ارسال به دیگران پرینت

وزیر پیشنهادی نفت: در وزارت نفت با پاکدستی خدمت کردم

جواد اوجی گفت: ۲۴ و ۲۵ سالی که در وزارت نفت بودم و سال‌هایی که در خدمت آقای مخبر بودم با پاکدستی خدمت کردم و فردی فساد ستیز هستم. قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه از بین ببرم.

وزیر پیشنهادی نفت: در وزارت نفت با پاکدستی خدمت کردم

جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، صبح امروز (چهارشنبه ۳ شهریور) در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه های خود برای وزارت نفت، گفت: در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان اعلام می‌کنم غیر از آنچه من به عنوان دارایی خدمت آقای رئیسی اعلام کردم؛ هرگونه دارایی دیگر که در فضای مجازی به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود.

وی ادامه داد: ۲۴ و ۲۵ سالی که در وزارت نفت بودم و سال‌هایی که در خدمت آقای مخبر بودم با پاکدستی خدمت کردم و فردی فساد ستیز هستم. قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه از بین ببرم.

وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اصلاح شرایط و بازگردادندن لوکوموتیو صنعت نفت و بازگشت آن به ریل مناسب نیازمند اقدام جهادی است. در شرایط تحریم، خط مقدم جبهه اقتصادی بوده و در زمینه فروش نفت، فرآورده، پتروشیمی، تامین کالا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اکنون از عرصه جهاد ما با استکبار است.

وی اظهار داشت: صنعت نفت در جنگ اقتصادی دچار چالش و مشکلات مزمن به دلیل بی‌تدبیری، ناکارآمدی و فشار تحریم شده است. با استفاده از مدیران کارآمد و انقلابی می توانیم ریشه فساد را از وزارت نفت کنیم.   

اوجی در مورد مشکلات صنعت نفت ادامه داد: این موضوعات باعث شد صنعت نفت از حالت متعارف خارج شود و اکنون نیازمند تحول از طریق اتخاذ تصمیمات جهادی و اعمال جراحی غیر از مسیر تحول نیست. ما با مدیریت جهادی و استفاده از ظرفیت جوانان و توان بخش خصوصی مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

وی تاکید کرد:  فروش نفت خام و میعانات به خاطر تحریم کاهش یافته و بنده در برنامه خود راه حل آن را اعلام خواهم کرد. سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به شدت کاهش یافته است. حفظ و نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز و همچنین بالا بودن شدت مصرف انرژی، ناترازی گاز از جمله دغدغه‌هاست.  

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: بازارهای جدید نفت را شناسایی خواهیم کرد که نیازمند اصلاح بودجه ۱۴۰۰ است و با اراده برای فروش و استفاده از ظرفیت وزارت نفت و استفاده از نیروهای انقلابی، تحریم ها را دور خواهیم زد تا جایی که خام فروشی را متوقف کنیم.  

اوجی بیان داشت: پرهیز از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به خصوص در حوزه پتروشیمی، بازسازی تجهیزاتی که عمر آنها از پنجاه سال گذشته، یارانه پنهان حامل‌های انرژی، توجه جدی به ساماندهی نیروی انسانی، گازرسانی به روستاها و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی به خصوص در مناطق محروم و نفت‌خیز از جمله دغدغه‌های مشترک و در برنامه‌های آینده بنده است.

وی با طرح این پرسش که آیا وزیر نفت باید برای مقابله با تحریم، رویکرد فعال یا موضع انفعال داشته باشد و منتظر محافل بین‌المللی باشد و باید روی دشمن برای رفع تحریم حساب کند یا به توانمندی جوانان تکیه کند؟ گفت: اطمینان می‌دهم با استفاده از توان نیروی متخصص، رویکرد فعالی برای دور زدن تحریم در پیش بگیرم.

اوجی با تاکید بر اینکه  اقدامات مهمی با استفاده از روش‌های موجود و تجربه گذشته و سایر روش‌هایی که به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان اعلام نمی‌کنم را پیش می‌گیرم و از ظرفیت بخش خصوصی و تمامی دستگاه‌های اجرایی در فروش نفت استفاده می‌کنم که تهاتر نفت با کالا یا سرمایه‌گذاری از جمله این روش‌هاست.

وی با اشاره به اینکه از طریق تهاتر کالا با گاز وارداتی توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم، تصریح کرد: زمانی که مدیرعامل شرکت گاز بودم بهترین روابط را با ترکمنستان داشتیم و مشکلی بابت واردات گاز نداشتیم بنابراین اگر نفت تحریم بود، گاز هم تحریم بود و ما به خوبی از آن هم عبور کردیم.

اوجی تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت چهار مجموعه وزارت نفت و نیروهای متخصص، تحریم‌ها را دور می‌زنیم و روزی خواهد رسید که نمایندگان از من بخواهند فروش نفت را متوقف کرده، خام‌فروشی را تعطیل کنیم و ارزش افزوده ایجاد شود. در این دولت توسعه و تولید حداکثری از میادین نفت و گاز را محقق می‌کنم. من در توسعه میادین مختلف مشارکت داشتم.

وی با تاکید بر اینکه منابع زیرزمینی نفت و گاز جزء انفال است، اظهار داشت: بنابراین از هر اقدامی که باعث تولید صیانت شده نفت می‌شود، دریغ نخواهیم ورزید و که باعث افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی می‌شود. جمع‌آوری گازهای همراه نفت و استفاده بهینه از آنها در دستور کار بنده است. تامین سوخت مورد نیاز کشور، پیگیری گازرسانی به مناطق روستایی نیز از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: تامین سوخت مورد نیاز کشور، پایداری سوخت با همکاری وزارت نفت و پیگیری گازرسانی به روستاها از دیگر اقدامات است. در ابتدای مسئولیتم درشرکت ملی گاز  ۷هزار روستا گازرسانی شده بود که این عدد  به بیش از ۱۵ هزار روستا در پایان آن دوره رسید و  ۴۰ هزار روستا را در دستور کار داشتیم. طی پنجاه سال گذشته دو مخزن ذخیره‌سازی گاز احداث شده که هر دو نیز در دوران تصدی بنده بوده است.

اوجی با اشاره به اینکه واردات گاز از ترکمنستان را به طور جدی در برنامه قرار می‌دهیم، تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف نقشه راه ما است. نظام تعرفه‌گذاری باید اصلاح شود و تعرفه مشترکان پرمصرف اعم از خانگی و تجاری و نیروگاهی باید به صورت پلکانی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: باید نظام استاندارد و سیاست تشویقی و همچنین تقویت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در زمینه اصلاح الگوی مصرف و بخش تعرفه‌ها در دستور کار قرار گیرد. ایجاد صنایع پایین دستی و کاهش خام‌فروشی و فروش فرآورده یکی از راه‌های دور زدن تحریم است. اجرای طرح ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌ها با تامین هدف خوراک صنایع پایین دست از دیگر برنامه‌های بنده است.

وزیر پیشنهادی نفت بیان داشت: به کمک بخش خصوصی برنامه مدونی برای زنجیره ارزش و تامین خوراک پایین دست در نظر گرفته‌ایم. همچنین احداث پارک پتروشیمی را اجرایی خواهیم کرد. از توسعه پتروپالایشگاه‌ ها برای تامین نیاز داخل حمایت می‌کنیم.  

وی با اشاره به برنامه‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خاطرنشان کرد: با کمک دولت و مجلس جهت گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری تلاش خواهیم کرد. مردمی‌سازی اقتصاد نفت و گاز و جذب سرمایه مردم از جمله این اقدامات است. همچنین تهاتر نفت و گاز با سازندگان امکان تامین مالی از صندوق توسعه ملی و استفاده از توان مالی موسسات مالی و بانک‌ها از جمله برنامه‌های تامین مالی است. یکی از راه‌های جذب سرمایه، توافق جامع با کشورهای همسو است.

وی با بیان اینکه ساماندهی منابع انسانی و حفظ آنها به عنوان راهبردهای بنده در صنعت نفت است، گفت: سالها علیرغم تولید ثروت، نیروی انسانی مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته و منجر به نارضایتی در بدنه نیروی انسانی صنعت نفت شده و حتی شاهد خروج پرسنل متخصص هستیم. در صورت کسب رأی اعتماد برای رفع این مشکلات اقدامات لازم به عمل خواهند آمد. همچنین ساماندهی امور ایثارگران از نقاط مورد توجه بنده است.

وزیر پیشنهادی نفت با تاکید به شفافیت و مبارزه با فساد خاطر نشان کرد: توجه به گلوگاه‌های فساد، ایجاد سامانه‌های شفافیت فساد، نصب تجهیزات اندازه‌گیری و حذف امضای طلایی، جلوگیری از قاچاق فرآورده و بروزرسانی کارهای سوخت از جمله اقدامات در راستای فسادستیزی است. توجه به محرومیت‌زدایی و مشکل اجتماعی مردم به خصوص در مناطق نفت‌خیز از جمله برنامه‌های بنده است.

وی با تاکید بر اینکه من خود را نماینده مناطق محروم و حاشیه‌ای می‌دانم و به منظور توسعه متوازن مسئولیت‌های اجتماعی یک بند قانونی به مجلس پیشنهاد می‌دهم.  با اصلاح تامین مالی تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری اقدامات جدی در خصوص مشکلات قیر صورت گیرد.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه ارتقای فناوری و حمایت از دانش‌بنیان‌ها با هدف ساخت داخل و اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات اصلی است که دنبال می‌کند، خاطر نشان کرد: اکنون بازار خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان‌ها ۵ میلیارد دلار است و ما تلاش می‌کنیم که از داخل کالا خریداری کنیم تا ضمن تقویت سازندگان داخل، هم‌افزایی صورت گیرد.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: در لیست اموال بنده عنوان شده بود که اتومبیل مازراتی دارم اما اعلام می‌کنم که حتی این خودرو را نمی‌شناسم چه برسد به اینکه متعلق به بنده باشد.

وی تاکید کرد: حمایت جدی از پارک های فناوری ، دیپلماسی قوی و روابط بین الملل در توسعه نفت گاز با استفاده از سازمان های بین المللی و باز پس گیری جایگاه ایران در اوپک، گسترش همکاری با کشورهای همسایه برای اکتشاف و تولید و سرمایه گذاری مشترک، تقویت جایگاه حکمرانی و اعمال اصل مالکیت تصدی گری وزارت نفت و شرکت ملی نفت در دستور کار است.

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه