ارسال به دیگران پرینت

خبر اقتصادی چیست؟ ویژگی اخبار اقتصادی چیست؟

معمولا اگر از شما انواع اخبار را بپرسند، می توانید چند مورد از آن ها را که همه روزه به صورت غیر مستقیم و یا مستقیم می شنوید، نام ببرید. یکی از این نوع خبرها، خبر اقتصادی است. در ادامه موضوع در خصوص خبر اقتصادی، موضوعاتی که در این نوع از خبر بیان می شوند و همچنین ویژگی هایی که یک خبر اقتصادی و گوینده آن باید داشته باشد، صحبت خواهیم کرد.

خبر اقتصادی چیست؟ ویژگی اخبار اقتصادی چیست؟

معمولا اگر از شما انواع اخبار را بپرسند، می توانید چند مورد از آن ها را که همه روزه به صورت غیر مستقیم و یا مستقیم می شنوید، نام ببرید. یکی از این نوع خبرها، خبر اقتصادی است. در ادامه موضوع در خصوص خبر اقتصادی، موضوعاتی که در این نوع از خبر بیان می شوند و همچنین ویژگی هایی که یک خبر اقتصادی و گوینده آن باید داشته باشد، صحبت خواهیم کرد.

ماهیت خبر اقتصادی

اولین و مهم ترین موضوع در خصوص خبر اقتصادی شناخت خود خبر است. اخبار اقتصادی به اخباری گفته می شود که به سرمایه گذاری ها، سود و زیان، تورم و...می پردازد و سعی می کند تا عموم مردم جامعه را در جریان این موضوعات قرار دهد.

ویژگی های خبر اقتصادی

خبر اقتصادی ویژگی هایی دارد که باعث تمایز و تفاوت آن از سایر اخبار می شود. این ویژگی ها شامل موارد زیر می شود:

1-تخصصی و علمی بودن

اقتصاد و موضوعات مربوط به آن چیزی نیست که بخواهید با کلمات و عبارت های ساده و عامیانه آن را توضیح دهید. در خصوص اقتصاد نیز نمی توان به صورت معمولی و طبق سلیقه اظهار نظر نمود. خبر اقتصادی باید بر طبق علم و شواهد و مدارک مستند و دقیق بیان شود. بنابراین تخصصی و علمی بودن خبر اقتصادی اولین ویژگی آن است.

2-جامع و در بر گیرنده

دومین مورد در خصوص جامع بودن اخبار اقتصادی است. یک خبر کامل باید بتواند تمام زوایای موضوع را پوشش دهد، به طوری که اگر شنونده و مخاطب سوالی در ذهنش شکل گرفت، با گوش دادن کامل به خبر بتواند پاسخ سوالات ذهنی اش را پیدا کند.

3-مرتبط با فعالیت های اقتصادی جامعه

در هر جامعه ای، یک سری از فعالیت های اقتصادی شکل می گیرد که باعث می شود مردم آن جامعه بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند. در جامعه ایرانی این فعالیت ها را می توان شامل ارائه سهام عدالت، سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار، ارائه سبد کالا به مردم، ارائه انواع و اقسام تسهیلات بانکی که شامل وام هایی همچون وام مسکن، وام خرید خودرو، وام کالا و...می شود، دانست.

خبر اقتصادی که در اخبار بیان می شود باید شامل تمامی این موضوعات ذکر شده شود که افراد جامعه از آن ها آگاه شوند.

4-آگاهی بخشی

آگاهی بخشی یک خبر می تواند یکی از مولفه های اصلی بیان اخبار باشد. همان طور که گفته شد خبر اقتصادی تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت معیشتی و زندگی افراد جامعه دارد، بنابراین اعلام دقیق زمان ارائه تسهیلات و یا ارائه گزارشات شفاف و قابل درک در خصوص مسائل مختلف باید جز پارامترهای اصلی در تهیه یک خبر اقتصادی باشد.

تصور کنید که موضعی همچون سرمایه گذاری در بورس و یا لیزینگ مطرح شده است، قطعا اگر در بخش اخبار اقتصادی تمامی جزئیات این موضوع مطرح شود و نقاط ضعف و قوت این نوع از سرمایه گذاری ها بیان شود، افراد بهتر می توانند در خصوص سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در این بخش ها تصمیم گیری کنند.

5-داخلی و خارجی!

بخش اخبار اقتصادی باید به نحوی تنظیم شود که هم خبرهای اقتصادی داخل کشور و هم خبرهای اقتصادی خارج از کشور را پوشش دهد. معمولا بخشی از اخبار اقتصادی کشورهای دیگر که با کشور ما ارتباط دارند، می تواند بر روی زندگی ما تاثیرگذار باشد. 

ویژگی های خبرنگار اقتصادی

در خصوص ویژگی های خبر اقتصادی توضیحاتی را ارائه کردیم، اما ویژگی های خبرنگار و تهیه کننده خبر اقتصادی چیست؟

1-لحن شفاف و گویا

اولین و مهم ترین ویژگی یک خبرنگار بخش اقتصادی آن است که لحنی شفاف و گویا داشته باشد، به طوری که تمامی افراد جامعه از افراد بی سواد گرفته تا افرادی که تحصیلات آکادمیک دارند، بتوانند متوجه صحبت های خبرنگار شوند.

2-دارای تخصص و تجربه کافی

چگونگی بیان اخبار اقتصادی که غالبا ممکن است خبرهای خوبی نیز نباشند، بستگی به کلمات و جملاتی دارد که خبرنگار و گوینده خبر انتخاب می کنند. هر قدر تجربه خبرنگار در این زمینه بیشتر باشد، مسلما بهتر می تواند خبرهای خوب و بد را بیان کند و شیره کلام را به مخاطبان انتقال دهد.

3-عدم حاشیه پردازی

در اخباری که گفته می شود، گاهی اوقات شاهد حاشیه پردازی و یا نظریه پردازی خبرنگاران هستیم، این موضوع در بخش خبر اقتصادی کاملا اشتباه است و در صورتی که خبرنگار بخش اقتصادی بخواهد به حواشی بپردازد، احتمال آن که باعث کاهش ارزش خبر شود، بسیار بالا می رود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه