ارسال به دیگران پرینت

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

واکسیناسیون علیه کرونا مرگ و میر را کاهش می دهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان داشت: از زمان آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹، شاهد مرگ و میر دریافت کنندگان واکسن علیه این بیماری نبوده ایم و این امر نشانگر تاثیر واکسیناسیون است.

 واکسیناسیون علیه کرونا مرگ و میر را کاهش می دهد

مهرزاد لطفی شنبه در سیصد و هشتاد و ششمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹،افزود: بیشتر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید۱۹ در شرایط فعلی به افراد غیر واکسینه و یا افرادی که هنوز موفق به دریافت واکسن نشده اند، اختصاص دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تمام واکسن‌ها مقاومت بالایی در برابر کرونا دارند، افزود: اثربخشی واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ موجب کاهش مرگ و میر و جلوگیری از بستری می شود، بنابراین شهروندانی که پیامک نوبت دهی واکسیناسیون دریافت کردند، حتما در زمان تعیین شده به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن دریافت کنند.

لطفی بیان کرد: شهروندانی که پیامک نوبت دهی واکسیناسیون دریافت نکرده اند، از مراجعه به مراکز واکسیناسیون خودداری کنند، زیرا باعث تاخیر در امر واکسیناسیون می شود.

او تنها راه نجات در این شرایط فوق بحرانی فعلی را رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و با توجه به شیوع ویروس دلتای هندی، بر رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی در برابر این ویروس تاکید کرد و افزود: مشارکت و همکاری بیش از پیش مردم با مجموعه سلامت در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، باعث خروج از این بحران می شود.

 لطفی با اشاره به روند افزایشی بستری بیماران مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان، اظهار کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تمام ظرفیت های موجود برای مقابله با این بحران استفاده می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین خواستار همکاری بیشتر مسوولان دستگاه های اجرایی استان در اعمال محدودیت ها در مقابله با موج پنجم کرونا شد و ادامه داد: لازم است مسوولان دستگاه اجرایی استان نظارت بیشتری بر رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی در اصناف و اماکن پر ترددو اعمال محدودیت ها داشته باشند.

تزریق یک میلیون و ۳۱۰ هزار دوز واکسن علیه کرونا به مردم فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پرشکی شیراز با بیان اینکه واکسیناسیون در روزهای تعطیل هم ادامه دارد، گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۱۰ هزار دز واکسن علیه بیماری کووید۱۹ به مردم استان فارس تزریق شده که با ورود محموله جدید واکسن از وزارت بهداشت، این امر سریع تر انجام می شود.

به گفته عبدالرسول همتی  از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۳۹۰ هزار و ۷۳۹ نفر در فارس به این بیماری مبتلا شدند.

وی اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۱۹۳ هزار و هفت تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۶۲ هزار و ۳۵۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همتی گفت: ۳۴۰ هزار و ۹۵ نفر از ابتدا تاکنون بهبودی یافتند که از بیمارستان ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

او با اشاره به بستری ۵۷۱ بیمار جدید مبتلا و مشکوک دارای علائم کروناویروس در بیمارستان های استان در شبانه روز گذشته، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را پنج هزار و ۳۱۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۴۳۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی با اعلام جان باختن ۲۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را پنج هزار و ۸۳۷ نفر اعلام کرد.

او با اشاره به فعالیت ۴۷ مرکز ۱۶ ساعته درمان سرپایی کرونا در استان به عنوان یکی از نقاط موثر در پیشگیری و رمان سریع بیماران مبتلا به کرونا، گفت: از ۴۷ مرکز فعال ۱۶ ساعته در استان، ۱۲ مرکز به شیراز اختصاص دارد که با توجه به آمار بالای مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته در شیراز، دو مرکز حضرت ابوالفضل(ع) واقع در بلوار نصر و فاطمه الزهرا(س) در بلوار ایمان جنوبی به صورت ۲۴ ساعته و بقیه مراکز طبق روال گذشته، به مراجعان خدمات ارایه می دهند تا بار مراجعه به بیمارستان های کاهش یابد.

همتی همچنین با اشاره به شایعه خبری در شبکه های اجتماعی مبنی بر عوارض جدی و مرگ ناشی از تزریق واکسن علیه بیماری کووید۱۹، با تکذیب این موضوع، اظهار کرد: تاکنون موردی در فارس مبنی بر عارضه جدی و مرگ گزارش نشده است و از مردم خواست تا پس از دریافت پیامک نوبت دهی واکسیناسیون، حتما به مراکز معرفی شده مراجعه کنند، همچنین مراکز انجام واکسیناسیون در استان حتی در روزهای تعطیل هم فعال است.

وی گفت: تزریق واکسن علیه کرونا، ایمنی لازم را در بدن افراد دریافت کننده واکسن ایجاد می کند، به طوری که طبق گزارش ها، دریافت کنندگان واکسن در صورت ابتلا کمتر نیاز به ارایه خدمات در بخش های مراقبت های ویژه دارند و حتی به نوع شدید مبتلا نمی شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به روند افزایشی موارد ابتلا و فوت ناشی از کروناویروس در استان، از مردم خواست تا با در خانه ماندن، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از ترددهای غیرضروری و دوری از دورهمی های خانوادگی، در قطع زنجیره انتقال کرونا مشارکت داشته باشند.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه