ارسال به دیگران پرینت

تشخیص سرطان ریه با استفاده از هوش مصنوعی

محققان دانشکده پزشکی جان هاپکینز در آمریکا با استفاده از نمونه خون و هوش مصنوعی موفق به تشخیص سرطان ریه شدند.

تشخیص سرطان ریه با استفاده از هوش مصنوعی

در این مطالعه سرطان ریه در نمونه خون ۸۰۰ شرکت کننده مبتلا و غیرمبتلا بررسی شد و نشان داد این روش با دقت ۹۰ درصد قادر به تشخیص سرطان است.

این روش DELFI نام دارد و در آن از الگوی منحصربفردی استفاده می‌شود که با استفاده از تکه‌های DNA سلول‌های سرطانی موجود در جریان خون انجام می‌شود.

این روش کاملا غیر تهاجمی است و با استفاده از آن می‌توان از درمان‌های مضر غیرضروری اجتناب کرد.

سرطان ریه، کشنده‌ترین نوع سرطان است و تعداد قربانیان آن از مجموع سرطان‌های سینه و پروستات بیشتر است. سالانه حدود ۱.۸ میلیون مورد سرطان ریه در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود که از این میان ۱.۵ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است. مطالعات نشان می‌دهد تشخیص و درمان سریع بیماری موثرترین روش در افزایش طول عمر بیمار است.

سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می‌شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای ۶۵ سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از ۴۵ سال سن دارند.

میانگین سن مبتلایان ۷۰ سال است. از هر ۱۴ مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می‌شود و این آمار در میان زنان، یک از ۱۷ زن است.

فیبر و ماست دشمن سرطان ریه

مطالعات اخیر محققان دانشگاه وندربیلت در آمریکا نشان می‌دهد، رژیم غذایی حاوی فیبر بالا و ماست خطر بروز سرطان ریه را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد. 

فواید رژیم غذایی پرفیبر و ماست کم چرب و پروبیوتیک در مطالعات قبلی برای بیماری‌های قلبی عروقی و دستگاه گوارش به اثبات رسیده است. تجزیه و تحلیل داده‌های پزشکی ۱.۴ میلیون بزرگسال در آمریکا و اروپا نشان می‌دهد این رژیم غذایی برای جلوگیری از سرطان ریه نیز موثر است.

این مطالعه نشان می‌دهد احتمال بروز سرطان ریه در افرادی که رژیم غذایی پر فیبر و ماست دارند، در مقایسه با افرادی که از این رژیم غذایی تبعیت نمی‌کنند،  ۳۳ درصد کمتر است.

تاثیر فیبر و ماست بر کاهش سرطان ریه در تمام گروه‌ها اعم از سیگاری و غیر سیگاری بدون درنظر گرفتن جنسیت صادق است. محققان وجود باکتری‌های مفید پروبیوتیک را عامل کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌دانند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه