ارسال به دیگران پرینت

تاثیر واکسیناسیون در کاهش زنجیره انتقال و قطع زنجیره

"لامبدا" هنوز به مازندران نرسیده است

هر سوشی که پدید می آید ما نگران جهش های آن هستیم، دلتا و لامبدا از جمله های سویه‌های پر سرایت است که بیماری زایی را نیز بیشتر می‌کند و سرایت لامبدا احتمالا بیشتر از دلتا است.

  "لامبدا" هنوز به مازندران نرسیده است

مسئول آزمایشگاه کرونای استان مازندران گفت:مازندران هنوز گرفتار سویه "لامبدا" نشده است.

 محمدرضا حق شناس در گفت‌وگو با ایسنا بااشاره به امکان سویه های جدید کرونا در مازندران اظهار کرد: در برخی کشورها مانند آمریکای جنوبی سویه جدید لامبدا مشاهده شده و در ترکیه هم شنیده های غیرمستند وجود دارد اما در ایران تاکنون مشاهده نشده و به تبع آن مازندران نیز تا کنون درگیر این سویه نشده است.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده کرونای لامبدا اروپایی موجب مرگ نوجوانان می‌شود، خاطرنشان کرد: در سویه دلتا کرونا درصد مرگ و میر افزایش داشت اما اینکه بگوییم درصد مرگ و میر کرونا دلتا به دلیل قوی تر بودن جهش ژنی بوده جمله نادرستی است.

مسئول آزمایشگاه کرونای استان مازندران تصریح کرد: دلتا کرونا به دلیل سرایت بیشتر به تبع آن مرگ و میر بیشتری را نیز به دنبال داشت و حال در مورد لامبدا اگر منظور این باشد که در نوجوانان مرگ و میر بیشتر از بیشتر از مسن ها است چنین چیزی درست به نظر نمی‌رسد چون سویه لامبدا سرایتی بیش از دلتا دارد ممکن است مرگ و میر بیشتری داشته باشد اما اینکه در سنین پایین‌تر عنوان شده، چون جوانان و نوجوانان در مسافرت ها و دورهمی ها بیشتر حضور دارند و زدن ماسک را نیز کمتر رعایت می کنند به این دلیل ابتلای آنها بالا می‌رود.

حق شناس ادامه داد: همچنین افراد مسن بیشتر رعایت می‌کنند و در منازل هستند ضمن اینکه افراد مسن و بالای ۵۰ و ۶۰ سال نیز  واکسینه شدند که شدت ابتلا و وخیم بودن آن  و میزان مرگ و میر نیز کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هر سوشی که پدید می آید ما نگران جهش های آن هستیم، دلتا و لامبدا از جمله های سویه‌های پر سرایت است که بیماری زایی را نیز بیشتر می‌کند و سرایت لامبدا احتمالا بیشتر از دلتا است.

مسوول آزمایشگاه کرونای استان مازندران با اشاره به اینکه هرچند واکسن برای همه‌ سویه موثر است، تاکید کرد: اما احتمال اینکه واکسن‌های موجود برای سویه  لامبدا درصد ایمنی کمتری ایجاد کند نیز وجود دارد.

حق شناس گفت: در هر صورت افرادی که واکسینه شده اند درصد بستری و فوتی کمتری داشته، در نتیجه رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون در راستای کاهش زنجیره انتقال و قطع زنجیره موثر است.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه