ارسال به دیگران پرینت

جهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

هفته گذشته نرخ ارز پس از مدت‌ها سکون دوباره وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد؛ در این شرایط برخی با هدف کسب سود با شایعه‌پراکنی در بازار به دنبال رشد بیشتر قیمت‌ها هستند، اما گروهی دیگر از فعالان بازار ارز از حضور پرقدرت بازارساز و احتمال کاهش قیمت در روزهای آتی خبر می‌دهند.

جهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

به گزارش پایگاه خبری مثلث آنلاین: قیمت دلار طی ماه گذشته تقریبا ثابت بود و حرکت رفت و برگشتی را در محدوده‌های قیمتی ۲۷ هزار تومان داشت و در مواقعی شاهد ثبات قیمت دلار آن در چند روز متوالی بودیم. این سیر ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته سقف ۲۷ هزار تومانی قیمت دلار شکسته شده و وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد.  

ورود قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی، فعالان این بازار و دلالان را دچار سرگردانی کرده به طوری که آنها نسبت به رشد بیشتر قیمت‌ها دچار تردید شده اند.

در این میان،  اظهارات مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی  نیز به این تردیدها افزوده و احتمال عقب نشینی قیمت دلار را افزایش داده است.

تامین ارز کالاهای اساسی به میزان ۹.۵ میلیارد دلار (معادل کل سال گذشته) و بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای واردات سایر کالاها از طریق سامانه نیما در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، ورود پر قدرت بانک مرکزی به بازار متشکل ارز در صورت لزوم و چشم انداز روشن بازگشت ارزهای صادراتی بر مبنای سیاست‌های دولت جدید در خصوص  اعمال مشوق های جدید برای صادرکنندگان، مهمترین محورهای اظهارات مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی محسوب می شود که به تازگی اعلام شده است.

به گفته  «شیوا راوشی»  بازار متشکل ارزی برای تامین نیاز مصارف خدماتی و نیاز به مسکن از ظرفیت برگشت ارز صادرات صادرکنندگان تامین و تغذیه می‌شود و به قدر کفایت همه نیازهای خدماتی کشور را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد که چنان‌چه این بازار در مقطعی از زمان با فزونی تقاضا نسبت به عرضه مواجه شود، بانک مرکزی با قدرت ورود پیدا کرده و این موضوع را مدیریت می‌کند.

علاوه بر اینها عرضه‌های سنگین ارز در بازار متشکل ارزی در روزهای گذشته نشان‌دهنده دست پر بازارساز برای اثرگذاری بر قیمت دلار است. همچنین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تصمیم بانک مرکزی برای ایجاد شوک در بازار از طریق فروش ارزهای خود در قیمت بالا و غافلگیر کردن دلالان و سفته بازان وجود دارد.

 

در همین خصوص شنیده‌ها حاکی از این است که بانک مرکزی از ابتدای هفته جاری قصد دارد با عرضه‌های سنگین در بازار اسکناس و حواله ارز از افزایش مجدد نرخ ارز جلوگیری کرده و نرخ را به سمت تعادل هدایت کند.

افزایش بهای جهانی نفت و افزایش فروش نفت ایران به طور غیررسمی که در گزارش‌های اخیر بانک مرکزی به آن اشاره شده نیز سیگنال‌هایی است که احتمال کاهش قیمت دلار را تقویت می‌کند.

دیروز قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی افت داشت و نرخ دلار در صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۶۴۲ تومان و یورو ۳۲ هزار و ۲۷۱ تومان تعیین شد که در مقایسه با روز کاری قبل از آن (پنجشنبه، هشتم مهرماه) بیش از ۲۰۰ تومان افت قیمت داشت.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه