ارسال به دیگران پرینت

درگیری ریه خفیف هم نگرانی زیادی ندارد

علائم درگیری ریه در مبتلایانِ کرونا | درگیری ریه در همه بیماران دیده نمی‌شود

یک متخصص عفونی علائم احتمال بروز درگیری ریوی در مبتلایان به کرونا را توضیح داد


علائم درگیری ریه در مبتلایانِ کرونا  | درگیری ریه در همه بیماران دیده نمی‌شود

 دکتر آمیتیس رمضانی، گفت: بسیاری از مردم بعد از ابتلا به کرونا به دلیل نگرانی از درگیر شدن ریه اقدام به سی اسکن مکرر می‌کنند و از روز اول بیماری اقدام به سی تی اسکن می‌کنند تا ببینند ریه درگیر شده یا خیر. باید توجه کرد که معمولا در روزهای اولیه بیماری اصلا درگیری ریوی را نداریم. اگر هم داشته باشیم، خفیف است و نیاز به اقدام درمانی خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه هر ویروسی وقتی جهش پیدا می‌کند سیر بالینی بیماری هم تغییر می‌کند، افزود: در ویروس ووهان درگیری ریوی در هفته‌های اول را بسیار کم می‌دیدیم و معمولا بیشترین مشکلات در هفته دوم بود، اما در ویروس‌های جهش یافته مانند آلفا، دلتا و... سیر بالینی مقداری تغییر کرده است و زودتر علائم درگیری ریه ایجاد می‌شود، اما این موضوع به این معنا نیست که مردم بخواهند مکرر سی تی اسکن انجام دهند. به هر حال ما یکسری علائم داریم که شک درگیری ریه را ایجاد می‌کند.

رمضانی ادامه داد: به عنوان مثال فردی که چند روز به صورت مکرر تب می‌کند و تبش قطع نمی‌شود. سه تا چهار روز تب می کند، یعنی استامینوفن مصرف می‌کند و موقت تب قطع شده، اما دوباره بازمی‌گردد. در این فرد ما احتمال پیشرفت بیماری و احتمال درگیری ریه را می‌دهیم یا فردی که علائم تنگی نفس یا سرفه‌های پیشرفته دارد. یعنی با وجود همه داروهایی که تجویز می‌کنیم، نه تنها علائمی مانند سرفه کاهش نیافته، بلکه دارد بیشتر می‌شود یا کسی که ضعف بسیار شدیدی دارد که برطرف نمی‌شود و شدت هم می‌یابد. ما با توجه به این علائم شک می‌بریم که درگیری ریه داشته باشد و با توجه به این مساله سی تی اسکن ریه می‌گیریم.

وی گفت: بنابراین سی تی اسکن غیرضروری نباید انجام داد. کسی که روز اول سی تی اکسن انجام دهد، منجر به این می‌شود که ممکن است یک فرد در سیر بیماری‌اش دو تا سه بار نیاز به سی تی اسکن پیدا می‌کند که در آن زمان اشعه زیادی دریافت می‌کند که برایش خوب نیست و در عین حال شاید تا پایان بیماری هم درگیری ریه پیدا نکند. درگیری ریه در همه بیماران دیده نمی‌شود، بلکه برخی بیماران درگیری ریه و نیاز به سی تی اسکن پیدا می‌کنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، رمضانی گفت: درگیری ریه خفیف هم نگرانی زیادی ندارد، بلکه درگیری ریوی شدید است که باعث می‌شود درمان و دارو هم تغییر کند.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه