ارسال به دیگران پرینت

داروی ارزان قیمتی که در درمان کووید ۱۹ مفید است

مطالعه محققان نشان داد، داروی سوزش معده "فاموتیدین" همراه با آسپرین از شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ می کاهد.

داروی ارزان قیمتی که در درمان کووید ۱۹ مفید است

یک مطالعه فوق تحلیلی دقیق توسط محققان دانشگاه ویرجینیا ایالات متحده و دانشگاه هامبولت آلمان بر روی یافته‌های تحقیقاتی قبلی نشان داده است که داروی فاموتیدین در کنار آسپرین می‌تواند از شدت بیماری و مرگ و میر در مبتلایان به کووید ۱۹ جلوگیری کند.

این مطالعه شواهد واقعی را برای بهبود نتایج با آنتاگونیست های گیرنده هیستامین H۲ (H۲RA) مانند فاموتیدین و آسپرین در بیش از ۲۲ هزار بیمار کرونایی نشان داد.

یک شبکه ارتباطات عملکردی بین هیستامین و H۲RA از یک سو و مسیرهای فیزیولوژیکی متفاوت از سوی دیگر وجود دارد. این مسیرهای علامت دهی شامل سیستم گوارشی (کاهش اسید) و التهاب‌های نامنظم (توفان سیتوکینی) است که به احتمال زیاد زمینه ساز بسیاری از مشکلات ناشی از کووید ۱۹ است.

تیم مطالعه معتقد است که فاموتیدین در درمان کووید ۱۹ مفید است زیرا توانایی H۲RA را در مسیرهای پیش التهابی که در هنگام عفونت نامنظم می‌شوند کاهش می‌دهد.

تجزیه و تحلیل دقیق پرونده پزشکی بازماندگان کرونایی نشان داد که تعداد قابل توجهی از آنها مبتلا به سوزش معده مزمن بودند و از داروی ارزان قیمتی به نام فاموتیدین استفاده می‌کردند.

به گفته محققان به نظر می‌رسد فاموتیدین در دوزهای بالا (معادل حدود ۱۰ قرص) شانس زنده ماندن برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد، به ویژه هنگامی که با آسپرین همراه باشد. همچنین به نظر می‌رسد مانع از شدت پیشرفت بیماری شده و باعث می‌شود بیماران کمتر به مرحله‌ای برسند که به لوله گذاری یا دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشته باشند.

به گفته محققان، «اساساً، سیستم ایمنی بدن در زمان ابتلا به این بیماری دچار مشکل می‌شود و شروع به حمله به اندامی مانند بافت ریه سالم می‌کند، زیرا از بین بردن ویروس مهاجم بسیار ناامیدکننده است.»

نظریه تیم مطالعه این است که فاموتیدین این واکنش را سرکوب می‌کند. اگرچه این دارو با هدف خاصی یعنی مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین که به تولید اسید در معده کمک می‌کند، تولید شده است اما مانند سایر داروها می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه