ارسال به دیگران پرینت

شمال‌غرب کشور | آذربایجان و ترکیه | اردوغان و علی‌اف

اردوغان و علی‌اف مدیون جمهوری اسلامی هستند | نمی‌گذاریم ایران عراق یا سوریه شود

نادر قاضی پور ، نماینده سابق مجلس گفت: آقای اردوغان و علی‌اف بدانند که هر دو مدیون جمهوری اسلامی هستند. آقای علی‌اف باید به خاطر داشته‌باشد که وقتی در سال ۶۸ جبهه خلق می‌خواستند پدرش را بکشند، ایرانیان آنها را نجات دادند. الان فرزند حیدر علی‌اف برای ما شاخ و شانه می‌کشد.

اردوغان و علی‌اف مدیون جمهوری اسلامی هستند | نمی‌گذاریم ایران عراق یا سوریه شود

نادر قاضی‌پور،‌ نماینده ارومیه در مجالس هشتم تا دهم  در مورد حوادث اخیر در شمال‌غرب کشور گفت:«همان‌طور که رهبر فرزانه فرمودند، قره‌باغ خاک اسلام است و باید توسط مسلمین اداره شود. ما اجازه نمی‌دهیم که به با بهانه‌‌هایی راه ما را ببندند و به ما صدمه بزنند. سران آذربایجان و ترکیه بدانند، ما ترک‌ها مذهب‌مان را دوست داریم، وطن را ناموس می‌دانیم و هر کس از هر قوم و قبیله و زبانی باشد و به وطن ما نگاه چپ کند، چشمش را در میاوریم. ما خون می‌خوریم و خاک می‌کنیم اما خاک نمی‌دهیم. از خاک‌مان دفاع می‌کنیم. از فرماندهان ارتش تشکر می‌کنیم که تنها کمی از اقتدار و ظرفیت‌های نظامی‌شان را به نمایش گذاشتند. آقای اردوغان و علی‌اف بدانند که هر دو مدیون جمهوری اسلامی هستند. آقای علی‌اف باید به خاطر داشته‌باشد که وقتی در سال ۶۸ جبهه خلق می‌خواستند پدرش را بکشند، ایرانیان آنها را نجات دادند. الان فرزند حیدر علی‌اف برای ما شاخ و شانه می‌کشد.»

او ادامه داد: «آقای اردوغان باید کودتای اخیر ترکیه را فراموش نکنید. ما همسایگان را دوست داریم و نمی‌‌خواهیم دشمنی و تنشی داشته‌باشیم. تعداد زیادی از دانشمندان هسته‌ای که شهید شدند، ترک زبان بودند و به وسیله کومله که در باکو آموزش دیده‌بودند، به شهادت رسیدند. ما اجازه نمی‌دهیم که کشور آذربایجان محل امنی برای تروریست‌ها باشد. ما تاریخ می‌ٔدانیم، سوریه و عراق را به چشم دیدیم. نمی‌گذاریم ایران عراق یا سوریه شود. در خانه دشمن با دشمن می‌جنگیم و جنگ را به خانه نمی‌بریم. بعد از ۴۰ سال این را خوب یاد گرفتیم.»

قاضی‌پور در پاسخ به این سوال که چه اقدام دیپلماتیکی باید صورت بگیرد نیز توضیح داد: «سفیر محترم جمهوری اسلامی در باکو باید فعال شود. وزارت امور خارجه باید فعالیت جدی کند و مواضع پرقدرت جمهوری اسلامی را به آنها بفهماند تا بدانند ما می‌دانیم چه می‌کنند. الان دومین زبان بعد از آذربایجانی، زبان عبری یهودی‌ها ست در حالی که باید الان به آنها زبان فارسی یاد می‌دادیم. این نقص از خودمان است.»

این نماینده سابق مجلس در مورد حمایت ایران از آذربایجان در جریان جنگ قره‌باغ و بروز اختلافات اخیر نیز گفت: «در جریان جنگ اخیر قره‌باغ دولت روحانی کم‌رنگ و کم‌نقش بود. در صورتی که در جنگ اول سپاهیان، تعدادی را در آذربایجان آموزش دادند. می‌خواستند ۱۳ هزار نفر دیگر را هم آموزش دهند که الهام علی‌اف نگذاشت و آنها را بیرون کرد. آذربایجانی‌های عزیز باید بدانند که از ما هستند و از ما جدا شدند. ما آنها را ایرانی می‌دانیم. اغلب شیعه هستند و ما با آنها مشکلی نداریم. آقای الهام هم بداند که جمهوری اسلامی در قلب آذربایجان نفوذ کرده‌است. برخی خود فروخته که علیه ما شعار می‌دهند، در آذربایجان به شدت در اقلیت هستند. با دیپلماسی باید این مشکل را حل کنیم.»

او ادامه داد: «دست آمریکا و عربستان در پشت پرده است. آنها از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه قفقاز ترسیده‌است. ترکیه بداند، آن زمان که عثمانی بر ۳۴ کشور حکومت می‌کرد،‌ نتوانست بر ایران پیروز شود. ایران مقتدر همیشه هست.»

او در پایان تاکید کرد: «حرفی هم با همشهریان عزیز ترک زبان دارم. برادران عزیز، بدانید ۵۰۰ سال قبل در جنگ چالدران هزاران ترک آذری شیعه به دست این عثمانی‌های ترکیه به شهادت رسیدند. بدانید یک صد سال قبل در جنگ جهانی اول عثمانی‌ها ارامنه آشوری را کوچ دادند و نزدیک به ۱۴۰ هزار مسلمان شیعه و سنی را شهید کردند. ما از ترکیه هیچ وقت خیر ندیدیم.»

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه