ارسال به دیگران پرینت

افزایش وزن | کاهش وزن | اضافه وزن | وعده های غذایی

چندماه اول پس از زایمان، برای کاهش وزن اقدام نکنید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینک بهترین و پایدارترین روش برای بازگشت به وزن قبل از بارداری ایجاد تغییرات تدریجی و دایمی در عادات غذایی و فعالیت بدنی مناسب است، گفت: چند ماه اول پس از زایمان، زمان ایده‌آلی برای برنامه ریزی کاهش وزن شدید نیست.

چندماه اول پس از زایمان،  برای کاهش وزن اقدام نکنید

دکتر گلبن سهراب  اظهار داشت: بسیاری از مادران با تولد نوزاد اضطراب در مورد از دست دادن وزن به دست آمده در دوران بارداری را تجربه می کنند ولی بهتر است به جای درگیر شدن به وسواس در این زمینه و اصرار برای کاهش وزن سریع ، بر روی برنامه‌ریزی برای کاهش وزن سالم بعد از زایمان تمرکز کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه جای تعجب نیست که همیشه مهمترین توصیه، پیشگیری از وزن گیری بیش از حد در دوران بارداری است افزود: مادرانی که حدود ۱۱ تا ۱۶ کیلو وزن (که ضروری برای رشد جنین است) در دوران بارداری اضافه می کنند، خیلی راحتتر وزن اضافه شده را بعد از زایمان از دست می دهند.

وی با بیان این موضوع که در ماههای اول پس از زایمان باید اولویت مادران بازیابی ذخایر از دست رفته بدن باشد تاکید کرد: استراحت، مصرف مایعات به میزان کافی و وعده های غذایی با ارزش تغذیه ای بالا، به بازیابی بدن پس از زایمان کمک می کند، در ماه های اول پس از زایمان پیروی از رژیم‌های کاهش وزن توصیه نمی شود،  چون هم ذخایر بدن مادر تحلیل رفته و احتیاج به بازیابی دارد و هم می تواند منجر به کاهش حجم شیر مادر شود.

سهراب  تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر را یکی دیگر از راهکارهای مهم برای کاهش وزن عنوان کرد و افزود: مادرانی که وزن گیری مناسبی در طول بارداری داشته اند، در دوران شیردهی به توصیه اطرافیان به پرخوری روی می آورند و بعد از زایمان به شدت دچار اضافه وزن و چاقی می شوند، البته مصرف بی رویه موادغذایی پرکالری کمکی به افزایش حجم شیر نمی کند مواد غذایی پرکالری، چرب و ناسالم تنها باعث افزایش وزن مادران  می شود.

وی گفت: به عنوان یک مادر جدید، (حتی اگر این اولین زایمان شما نیست)، شما نیاز به مقدار زیادی انرژی برای مراقبت از نوزاد خود دارید بنابراین  انتخاب مواد غذایی مناسب  شامل میوه ها، سبزی ها، غلات کامل، گوشت ها و لبنیات بدون چربی خصوصا در زمان شیردهی بسیار مهم است بنابراین شما باید برای اطمینان از این که شیر به میزان کافی برای نیاز نوزادتان تولید می شود، نیازهای انرژی و مواد مغذی خود را برآورده سازید.

وی در ادامه به مادرانی که به طور انحصاری نوزادشان را با شیر خودشان تغذیه می کنند توصیه کرد: باید بدانید نیاز به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری بیشتر در روز  برای تامین نیازهاز بدن و تغذیه نوزادتان دارید، مقداری از این انرژی مورد نیاز از ذخیره چربی بدن که در دوران بارداری ساخته شده است تهیه می شود و بقیه که برای ۶ ماه اول شیردهی ۳۳۰ کیلوکالری و برای ۶ ماه دوم ۴۰۰ کیلوکالری است،  باید از طریق رژیم غذایی تامین شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: با توجه به اینکه نیاز پروتیین بانوان نیز در دوران شیردهی افزایش می یابد بهتر است این انرژی اضافه مورد نیاز از منابع غنی پروتیین به صورت یک تا دو لیوان شیر بیشتر و ۲ واحد از گروه گوشت (هر واحد حاوی ۳۰ گرم از انواع گوشت ها است) تامین شود، بیشتر از آنکه سعی کنید کالری دریافتی خود را محاسبه کنید بهتر است که روی انتخاب های غذایی سالم تمرکز کنید بنابراین اگر شما در طول بارداری بیشتر از ۱۶ کیلوگرم وزن اضافه کرده اید، ممکن است یکسال طول بکشد تا به وزن قبل از بارداری برسید ولی باید بدانید که این کار امکان پذیر است.

وی پرهیز از حذف وعده های غذایی را مهمترین مساله دانست و اظهار داشت: روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید و اگر نوزادتان را خودتان شیر می دهید همیشه یک بطری آب همراه داشته باشید، همچنین برای تامین کلسیم مورد نیاز خودتان روزانه ۳ لیوان شیر یا ماست کم چربی یا بدون چربی مصرف کنید.

این متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مصرف روزانه ۲ تا ۴ واحد میوه و ۳تا ۵ واحد از انواع سبزیجات را برای مادرانی که کودک را از شیر خود تغذیه می کنند ضروری دانست و اضافه کرد: در تمام وعده های اصلی غذایی از یک منبع پروتئین استفاده کرده و میان وعده های سالم مانند میوه ها، انواع سبزیها و مغزهای خام مانند گردو و پسته را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

وی شروع فعالیت بدنی را به عنوان یک توصیه به مادرانیکه تازه نوزاد آنها متولد شده ارائه داد و افزود: پس از بهبودی شرایط پس از زایمان (که ممکن است بسته به این که زایمان طبیعی بوده یا سزارین، تا چند ماه طول بکشد) ورزش منظم را شروع کنید،  برای شروع، پیاده روی یکی از بهترین انتخاب هاست ضمن این که می توانید نوزادتان را همراه خودتان داشته باشید، در ماههای بعد می توانید ورزشهایی مثل یوگا یا پیلاتیس را هم انجام دهید.

وی با تاکید بر این موضوع که ممکن است رژیم های کاهش وزنی که باعث کاهش وزن سریع می شوند، شما را وسوسه کنند ادامه داد: باید بدانید که این رژیم ها علاوه بر این که به سلامتی شما لطمه می زنند، حجم شیر شما را کاهش می دهند و باعث عدم موفقیت در شیردهی می شوند.

دکتر سهراب ادامه داد: برای اینکه در برنامه کاهش وزن خود موفق شوید و مطمئن باشید که به سلامت خود و نوزادتان آسیبی وارد نمی شود بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه