ارسال به دیگران پرینت

شهروندان شیعه ولایت دایکندی:

طالبان زمین و دارایی ما را به زور می‌گیرد

با تسلط طالبان بر افغانستان، صد‌ها خانواده شیعه‌هزاره در برخی نقاط کشور مجبور به کوچ اجباری از سرزمین‌های اصلی و آبایی شان شده‌اند. ویدیویی که اخیرا در فضای مجازی نشر شده، جمعی از باشندگان روستای «خرکک» ولایت دایکندی را نشان می‌دهد که افراد تحت حمایت طالبان از آن‌ها خواسته مناطق شان را ترک کنند در غیر آن، از زور کار خواهند گرفت.


 طالبان زمین و دارایی ما را به زور می‌گیرد

با تسلط طالبان بر افغانستان، صدها خانواده شیعه‌هزاره در برخی نقاط کشور مجبور به کوچ اجباری از سرزمین‌های اصلی و آبایی شان شده‌اند.

هم‌اکنون صدها خانواده هزاره و شیعه‌مذهب در مناطق مختلف افغانستان از سوی نیروهای وابسته به طالبان مجبور به کوچ اجباری شده و به نقاط دور و نزدیک کشور آواره شده‌اند.

ویدیویی که اخیرا در فضای مجازی نشر شده، جمعی از باشندگان روستای «خرکک» ولایت دایکندی را نشان می‌دهد که افراد تحت حمایت طالبان از آنها خواسته مناطق شان را ترک کنند در غیر آن، از زور کار خواهند گرفت.

یکی از ساکنان محل می‌گوید: «طالبان به ما می‌گوید سه یا چهار روز مهلت دارید که مال و اموال تان را بردارید و از اینجا بروید. در غیر آن، جز لباس تن، دیگر هیچ‌چیزی را نمی‌توانید با خود ببرید و حق شکایت هم ندارید.»

این معترض سالخورده در ادامه می‌گوید: «این چه قسم قانون است چه قسم امارت است که حالا می‌خواهند مردم شیعه را از اینجا گم کنند. مگر مردم شیعه ازین سرزمین نیست؟ مگر ما به این مملکت خدمت نکردیم که امروز به ما گفته می‌شود یا بروید و گم شوید یا ما شما را از اینجا به زور گم و دور می کنیم.»

وی از مناطقی هم اسم می‌برد که باشندگان شیعه‌مذهب آن مجبور به ترک خانه و سرزمین شان شده اند: «مردم کندل [روستای دیگر در دایکندی] را مجبور به فرار کردند. تمام اجناس و حاصلات زراعتی شان را به زور گرفتند. امروز نوبت به شاغولجه، خرکک و میدان‌ملک رسیده. به ما فقط سه روز مهلت داده که از اینجا کوچ کنیم در غیر آن، همه‌چیز ما را به زور می‌گیرند.»

این شهروند دایکندی همچنان می‌گوید: «ما نه جنگجو و یاغی هستیم و نه هیچ‌چیز دیگر. بلکه مردم غریب و مظلوم هستیم که همین‌جا خانه و زمین مان است و از ۵۰ الی ۱۰۰ سال است که اسناد داریم و اینجا زندگی می‌کنیم.»

ویدیوی دیگری نشان می‌دهد که باشندگان منطقه دیگر دایکندی، از ترس طالبان آماده کوچ اجباری و ترک خانه و منازل شان شده‌اند.

پیرمرد قدخمیده‌ای که به سختی می‌تواند حرف بزند، از طالبان می‌خواهد: «اگر ما از همین خاک هستیم، از غصب و مصادره اموال ما جلوگیری شود. ما از طالبان می‌خواهیم که این ظلم بالای مردم ما را بس کنند.»

از سوی دیگر، برخی نقاط دیگر شیعه‌نشین در ولایت‌های قندهار، غزنی و ارزگان هم وضعیت مشابه دایکندی دارند و باشندگان آنجا خانه‌ها و زمین‌های زراعتی شان را از دست داده‌اند و طالبان آنها را با تهدید و ارعاب از مناطق شان دور کرده‌اند.

گفتنی است ولایت دایکندی از جمله ولایت‌های دورافتاده و محروم افغانستان است که باشندگان آن اکثرا شیعه‌مذهب بوده و فارسی‌زبان هستند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه