ارسال به دیگران پرینت

اولین انتخابات پارلمانی قطر | انتخابات | زنان قطر

شکست کامل زنان قطر در اولین انتخابات پارلمانی

در قطر زنان برای ازدواج، سفر و دسترسی به مراقبت‌های بهداشت باروری نیاز به اجازه مردان دارند. ملیت زنان قطری که با مردان خارجی ازدواج می‌کنند، به فرزندان آنها انتقال نمی‌یابد.

شکست کامل زنان قطر در اولین انتخابات پارلمانی

رای دهندگان قطری هیچ یک از 26 نامزد زن در اولین انتخابات پارلمانی روز گذشته خود را انتخاب نکردند.

به گزارش عصرایران، شکست نامزدهای زن قطر در این انتخابات باعث ناامیدی آنهایی شد که خواستار حضور زنان در عرصه سیاسی قطر بودند.

این رای گیری برای انتخاب 30 نفر از اعضای 45 نفره شورا یا همان پارلمان قطر برگزار شد. 15 نفر از اعضای این شورا از سوی امیر قطر انتخاب می‌شوند و امیر این کشور از آنها به عنوان "اتاق فکر" یا "مشاور" استفاده خواهد کرد.

این روند می‌تواند محدوده‌ای از سیاست‌ها را برای کشور کوچک اما ثروتمند خلیج فارس به صورت عمومی تصویب کند. کشوری که احزاب سیاسی در آن ممنوع اعلام شده‌اند.

"عایشه حمام جاسمِ"  59 ساله مدیر پرستاری که از منطقه "المرخیه" دوحه نامزدی خود در این انتخابات را اعلام کرده بود، گفت: "داشتن یک فضای مردانه، دیدگاه همه مردم قطر نیست".

او از زنان قطر خواست تا "صحبت از باورهایشان" را شروع کنند و در آینده به نامزدهای زن قویتر رای دهند.

این زن شکست خورده در انتخابات پارلمانی روز شنبه، هنگام رای دادن مردم قطر گفت: "برای اولین بار در قطر فرصتی برای شرکت در امور سیاسی ایجاد شده است".

"جاسم" مانند نامزدان زن دیگر با مردانی مواجه شده بود که فکر می‌کردند زنان نباید نامزد انتخابات پارلمانی شوند. وی با برجسته کردن مهارت‌های اداری خود بر سیاست‌هایی مانند سلامت، اشتغال جوانان و بازنشستگی تمرکز کرده بود.

او در یک مرکز رای دهی که ورودی های جداگانه‌ای برای مردان و زنان داشت، گفت: "من فقط می گویم، من قوی هستم، من توانا هستم. اگر می خواهید من را ضعیف ببینید این به شما بستگی دارد اما من ضعیف نیستم".

قطر در سال‌های گذشته اصلاحاتی را در زمینه حقوق زنان اعمال کرده است. این کشور به زنان اجازه داده تا گواهینامه رانندگی مستقل بگیرند.

با این حال گروه‌های حقوق بشری بر مسائلی مانند سرپرستی در این کشور انتقاد دارند. در قطر زنان برای ازدواج، سفر و دسترسی به مراقبت‌های بهداشت باروری نیاز به اجازه مردان دارند.

دیده بان حقوق بشر در ماه مارس (اسفند) اعلام کرد که توئیت سال 2019 زنان قطری از یک حساب کاربری ناشناس در مورد سیستم سرپرستی زنان در این کشور  منتشر شده بود با احضار یک زن از سوی مقامات سایبری و بسته شدن حساب توئیتری ظرف 24 ساعت پایان یافت.

"نعیمة عبد الوهاب المطاوعة" نامزد انتخابات و کارمند وزارت خارجه که مادر سالمندش برای رای دادن به او آمده، قصد داشت در پارلمان قطر فشار برای دفاع  از زنان و کودکان را افزایش دهد.

چندین نامزد زن در این انتخابات به دنبال بهبود یکپارچگی جامعه قطر بودند. ملیت زنان قطری که با افراد خارجی ازدواج می‌کنند، به فرزندان آنها انتقال نمی‌یابد. این قانون در برخی از کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس مرسوم است.

ژست "المها المجید" نامزد انتخابات پارلمانی قطر پیش از برگزاری انتخابات- 30 سپتامبر 2021

شکست زنان قطر در اولین انتخابات پارلمانی

با این حال قطر یک وزیر زن دارد: " حنان محمد الکواری" وزیر بهداشت عمومی کشور.

در حالی که "جاسم" در کارزارهای انتخاباتی خواستار اعطای گذرنامه به فرزندان مادران قطری و پدران خارجی شده بود، "لینا الدفا" (Leena al-Dafa) نامزد زن دیگر انتخابات قطر خواستار تابعیت کامل فرزندان زنان قطری دارای همسران خارجی شد.

صف رای دهندگان در یکی از مراکز رای‌گیری در اولین انتخابات پارلمانی قطر- دو سوم اعضای این پارلمان از سوی امیر قطر انتخاب می‌شوند- 2 اکتبر 2021

شکست زنان قطر در اولین انتخابات پارلمانی

"لینا الدفا"ی نویسنده، مخالفان حضور زنان در شورا را مانع بزرگی نمی‌دید زیرا امیر قطر از مشارکت زنان در این انتخابات حمایت کرده بود.

او می گوید: "قانون این حق را به من می‌دهد .. من اهمیتی نمی‌دهم که افراد مخالف و عصبانی در این باره چه می گویند".

"المها المجید" (Al-Maha al-Majid) مهندس صنایع 34 ساله در کنار سیاست‌های خود برای تغییر نگرش در انتخابات شرکت کرده است.

او افزود: برای متقاعد کردن مردان و (رای دادن زنان) ممکن است مجبور باشیم کار و تلاش بیشتری انجام دهیم. من مایلم این تلاش را مضاعف انجام دهم تا بتوانم در این جامعه حضور داشته باشم و این جامعه را متقاعد کنم که زنان می‌توانند این کار را انجام دهند.

او افزود: برای برخی تغییر نگرش‌ها دشوار است.

"سابان الجاسم" نامزد مرد 65 ساله در انتخابات پارلمانی روز گذشته قطر، از نامزدهای زن شرکت کننده در این انتخابات حمایت کرد اما او نیز اعلام کرد که نقش اصلی زنان در خانواده است.

او در یک مرکز رای گیری که " المطاوعة" و "حمام جاسم" در مقابل او نشسته بودند، گفت: آنها اینجا هستند. رای و اثرانگشت خود را دارند و صدای خود را . اما مهم‌ترین نقش آنها در خانه و مراقبت از فرزندان و خانواده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      کلا مردان بخصوص مردان عرب افکارشان هیچ وقت تغییر نمیکنه و همیشه به اصلش برمیگردد.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه