ارسال به دیگران پرینت

محصولات قاچاق | برندهای ایرانی تلویزیون | محرم | آمارهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا

سهم ۴۰درصدی تلویزیون‌های قاچاق کره‌ای از بازار ایران

روزانه تا ۳هزار دستگاه تلویزیون، تولیدی دو برند مشهورکره‌ای، به شکلی سازمان یافته به ایران قاچاق می‌شود.

سهم ۴۰درصدی تلویزیون‌های قاچاق کره‌ای از بازار ایران

 هزینه تمام‌شده بالای تولید و کاهش قدرت خرید زمینه افت تقاضای خرید و تشدید رکود بازار لوازم خانگی را فراهم کرده است. با این حال مشاهدات میدانی حاکی است: هنوز انواع محصولات قاچاق کره‌ای آزادانه در بازار داخلی تبلیغ می‌شود و به فروش می‌رسد.

حتی با وجود رشد تولید داخل برخی برندهای ایرانی تلویزیون هم، که اتفاقا سابقه مشارکت در تولید با شرکای کره‌ای را داشته‌اند، سهم تلویزیون‌های قاچاق کره‌ای از بازار ایران روزبه‌روز افزایش می‌یابد حتی در این بین عرضه برخی تلویزیون‌های بی‌کیفیت و تقلبی، به نام برندهای کره‌ای افزایش یافته است. با محمدرضا شهیدی، دبیرانجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضع کنونی بازار تلویزیون و سایر محصولات صوتی و تصویری چگونه است؟

به‌طور سنتی هر ساله در برخی ایام مانند محرم یا فصل تابستان شاهد کاهش تقاضا و رکود در بازار محصولات صوتی و تصویری بوده‌ایم اما در چند سال اخیر کاهش شدید قدرت خرید نیز به تشدید رکود بازار این محصولات دامن زده است. کاهش قدرت خرید موجب شده توجه مصرف‌کنندگان به تامین کالاهای ضروری‌تر مانند اقلام خوراکی وکالاهای اساسی معطوف شود. علاوه بر آن رونق بازار لوازم صوتی و تصویری قاچاق موجب تشدید رکود بازار لوازم خانگی و به‌خصوص تلویزیون از ابتدای امسال شده است.

رکود بازار تلویزیون نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش یافته است؟

اگرچه تولید برخی برندهای داخلی تلویزیون در 6‌ماه امسال نسبت به پارسال 15درصد افزایش یافته اما اقبال چندانی به این محصولات در بازار وجود ندارد. پارسال تلاش می‌کردیم در تولید محصول حرکتی روبه جلو داشته باشیم اما هدف رشد تولید، بیش از 15درصد محقق نشد، زیرا کاهش قدرت خرید به دپوی برخی کالاهای تولیدی و تشدید رکود بازار منجر شده است. اگرچه نمی‌توان درصد دقیقی از این رشد رکود را اعلام کرد اما شواهد نشان می‌دهد با وجود رشد تولید، قدرت خرید 30درصد کاهش یافته است.

چه میزان از سهم بازار تلویزیون مربوط به محصولات قاچاق کره‌ای است؟

35 تا 40درصد بازار فعلی تلویزیون در اختیار محصولات قاچاق 2 برند معروف کره‌ای است. برندهای کره‌ای به ظاهر از بازار تلویزیون ایران رفته‌اند اما با درنظر گرفتن معافیت‌های کامل گمرکی و مالیاتی در عرضه محصولات قاچاق، هنوز هم برندهای کره‌ای تلویزیون سهم بازار خود را در اختیار دارند. تنها تفاوت آن است که قبلا این برندها برای عرضه محصولاتشان در ایران مالیات و عوارض می‌دادند اما اکنون با واردات قاچاق محصولاتشان را به راحتی با روش‌های سنتی، پیامک یا با روش‌های نوین در شبکه‌های اجتماعی، آن‌هم با بیمه و گارانتی‌های تقلبی به فروش می‌رسانند.

سالانه چه تعداد تلویزیون کره‌ای و با چه شیوه‌هایی به ایران قاچاق می‌شود؟

نیاز سالانه بازار ایران به تلویزیون 2میلیون‌و200هزار دستگاه است که از این میزان سالانه 700 تا800هزار و روزانه 2 تا 3هزار دستگاه تلویزیون تولیدی 2برند مشهور کره‌ای به‌شکلی سازمان‌یافته به ایران قاچاق می‌شود. امکان واردات قاچاق این حجم تلویزیون به شیوه‌های سنتی مانند کولبری یا ته‌لنجی وجود ندارد. بنا بر آمارهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز سالانه 1.6میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق به ایران وارد می‌شود البته به اعتقاد تولید‌کنندگان میزان قاچاق سالانه لوازم خانگی بیش از 2میلیارد دلار است. با این شرایط می‌توان گفت نه‌تنها برندهای کره‌ای لوازم خانگی از بازار ایران نرفته‌اند بلکه خروج این برندها از بازار ایران به طنزی تلخ تبدیل شده زیرا این برندها حالا بدون پرداخت مالیات و عوارض، محصولات قاچاق خود را در بازار ایران عرضه می‌کنند و حتی انواع تلویزیون‌های بی‌کیفیت و تقلبی، با درج نام برند شرکت‌های کره‌ای، آزادانه در بازار به فروش می‌رسد. برخی برندهای ایرانی که قبلا شریک کره‌ای‌ها بودند چندی است که تلویزیون‌هایی باکیفیت و با قدرت رقابت‌پذیری مناسب را تولید و در بازار عرضه می‌کنند اما به‌دلیل فرهنگسازی‌ 30 تا 35ساله برای مصرف محصولات تولیدی با نام برندهای کره‌ای، مصرف‌کنندگان ایرانی اقبال چندانی به خرید تلویزیون‌های تولید داخل با وجود کیفیت و قیمت مناسب نشان نداده‌اند.

آیا تلویزیون‌های تولید داخل از نظر قیمت، با محصولات قاچاق کره‌ای قادر به رقابت هستند؟

با وجود رشد هزینه تمام شده، تولید تلویزیون‌های ایرانی از نظر قیمت و کیفیت قادر به رقابت با محصولات مشابه کره‌ای هستند اما وقتی تولید‌کننده داخلی هزینه 30درصد قیمت تمام‌شده تلویزیون را در قالب مالیات 9درصدی ارزش افزوده، عوارض 8درصدی ترخیص قطعات از گمرک و نظایر آن به دولت پرداخت می‌کند ولی در مقابل محصولات قاچاق از این هزینه معاف است، رقابت محصولات تولید داخل با تلویزیون‌های مشابه کره‌ای سخت می‌شود. نیاز سالانه 2.2میلیون دستگاهی بازار ایران به تلویزیون در حالی است که اغلب تولید‌کنندگان داخلی با کمتر از نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. هرچند کمبود برخی چیپ‌ها و پنل‌های وارداتی، مشکلاتی را برای تولید‌کنندگان داخلی فراهم کرده است.

ارز مورد نیاز واردات تلویزیون‌های قاچاق چگونه تامین می‌شود؟

بهتر است نحوه تامین ارز قاچاقچیان لوازم خانگی از بانک مرکزی سؤال شود. واقعیت آن است که ارز قاچاقچیان برای واردات لوازم خانگی از طریق قاچاق برخی کالاهای اساسی دارای ارز یارانه‌ای مانند روغن، برنج و شکر، دارو و سوخت تامین می‌شود یعنی این قاچاقچیان لوازم خانگی را با ارز 4200تومانی وارد می‌کنند اما تولید‌کنندگان داخلی برای واردات قطعات مجبور به استفاده از ارز نیمایی هستند که با درنظر گرفتن هزینه‌های انتقال صرافی از قیمت ارز آزاد نیز بیشتر تمام می‌شود.

چشم‌انداز بازار تلویزیون در نیمه دوم امسال را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

شرایط کنونی تولید و بازار تلویزیون چندان مناسب نیست، چشم‌انداز بازار این محصولات در نیمه دوم امسال نیز به شرایط اقتصاد ایران بستگی دارد. اگر شاهد افزایش تورم نقطه به نقطه 40درصدی باشیم و حجم نقدینگی هم افزایش یابد، شاهد تداوم افت قدرت خرید و تشدید رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی به‌خصوص محصولات صوتی و تصویری خواهیم بود. اما درصورتی که جهش تورمی کنترل شود و بازار ثبات پیدا کند می‌توان انتظار بهبود شرایط تولید و عرضه این محصولات را داشت اما با روند کنونی، تولید و عرضه لوازم خانگی بسیار سخت شده و تولید‌کنندگان در هیچ‌یک از مولفه‌های تولید و بازار این محصولات سهم چندانی ندارند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه