ارسال به دیگران پرینت

محقق داماد در واتیکان: بحران محیط زیست، اخلاقی و فکری است

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم گفت: بحران محیط زیست که امروز حیات بشر را برروی کره زمین سخت و دشوارکرده، یک بحران اخلاقی و فکری است و برای حل آن رهبران دینی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

محقق داماد در واتیکان: بحران محیط زیست، اخلاقی و فکری است

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم گفت: بحران محیط زیست که امروز حیات بشر را برروی کره زمین سخت و دشوارکرده، یک بحران اخلاقی و فکری است و برای حل آن رهبران دینی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

به دعوت پاپ فرانسیس، رهبران تمامی ادیان اصلی دنیا در روز گذشته در واتیکان گرد هم آمدند تا با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، بیانیه‌ای عملی درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی صادر، و از پاپ درخواست کردند که به نمایندگی از همه ادیان آن را به رهبران سیاسی شرکت کننده در کنفرانس COP۲۶ تسلیم کند.

آیت­ الله سیدمصطفی محقق داماد رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی از ایران به عنوان یکی از متفکران شیعی در این گردهمایی مدعو شرکت کرد و ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، طی سخنانی اظهار داشت: بحران محیط زیست که امروز حیات بشررا برروی کره زمین سخت و دشوارکرده، یک بحران اخلاقی و فکری است وبرای حل آن رهبران دینی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی افزود: نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی و غیرالهی. در نگاه الهی مجموعه جهان پیش رو اعم از انسان، حیوانات، کوه ها، دریاها و... بخش‌های طبیعت یک مجموعه هستی وهمه مظاهر آفریدگار ونشان دهنده او هستند ‌درحالی درنگاه غیر الهی چنین نیست.

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم تصریح کرد: در این نگاه بشر خود را جدای از طبیعت می بیند و طبیعت را برای خود و در تسخیر خود می‌داند و همواره تلاش دارد که تسلط بیشتری بر آن بدست آورد. در حالی که در نگاه نخستین بشر برای طبیعت احترام قایل است و خود را جزیی از آن می‌داند.

محقق داماد در ادامه اظهار داشت: در قرآن مجید، طبیعت همانند انسان با خدا گفتگو می‌کند و تسبیح خدا می‌گوید لذا طبیعت از نظر مومنین مقدس است و هرگز مومنین به طبیعت تجاوز نمی‌کنند. به موجب آنچه در متون مقدس آمده نیز خدا در آغاز آفرینش انسان او را به دو امر ملتزم کرده است یکی اجتناب از قتل نفس و دیگری اجتناب از آلوده کردن طبیعت و متاسفانه امروز بشر به عهد الهی وفا نکرده و مرتکب کشتار بیگناهان و تخریب و فساد در طبیعت می شود. رسالت پیروان ادیان درجهان معاصر اتحاد بر ای رساندن پیام الهی وتحقق وفای به این دوتعهد خداوند است.

بیست و ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، COP۲۶ در ماه نوامبر امسال در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار خواهد شد، و پس از کنفرانس پاریس سال ۲۰۱۶ که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد، مهمترین نشست رهبران سیاسی دنیا برای مواجهه با مشکلات اقلیمی خواهد بود.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه