ارسال به دیگران پرینت

داروی رمدیسیویر در درمان و کاهش مرگ ومیر بیماران کووید ۱۹ تاثیر ندارد

فوق تخصص بیماری های ریه گفت: تحقیقات معتبر جهانی ثابت کرده است که داروهای رمدیسیویر، فاویپیراویر در درمان بیماران کووید 19 و کاهش مرگ و میر آنها تاثیر ندارند.

داروی رمدیسیویر در درمان و کاهش مرگ ومیر بیماران کووید ۱۹ تاثیر ندارد

دکتر مصطفی قانعی در برنامه تیترامشب شبکه خبر گفت: در مطالعه‌ای جهانی در ۴۰۵ بیمارستان به ۱۱ هزار و ۳۳۰ بیمار رمدیسیویر داده شد که نتیجه آن این بود که در بهبود بیماران تاثیر کمی داشته و یا اصلا تاثیری نداشته است.

رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی افزود: بر اساس همین تحقیقات رمدیسیویر حتی بر کاهش تعداد و بار ویروس در بیماران هم تاثیری نداشته است.

دکتر قانعی گفت: این دارو هیچ اثری هم بر کاهش مرگ ومیر بیماران کووید ۱۹ نداشته است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه افزود: بر اساس نتیجه مطالعاتی که در مجله معتبر نیچر آمده، فاویپیراویر هم هیچ تاثیری در کاهش مرگ و میر بیماران کووید نداشته و معلوم شده که این دارو بی تاثیر و پر عارضه بوده است.

دکتر قانعی درخصوص ترکیب دارو‌های فاویپیراویر و هیدروکسی کلروکین هم گفت: تجویز این دارو‌ها هم در بیماران متوسط و شدید فایده بالینی قابل توجهی ندارد.

رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی به عوارض جانبی این دارو‌ها هم اشاره کرد و گفت: این دارو باعث وخیم شدن عملکرد کبد و کلیه‌ها می‌شود.

دکتر قانعی گفت: ویروس بیماران کووید را نمی کشد آنچه بیماران را می کشد تورم و التهاب ریه و کاهش اکسیژن است بنا بر این اکسیژن، داروهای ضد انعقاد و کورتیکواستروئید و دگزامتازون است که می تواند التهاب ریه را کم کند اما نباید بی محابا و بی رویه و بی توجه به عفونت تجویز شود، زیرا سیتسم ایمنی را سرکوب می کند.

این متخصص گفت: پزشکان باید بر اساس شواهد متقن دارو تجویز کنند و نباید طوری باشد که هر کس هرچه خواست به هر میزان تجویز کند.

 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه