ارسال به دیگران پرینت

چای | ویروس کرونا | برگ سبز چای | قیمت چای

برداشت چین تابستانه چای به پایان رسید | پرداخت ۷۶ درصد مطالبات چایکاران

رئیس سازمان چای گفت: تاکنون ۵۲۲ میلیارد تومان از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده پرداخت شده است.

برداشت چین تابستانه چای به پایان رسید | پرداخت ۷۶ درصد مطالبات چایکاران

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه چین‌ تابستانه برگ سبز چای به پایان رسیده است، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۲۱ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۶۹۱ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

خرید برگ سبز چای به ۱۲۱ هزار تن رسید

او از پرداخت ۷۶ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۵۲۲ میلیارد تومان از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده پرداخت و مابقی به حساب چایکاران به مرور واریز می شود.

به گفته جهان ساز، ۴۷.۶ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و ۵۲.۴ درصد درجه ۲ است.

رئیس سازمان چای از برداشت چین چهارم برگ سبز چای از مهر ماه خبر داد و گفت: تاکنون ۲۷ هزار و ۳۵۲ تن چای خشک استحصال شده و پیش بینی می شود که مجموع برگ‌سبز خریداری شده به ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تن برسد.

جهان ساز رشد تولید برگ سبز چای را ناشی از افزایش اقبال عمومی به چای تولید داخل و افزایش انگیزه چایکاران به تولید اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه سالیانه ۱۰۰ هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: بنابر آمار ۳۰ تا ۳۲ هزار تن از میزان چای مصرفی، تولید داخل و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود که این موضوع بیانگر پتانسیل مناسب افزایش تولید چای در کشور است.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه خودکفایی چای دست یافتنی است، گفت: با پتانسیل موجود در صورت فعال کردن باغات رها شده و تامین‌ منابع مالی طی برنامه ۵ ساله حداقل ۵۰ هزار تن نیاز چای کشور در داخل تولید خواهد شد.

جهان ساز با بیان اینکه ۶ هزار هکتار باغات چای رها شدند، افزود: بنابر برنامه تدوین شده مبنی بر اصلاح و به زراعی، مکانیزاسیون و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و بازگشت باغات رها شده در بازه زمانی ۵ ساله با تزریق سالیانه حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار، این امکان وجود دارد که با بازگشت باغات رها شده نیمی از نیاز کشور را در داخل تامین کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار فروش چای گفت: تشدید شیوع ویروس کرونا و محدودیت رفت و آمدها تا حدودی بر داد و ستدها در بازارهای داخل و خارج تاثیر گذاشته است.

جهان ساز در پایان درباره قیمت چای در کارخانه ها تصریح کرد: قیمت چای خشک در استان های شمالی بسته به کیفیت و کارخانه متفاوت است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه