ارسال به دیگران پرینت

بیماری | بیماری طاعون | شیوع بیماری طاعون

آیا شیوع طاعون در دام‌های استان تهران هم تایید شد؟

طی چند روز گذشته بیماری ویروسی طاعون در میان تعدادی از دام‌های سبک از قبیل گوسفند و بز که از نشخوارکنندگان کوچک به حساب می‌آیند، در استان البرز شیوع پیدا کرده است. در همین خصوص مهدی سلوکانه، معاون سلامت اداره دامپزشکی استان تهران اظهار کرد: بیماری طاعون در نشخوارکنندگان کوچک ویروسی بوده و احتمال واگیری بالایی دارد، لذا باید نقل و انتقالات دام‌ها را محدوده کنیم، البته طرح پایش، رصد و مراقبت را افزایش داده‌ایم.

 آیا  شیوع طاعون در دام‌های استان تهران هم تایید شد؟

اخیراً بیماری طاعون میان تعدادی از نشخوارکنندگان کوچک در برخی استان‌ها شیوع پیدا کرده است، در این مورد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: تاکنون موردی از شیوع بیماری طاعون در دام‌های استان تهران دیده نشده است، نظارت‌های خوبی از جانب اداره دامپزشکی استان وجود دارد که جای نگرانی نیست.

طی چند روز گذشته بیماری ویروسی طاعون در میان تعدادی از دام‌های سبک از قبیل گوسفند و بز که از نشخوارکنندگان کوچک به حساب می‌آیند، در استان البرز شیوع پیدا کرده است، مدیر سازمان محیط زیست این استان با تأیید این خبر امکان سرایت این بیماری به استان‌های همجوار را محتمل عنوان کرد.

در همین خصوص مهدی سلوکانه، معاون سلامت اداره دامپزشکی استان تهران اظهار کرد: بیماری طاعون در نشخوارکنندگان کوچک ویروسی بوده و احتمال واگیری بالایی دارد، لذا باید نقل و انتقالات دام‌ها را محدوده کنیم، البته طرح پایش، رصد و مراقبت را افزایش داده‌ایم.

وی درباره‌ی راه حل این مساله توضیح داد: بهترین راه حل این بیماری، پیشگیری است و درمان خاصی ندارد، که برای پیشگیری از این نوع بیماری ویروسی، باید واکسن ppr را به دام‌های سبک تزریق کرد، در همین رابطه هر سال تابستان در قالب طرح ملی لار، دام‌های عشایر را که به دشت لار و شمیرانات کوچ می‌کنند به صورت رایگان واکسینه می‌کنیم.

همچنین سعید محمودی، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران در تهران اظهار کرد: تاکنون موردی از شیوع بیماری طاعون در دام‌های استان تهران دیده نشده است، البته نظارت‌های خوبی از جانب اداره دامپزشکی استان وجود دارد که جای نگرانی نیست.

معاون سلامت اداره دامپزشکی استان تهران خاطر نشان کرد: در سطح استان تهران حدود ۸۰۰ هزار رأس دام سبک داریم که سالانه بیش از ۷۰۰ هزار رأس را با واکسن‌های مختلف علمی واکسینه می‌کنیم که واکسن طاعون یکی از آن‌ها است، به نحوی که ۲۸۰ هزار دام در دشت لار و بقیه آن‌ها در مراکز دامپزشکی ۱۶ شهرستان سطح استان تهران واکسینه می‌شوند.

وی در رابطه با برطرف کردن منابع آلودگی گفت: با توجه به شیوع این بیماری در استان البزر، چشمه‌های اشتراکی میان دو استان را با آهک زنی پاکسازی می‌کنیم تا احتمال انتقال این بیماری ویروسی کاهش یابد.

محمودی تصریح کرد: با توجه به این که محدود کردن بیماری‌های ویروسی سخت است، نمی‌توان انتظار داشت که به دام‌های استان تهران سرایت نکند، پس باید مانند کرونا برای پیشگیری از ابتلاء، واکسیناسیون را کامل کنیم و جلوی نقل و انتقالات دام‌ها را بگیریم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه