ارسال به دیگران پرینت

مقام ارشد طالبان: زنان نباید به ادارات بیایند و در ورازتخانه‌ ما کار کنند

"وحیدالله هاشمی" مقام ارشد طالبان: "ما تقریبا 40 سال برای آوردن نظام شرعیت به افغانستان مبارزه کرده ایم. "شرع اجازه نمی‌دهد مردان و زنان دور هم جمع شوند و زیر یک سقف بنشینند".

مقام ارشد طالبان: زنان نباید به ادارات بیایند و در ورازتخانه‌ ما کار کنند

یکی از چهره‌های ارشد طالبان می‌گوید: زنان افغان نباید در کنار مردان کار کنند.

به گزارش عصر ایران، در صورت اجرایی شدن رسمی این تفکر زنان از کار در ادارات دولتی، بانک‌ و رسانه منع خواهند شد.

طالبان پس از قدرت گیری مجدد در اواسط ماه آگوست (اواخر مرداد) مرتبا اعلام کرده که زنان افغانستان می‌توانند در محدوده شرع، کار و تحصیل کنند.

اما عدم قطعیت گسترده در مورد چگونگی اجرای این قانون و تاثیر آن بر شرایط کار زنان، از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند بر توانایی زنان در حفظ شغل یا ادامه مسیر شغلی آنها تاثیرگذار باشد.

این در حالیست که طالبان در دوران حکومت قبلی خود بین سال‌های 1996 تا 2001 زنان را از کار و تحصیل منع کردند.

"وحیدالله هاشمی" یکی از چهره‌های ارشد و مقامات نزدیک به رهبران طالبان به رویترز گفت: این گروه علی رغم فشارهای جامعه بین‌الملل که خواهان حقوق زنان برای کار در مراکز دلخواه آنها هستند، تفسیر طالبان از نسخه شریعت یا قوانین اسلامی را به صورت کامل اجرایی خواهد کرد.

 این موضوع برای جامعه بین الملل از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در دریافت کمک‌های خارجی افغانستان موثر باشد. افغانستان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

هاشمی در مصاحبه ای گفت: "ما تقریبا 40 سال برای آوردن نظام  شرعیت به افغانستان مبارزه کرده ایم. "شرع اجازه نمی‌دهد مردان و زنان [نامحرم] دور هم جمع شوند و زیر یک سقف بنشینند".

وی افزود: واضح است که مردان و زنان نمی‌توانند کنار هم کار کنند. آنها اجازه ندارند به دفاتر ما بیایند و در وزارتخانه‌های ما کار کنند.

هنوز مشخص نیز اظهارات هاشمی تا چه حد در سیاست‌های دولت طالبان منعکس خواهد شد اما سخنان او فراتر از اظهارات دیگر مقامات طالبان در این باره است.

"ذبیح الله مجاهد" در روزهای اولیه تصرف کابل از سوی طالبان به خبرنگاران گفت که زنان بخش مهمی از جامعه هستند و آنها "در بخش مختلف کار خواهند کرد".

او به صورت ویژه از زنان کارمند و کارمندان دولت خواست به سر کار خود بازگردند.

کابینه سراسر مردانه

با این حال نام هیچ زنی در کابینه اعلامی طالبان  در 7 سپتامبر (16 شهریور) دیده نشد و گزارش های زیادی در باره بازگرداندن زنان از محل کار به خانه شنیده می‌شود.

هاشمی گفت که ممنوعیت کار زنان در بخش هایی مانند رسانه و بانک نیز اعمال خواهد شد. زنان افغان پس از سقوط دولت قبلی طالبان در سال 2001 و استقرار دولت‌های تحت حمایت غرب در این رشته‌های کاری به شدت پیشرفت کردند و برجسته شدند.

هاشمی عضو ارشد طالبان گفت: تماس مردان و زنان در خارج از خانه تحت شرایط خاصی مجاز است. برای مثال حین مراجعه به پزشک مرد.

او افزود: البته ما به زنان نیاز داریم، به عنوان مثال در پزشکی و آموزش. ما موسسات جداگانه ای برای آنها خواهیم داشت و بیمارستان‌های جداگانه. و شاید دانشگاه‌ها و مدارس جداگانه.

وزیر آموزش جدید طالبان روز یکشنبه اعلام کردند که زنان می‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند اما در فضایی جدا از مردان.

زنان در روزهای گذشته چندین بار در افغانستان طالبان تظاهرات کردند و خواستار حفظ حقوق دو دهه گذشته خود شدند. برخی از این تجمع‌ها از سوی طالبان و با شلیک هوایی متفرق شد.

بهبود حقوق زنان در مراکز شهری در دو دهه گذشته بیشتر ملموس بوده تا در مناطق روستایی که افراد محافظه‌کارتری ساکن آن هستند.

بنا بر گزارش بانک جهانی نرخ مشارکت نیروی کار زنان افغان در سال 2021 حدود 23 درصد برآورد شده است. این در حالیست که این میزان در سال‌های حکومت قبلی طالبان در افغانستان صفر بوده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه