ارسال به دیگران پرینت

رشد قیمت برنج | کشاورزان گیلانی تک محصولی هستند

یک نماینده: رشد قیمت برنج حاصل هزینه‌های سربار تولیدکنندگان است | تولید هر کیلوگرم برنج ۴۰ هزار تومان هزینه دارد

نجفی اسپیلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: در حال حاضر برنج از کشاورزان در بازار شمال ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان خریداری می‌شود در حالی که قیمت تمام شده تولید آن حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است.

یک نماینده: رشد قیمت برنج حاصل هزینه‌های سربار تولیدکنندگان است | تولید هر کیلوگرم برنج ۴۰ هزار تومان هزینه دارد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: در حال حاضر برنج از کشاورزان در بازار شمال ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان خریداری می‌شود در حالی که قیمت تمام شده تولید آن حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است.

ابراهیم نجفی اسپیلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل افزایش قیمت برنج در بازار، گفت: سالانه در استان گیلان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک برنج برداشت می‌شود و این استان با زیر کشت برنج بردن ۲۳۸ هزار هکتار ۳۰ درصد از نیاز کشور به این محصول را تولید می‌کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنج از کشاورزان در بازار شمال ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان خریداری می‌شود در حالی که قیمت تمام شده تولید آن حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است، ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی استان گیلان هزینه تمام شده برنج برای کشاورزان بسیار بالا است و این مشکل در استان‌هایی مانند گلستان و مازندران نیز وجود دارد.

کشاورزان گیلانی تک محصولی هستند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل حذف ارز دولتی کود شیمیایی، قیمت آن ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد، ادامه داد: در استان گیلان به دلیل عدم انجام زهکشی کشاورزان تک محصولی هستند و باید با کشت تنها یک محصول هزینه‌های امرار معاش یکساله خود را تامین کنند، از سوی دیگر سد منجیل نیز پاسخگوی نیاز آب مصرفی کشاورزان استان گیلان نیست.

نجفی اسپیلی با بیان اینکه در استان گیلان آب‌بندان‌های بسیار وسیعی وجود دارد که بخشی از آن‌ها زیر مجموعه آب منطقه‌ای و برخی دیگر وزارت جهاد کشاورزی هستند که با احیاء آن‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد از نیاز آب مصرفی کشاورزان استان تامین می‌شود، تصریح کرد: می‌توان با فروش خاک برداشت شده به منظور احیاء آب‌بندان‌های زیر نظر آب منطقه‌ای درآمد بسیار خوبی داشته باشد و هزینه‌های عملیات اجرای آن را تامین کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با احیاء آب‌بندان‌ها سطح زیر کشت برنج افزایش پیدا می‌کند، در حال حاضر بسیاری از کشاورزان به دلیل کمبود آب کشت برنج را متوقف کرده‌اند، عنوان کرد: بر اساس قانون بودجه سال جاری باید آب‌‍بندان‌ها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی احیاء شوند.

تنها ۸ هزار هکتار از اراضی آستانه اشرفیه تجهیز شده‌اند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: در شهرستان آستانه اشرفیه یک هزار ۸۰۰ هکتار آب‌بندان و حدود ۲۳ هزار هکتار نیز اراضی کشاورزی وجود دارد که ۱۸ هزار هکتار آن قابلیت تجهیز و زهکشی دارد، اما تنها ۸ هزار هکتار آن به دلیل کمبود منابع تجهیز شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در گذشته برای واردات برنج ارز دولتی اختصاص می‌داد، اما درحال حاضر به منظور حمایت از کشاورزان داخلی این اقدام را متوقف کرده است، افزود: اختلاف قیمت بسیار زیادی بین برنج داخلی و خارجی وجود ندارد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه