ارسال به دیگران پرینت

پیک ششم کرونا | آخرین وضعیت کرونا | ویروس کرونا

باید مراقب پیک ششم باشیم | خطر پیک ششم کرونا در شرق ایران

رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی با بیان اینکه ما باید مراقب پیک ششم باشیم، گفت: احتمال دارد اواخر مهر ماه پیک ششم کرونا مجدد در شرق ایران آغاز شود. به‌ علت رفت‌وآمدهایی که در شرق ایران به جهت همجواری با کشور افغانستان وجود دارد، خطر پیک ششم کرونا در این مناطق بیشتر است.

باید مراقب پیک ششم باشیم  | خطر پیک ششم کرونا در شرق ایران

رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی با بیان اینکه ما باید مراقب پیک ششم باشیم، گفت: احتمال دارد اواخر مهر ماه پیک ششم کرونا مجدد در شرق ایران آغاز شود. به‌ علت رفت‌وآمدهایی که در شرق ایران به جهت همجواری با کشور افغانستان وجود دارد، خطر پیک ششم کرونا در این مناطق بیشتر است.

محمود شبستری امروز در نشست ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی که در سالن اجتماعات شهید باهنر استانداری برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان اظهار کرد: به جز سه شهر که در وضعیت قرمز قرار داشته و انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده نارنجی و زرد شود، شرایط فعلی استان حاکی از آن است که پیک پنجم کرونا در خراسان رضوی در حال رسیدن به ‌انتهاست و شرایط ثابتی دارد.

وی ادامه داد: نگرانی اصلی ستاد کرونا در استان این است که شرایط فعلی پایدار نماند. ما باید مراقب پیک ششم باشیم.

رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی عنوان کرد: تاکنون پنج پیک کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم. جهش‌های مختلف ویروس کرونا مانند یک دستگاه کپی است که مدل‌های مختلف دارد.

شبستری خاطرنشان کرد: هدف ما مراقبت و پیشگیری از پیک ششم است. خوشبختانه با درایت همکاران و استانداران، خراسان رضوی از نظر وضعیت شیوع کرونا بین استان‌های کشور در رده هشتم قرار دارد. تلاش مسئولان در کنار همراهی مردم در درمان کرونا اثربخش خواهد ‌بود. باید توجه داشت اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد، با بحران مواجه خواهیم شد؛ بنابراین رعایت همگانی پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از پیک ششم الزامی است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر پوشش فراگیر واکسیناسیون ایجاد شود، آیا همچنان باید نگران پیک ششم کرونا بود، گفت: واکسیناسیون در سه‌ هفته اخیر، به‌ خصوص در استان خراسان، سرعت بسیار بالایی گرفته ‌است. ما باید ظرف سه ماه آینده واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برسانیم، به‌ طوری که ۷۰ درصد مردم ۲ دوز واکسن را دریافت کرده باشند تا چرخش و جهش‌یافتگی ویروس از بین برود. در ۲ هفته اخیر حدود ۹۰ هزار دوز واکسن در مشهد تزریق شده‌ است؛ بنابراین واکسن یکی از رکن‌های اساسی ایمنی در برابر کروناست.

رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی افزود: از مردم خواهشمندیم که به نزدیکترین مراکز واکسن مراجعه کنند. هرچقدر آمار تزریق واکسن بالاتر رود، ایمنی در جامعه افزایش پیدا می‌کند. واکسن شرط لازم برای ایمنی در برابر کروناست اما به‌ تنهایی کافی نیست. در کنار آن حتما باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و دوری از اجتماعات ادامه پیدا کند.

حمید موسوی، دبیر ستاد مبارزه با کرونای خراسان‌ رضوی، نیز در ادامه جلسه عنوان کرد: وضعیت استان در این هفته به‌ گونه‌ای است که دارای سه شهرستان قرمز و ۱۸ شهرستان نارنجی است. در مجموع روند کاهشی کرونا به‌ سرعت در استان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با دهه آخر صفر و اربعین سهمیه‌ای برای اعزام زائرین پیاده به عراق تعیین شده و اقدامات لازم در استان برای این منظور صورت گرفته‌ است. در حال حاضر ثبت‌ نام کمتر از ۳۰۰۰ نفر از این متقاضیان انجام شده و یا در دست انجام است. از واجدین شرایط، یعنی افرادی که ۲ دوز واکسن به آن‌ها تزریق شده، ۷۲ ساعت قبل از حرکت تست PCR گرفته خواهد شد.

موسوی عنوان کرد: نحوه برگزاری عزاداری و مراسم‌ دهه آخر صفر در جلسه ستاد استانی مورد بحث قرار گرفت و مصوبات اولیه ارائه شد که بعضی از آن‌ نیازمند اخذ مصوبه از ستاد ملی کروناستی. بخشی دیگر این مصوبات نیز باید مورد بازنگری از نظر مطابقت با دستورالعمل‌های تعیین شده قرار بگیرد تا نواقص آن برطرف شود.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: در جلسه هفته گذشته پیش‌بینی کرده‌ بودیم که دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای دهه آخر سفر یک دستورالعمل ویژه‌ای ارائه دهد که در آن دستورالعمل تمام نکات مورد نظر اعم از زائرین پیاده، سواره، مراسم عزاداری و آنچه که مخصوص به شهر مشهد است، دیده شود که این دستورالعمل توسط کمیته امنیت اجتماعی ستاد مقابله با کرونای استان مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار می‌گیرد و اشکالات آن برطرف شده و برای عملیات اجرایی شدن ابلاغ می‌شود.

موسوی ادامه داد: همان‌گونه که سال گذشته زائر پیاده نداشتیم، امسال هم قرار بر این شد که فرمانداران از همان مبدا زائران را توجیه کنند که اقدام به سفر پیاده نکنند زیرا این موضوع موجب شکل‌گیری تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شود. تدابیر لازم برای زائرینی که از مسیرهای مبدا براساس قواعد و قوانین می‌آیند و منعی برای حضور آن‌ها وجود ندارد، در استان پیش‌بینی شده ‌است.

وی تاکید کرد: با کاهش پیک بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کاهش پیدا می‌کند که همین موضوع باعث باعث شروع پیک بعدی می‌شود. به همین دلیل باید دستگاه‌های نظارتی نظارت‌ها را تشدید کنند و با متخلفین برخورد جدی‌تری داشته باشند. از دیگر سو آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نیز باید تقویت شود.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا گفت: میزان ورودی واکسن به کشور افزایش قابل‌ توجهی داشته‌ و این روند در استان‌ها نیز تسریع شده است. در سطح استان پایگاه‌های متعدد واکسیناسیون، چه در شهرستان‌ها و چه در مشهد، برپا شده و چند مرکز واکسیناسیون بزرگ مانند نمایشگاه بین‌الملی مشهد وجود دارد. حتی به‌ صورت اتوبوسی نیز در حاشیه شهر واکسیناسیون انجام می‌شود. این اتوبوس‌ها را شهرداری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار داده است.

وی با بیان اینکه واکسن نگهداری نمی‌کنیم و تمام واکسن‌ها تزریق می‌شود، اضافه کرد: تاکنون حدود سه میلیون تزریق واکسن در استان صورت گرفته و روزانه حدود ۸۰ هزار دوز تزریق واکسن در استان نیز انجام می‌شود. پیشنهاد بسته شدن مبادی ورودی به ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده و به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه