ارسال به دیگران پرینت

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد

۴۱ میلیون انسان در معرض قحطی و گرسنگی

کارشناسان سازمان ملل متحد هشدار داده اند که هم زمان با همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹ »، سال ۲۰۲۰ بدترین سال از نظر قحطی در یمن بوده و میلیون‌ها نفر در این کشور فقیر و جنگ‌زده در آستانه گرسنگی قرار دارند.

 ۴۱ میلیون انسان در معرض قحطی و گرسنگی

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که اکنون بیش از ۴۱ میلیون انسان با ناامنی غذایی در سطح اضطراری رو برو هستند و در معرض خطر سقوط در گرداب گرسنگی یا قحطی قرار دارند، مگر اینکه کمک های فوری برای حفظ زندگی خود، دریافت کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای فائو؛ رین پالسن مدیر بخش امور اضطراری و تاب آوری فائو در نشست بلندپایه پیرامون اقدام های انساندوستانه پیشگیرانه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با اشاره به ادامه روند افزایشی شمار افرادی که در پنج سال گذشته در دام بحران های غذایی افتاده اند، به گونه ای که در سال ۲۰۲۰ به ۱۵۵ میلیون تن در ۵۵ کشور رسیده، خواستار افزایش تمرکز بر مهار بحران های غذایی پیش از اوج گیری آنها شد.

وی افزود: پیشرفت ها در فناوری و داده ها اکنون به ما امکان پیش بینی و پیشگویی بسیاری از فاجعه ها را پیش از رخ دادن آنها و ایجاد رنج برای نوع بشر، ایجاد می کند، اما کاربرد این ابزارها علیه تهدیدهای فزاینده نسبت به زندگانی روستایی و امنیت غذایی، باید به میزان بسیار زیادی گسترش یابد. ما در برابر تواتر، شدت و پیچیدگی فزاینده این بحران ها، نمی توانیم به وابستگی به همان راهبردهایی که تاکنون استفاده می کردیم، ادامه دهیم و باید آن راهبردها را نوسازی کرده و با هوشمندی و کارآیی بیشتر بر آنها سرمایه گذاری کنیم.

روزنامه «ایندیپندنت» لندن نیز نوشته است: کارشناسان سازمان ملل متحد هشدار داده اند که هم زمان با همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹ »، سال ۲۰۲۰ بدترین سال از نظر قحطی در یمن بوده و میلیون‌ها نفر در این کشور فقیر و جنگ‌زده در آستانه گرسنگی قرار دارند.

افزایش بهای غذا ، از دلایل تشدید گرسنگی در یمن است و سازمان غذا و کشاوزی سازمان ملل (فائو) به ایندیپندنت گفت: هزینه مواد غذایی همچون آرد فقط از سال گذشته تاکنون در یمن به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته و این درحالی است که هزینه مواد غذایی دیگر به طور کلی از زمان جنگ در این کشور سه برابر شده است.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف عربی-آمریکایی، تجاوز به کشور یمن را آغاز کرد، اما ظرف بیش از شش سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، قبل از این که کرونا به سواحل یمن برسد، بیش از 15 میلیون یعنی بیش از نیمی از جمعیت این کشور به کمک های غذایی انسان دوستانه برای ادامه حیات نیاز داشتند. ورود کووید-19 که فعالیت های تجاری را متوقف و خط عرضه غذا را مختلف کرد تنها بحران گرسنگی در این کشور را شدیدتر کرده است.در توفان خشونت در یمن، این کشور از نظر تجهیزاتی برای استقبال از کرونا آمادگی ندارد. دستکم تا کنون 1700 نفر به این بیماری مبتلا و تقریبا 500 نفر جان خود را از دست داده اند. بر اساس آمار رسمی، نبود امکانات آزمایش کرونا به این معنا است که احتمالا مبتلایان بسیار بیشتر از این ارقام است.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه