ارسال به دیگران پرینت

حمله داعش به فرودگاه کابل

سفیر روسیه:طالبان افغانستان را فتح نکرد

سفیر روسیه در کابل تاکید کرد، طالبان می‌تواند ظرف یک روز یا حتی چند ساعت ولایت پنجشیر را تصرف کند اما به خاطر اجتناب از درگیری‌های خونین این کار را انجام نمی‌دهد.

سفیر روسیه:طالبان افغانستان را فتح نکرد

"دیمیتری ژیرنوف"، سفیر روسیه در کابل در مصاحبه‌ای گفت: فکر می‌کنم طالبان می‌تواند ظرف یک روز یا شاید چند ساعت ولایت پنجشیر را تصرف کند اما به خاطر اجتناب از درگیری‌های خونین این کار را انجام نمی‌دهد.

وی افزود: اوضاع در تنها ولایتی که به دست طالبان نیفتاده به طور نسبی آرام است.

ژیرنوف همچنین تصریح کرد: حمله داعش به فرودگاه کابل، طالبان را به چالش کشیده است نه آمریکا را. در حال حاضر میان این دو گروه رویارویی شدیدی وجود دارد.

این دیپلمات افزود: این رویارویی غیر قابل تطبیق است. در حقیقت داعش مسئول حمله به فرودگاه کابل بود و این اقدام داعش آنقدری که طالبان را به چالش کشید برای آمریکا چالشی نبود، چرا که طالبان زمام امور افغانستان را در دست گرفته است. در هر صورت، آنچه رخ داد ضربه‌ای به شهرت و آبروی طالبان بود.

او گفت: گروه طالبان افغانستان را فتح نکردند. افغانستان  به دست این گروه افتاد که بدتر از این نمی شد.

وی در ادامه افزود: هم اکنون نمی توان در باره صلح صحبت کرد. این موضوعی است که در این شرایط نمی توان به آن پرداخت. افغانستان در وضعیت وخیمی منتقل شد که این یک چالش بزرگ است که آنها چطور از عهده سازماندهی زندگی صلح آمیز برخواهند آمد.

وی گفت: کشورهای غربی از مسکو نخواستند مقامات جدید افغان را به رسمیت بشناسد. صحبت‌ها درباره به رسمیت شناختن احتمالی مقامات جدید افغانستان پس از آن مطرح شد که غرب متوجه شد که هیچ جایگزینی برای قدرت واقعی که در حال حاضر در افغانستان است وجود ندارد و شرط بندی غرب بر روی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان شکست خورد.

ژیرنوف گفت: طبیعتا نمی‌توان طالبان را مسئول کامل حمله کابل دانست. اما لطمه اصلی به وجهه طالبان خورد. چرا که به محض ورود طالبان به کابل این اتفاق افتاد.

وی افزود: تا آنجا که می‌دانم طالبان دو شبه‌نظامی داعش را که ظاهرا اتباعی از مالزی بودند، بازداشت کرده است. بنابراین متوجه شده‌ام که طالبان به طور جدی به دنبال سرکوب داعش است. طالبان رویدادهای این چنینی بیشتری نمی‌خواهد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان نیز روز شنبه گفته بود:‌ این حقیقت که طالبان در حال حاضر قدرت را در دست دارد، واقعیت دارد و ما مجبور خواهیم بود روابط را با اوضاع جدید و دولت جدید در افغانستان برقرار کنیم. اگر غرب و به طر کلی جامعه جهانی تصمیم بگیرد که طالبان را منزوی کند و آنها را تحت فشارر بگذارد، در چنین شرایطی می‌ترسم گه این کار این جنبش را افراطی کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه