ارسال به دیگران پرینت

انگلیس در تلاش برای خارج کردن همه نظامیان و اتباع خود از افغانستان

مشخص نیست چه تعداد افراد را در افغانستان جا بگذاریم

وزیر امور خارجه انگلیس گفت با توجه به عدم تمدید مهلت خروج از افغانستان مشخص نیست که چه تعدادی از افراد در کابل جا بمانند.

 مشخص نیست چه تعداد افراد را در افغانستان جا بگذاریم

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت» راب در مصاحبه با «آی تی وی» گفت، شمار افرادی که می توان از فرودگاه کابل خارج کرد به سرعت روند انجام این مأموریت بستگی دارد.

دولت آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. بایدن این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب زده و سراسیمه آمریکایی ها را رقم زده است.

انگلیس که در سال ۲۰۰۱ از اولین کشورهای حامی آمریکا در جنگ علیه افغانستان بوده است، طی روزهای اخیر و بعد از ۲۰ سال اشغالگری در تلاش برای خارج کردن همه نظامیان و اتباع خود از این کشور است.

ظرف چند روز گذشته انگلیس و چند کشور دیگر که در حال خروج نظامیان و شهروندان خود از افغانستان هستند، تمدید این عملیات به مدت چند روز دیگر را خواستار شدند.

با این حال، منابع خبری سه شنبه شب به وقت تهران از موافقت رئیس جمهور آمریکا با توصیه پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) برای خروج باقی مانده شهروندان آمریکایی از افغانستان در ضرب الاجل ۳۱ اوت خبر دادند.

به نوشته روزنامه «گاردین» وزیر امور خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) در مصاحبه دیگری، گفت مخالفت آمریکا با تمدید این مدت به معنای خدشه دار شدن «روابط ویژه» لندن و واشنگتن نخواهد بود.

او در این باره گفت، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس حق داشت نشست روز سه شنبه سران گروه هفت را برای فشار بر تمدید این مهلت، تشکیل دهد.

راب در ادامه گفت، ظرف ده روز گذشته حدود ۹۰۰۰ تبعه انگلیسی و افغان هایی که برای انگلیس کار می کردند، از افغانستان خارج شده اند.

او در پاسخ به انتقاد طالبان به خارج شدن افراد متخصص از افغانستان گفت، اگر آن ها می خواهند مانع از این اتفاق شوند باید دولت فراگیر تشکیل دهند.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: «اگر آن ها می خواهند کمک ها به افغانستان ادامه پیدا کند، این [کمک ها] به طالبان نخواهد رسید و آن ها باید فضا را برای سازمان های غیردولتی و سازمان ملل باز کنند».

 

منبع : بر خط
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه