ارسال به دیگران پرینت

تلاش دردناک مردم افغانستان برای فرار + عکس

همان طور که هواپیماهای نظامی برای حرکت و پرواز آماده می‌شدند، مردم به شکلی خطرناک در مسیر هواپیماهای نظامی خارجی قرار گرفتند و سوار بخش خارجی بدنه آن شدند.

تلاش دردناک مردم افغانستان برای فرار + عکس

تصاویر منتشر شده از هرج و مرج فرودگاه کابل و تلاش دردناک مردم برای فرار از این کشور که طالبان آن را تصرف کرده در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود.

 تصاویر تلاش مردم در شهر کابل برای ورود به داخل فرودگاه، نشستن آنها روی موتور و بدنه هواپیماهای نظامی آمریکا و کمی بعد سقوط احتمالا چند نفر در شبکه های اجتماعی انعکاس گسترده ای داشته آنقدر ناراحت کننده است که رسانه های جهان جملاتی مانند "دیدن این تصاویر به همگان توصیه نمی‌شود" یا "دیدن این تصاویر برای برخی آزارنده است" را بر سر نمایش  فیلم ها درج می‌کنند.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: از صبح پس از فرار رئیس جمهور افغانستان و استقرار طالبان در کاخ ریاست جمهوری این کشور بی ثباتی در کابل شکل گرفت.

در حالیکه هزاران افغان ناامید از شرایط، خواستار خروج از کشور بودند هرج و مرج در بخش‌هایی نزدیک به فرودگاه این شهر حاکم شد.

با قدرت گیری طالبان، بی اعتمادی به آینده کشور، ترس و بی ثباتی افغانستان را فرا گرفته است.

یک روز پس از استقرار طالبان در کاخ ریاست جمهوری کابل آن هم پس از 2 دهه کنترل نظامی آمریکا و نیروهای بین المللی در این کشور نگرانی از بازگشت حکومت بی رحمانه طالبان و ترس از کشتارهای انتقام جویانه افزایش یافت.

فرودگاه بین المللی کابل در کنترل نیروهای خارجی از جمله هزاران سرباز آمریکایی قرار گرفت تا به تخلیه شتابزده نیروهای آمریکایی و کارمندان سفارت خانه های خارجی از افغانستان سرعت بخشند.

صحنه‌هایی از وحشت، اندوه و ناامیدی در این فرودگاه شکل گرفت و دیده شد.

هزاران غیر نظامی افغان صبح روز دوشنبه وارد باند آسفالته فرودگاه شدند و دور 2 هواپیمای نظامی آمریکایی که در حال حرکت و آماده پرواز از باند بود را گرفتند.

بسیاری از مردم افغانستان در صبح دوشنبه 25 مرداد 1400 و با امید فرار از کشورشان به سمت فرودگاه بین المللی کابل هجوم بردند اما پرواز برای هواپیماهای غیر نظامی فرودگاه کابل به حالت تعلیق درآمد/ عکس: رویترز

هجوم به سمت فرودگاه کابل

 

تصاویر افرادی که دور هواپیمای "هولکینگ" را گرفته و در آستانه پرواز روی بدنه خارجی آن سوار می‌شوند به سرعت در سراسر جهان پخش شد. به نظر می رسد تصاویر این لحظات را بهتر از کلمات به تصویر می‌کشند.

نماد نظامی آمریکا در حالی افغانستان را ترک می‌کرد که افغان ها با تمام امیدشان به آن آویزان بودند.

نگرانی ها در پایتخت افغانستان و احتمال از بروز خشونت در حالی رخ داد که طالبان شهر را پر و دولت افغانستان سقوط کرده بود. "اشرف غنی" رئیس جمهور دولت فروپاشیده نیز روز یکشنبه از کشور گریخته بود.

صحنه های قابل توجهی از افغانستان و کابل از شبکه الجزیره پخش شده است. رهبران طالبان تنها چند ساعت پس از فرار غنی در قصر ریاست جمهوری جمع شدند و پایتخت را به عنوان یکی از امن ترین مناطق این کشور تحت کنترل خود گرفتند. کابل نماد ملت افغانستان، هزینه کردهای زیاد آمریکا و قربانی شدن پول و جان بسیاری برای حفظ کشور به شمار می‌آمد.

 تلاش برای عبور از دیوارهای حائل فرودگاه کابل به امید فرار از افغانستان یک روز پس از تصرف پایتخت از سوی طالبان و فرار رئیس جمهور "اشرف غنی"/ عکس: EPA

گذر مردم از دیوار فرودگاه کابل

اگرچه اتفاقات در کابل و فرار غنی تسلیم رسمی محسوب نمی‌شود اما در واقع چنین اتفاقی به شمار می‌آید.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده رئیس گارد امنیتی ریاست جمهوری افغانستان در یکی ساختمان های قصر ریاست جمهوری با یکی از فرماندهان طالبان دست داد و گفت که به خواست مذاکره کننده ارشد دولت افغانستان فرمانده طالبان را همراهی کرده است.

این مقام دولت گفت: به آنها خوش آمد و تبریک گفتم.

از دیگر مقامات افغان در شهرهای دیگر فیلم گرفته شد که قدرت را به رهبران طالبان واگذار کردند.

"حامد کرزی" رئیس جمهور سابق افغانستان گفت که وی با سایر رهبران سیاسی برای انتقال صلح آمیز به دولت جدید طالبان شورا تشکیل داده است.

کرزی از رئیس سرویس حفاظت از ریاست جمهوری خواست تا در پست خود بماند و از غارت نشدن کاخ اطمینان حاصل کند.

اقدامات طالبان در دیگر شهرهای تحت کنترل آنها نمایی اجمالی از آینده و تفکر آنها را نشان می‌دهد.

آنها پس از سقوط شهر قندوز (کندوز) در 8 آگوست (17 مرداد) ایست‌های بازرسی ایجاد کردند و به جست و جوی خانه به خانه کارمندان غایب دولت پرداختند و اعلام کردند که هر کس به سر کار باز نگردد مجازات خواهد شد.

تغییر فضا در کابل نیز بسیار سریع و برای بسیاری که روی حمایت متحدان آمریکا حساب کرده بودند، وحشتناک بود.

برخی در شهر کابل می‌گویند که طالبان در حال دیدن و ارزیابی خانه مقامات سابق در غرب کابل هستند. آنها همچنین خانه یک فرماندار سابق در نقطه‌ای دیگر از شهر را تصاحب کرده اند.

ساکنان کابل از ترس، ناراحتی و واکنش شروع به پاره کردن آگهی هایی کردند که تصاویر زنان بی حجاب روی آنها بود. ایدئولوژی طالبان زنان را از بسیاری فعالیت های عمومی زندگی محروم می کند.

برخی از افسران پلیس از سوی نیروهای طالبان بازداشت شدند. برخی نیز تلاش کردند با لباس غیرنظامی فرار کنند.

گروه زیادی از مردم کابل روی باند فرودگاه شهر- 29 مرداد 1400 /خبرگزاری فرانسه

مردم روی باند فرودگاه کابل

 

 

طالبان می‌گویند نیروهای آنها برای اطمینان از نظم و امنیت عمومی وارد کابل شدند.

یکی از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان در قطر به بی بی سی گفت که آنها از غیر نظامیان انتقام نخواهند گرفت.

"سهیل شاهین" از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان شب گذشته در قطر به بی بی سی گفت: "انتقامی در کار نخواهد بود". وی یکشنبه شب گفت: ما به مردم در افغانستان به ویژه در شهر کابل اطمینان می‌دهیم که اموال و جان آنها در امان است" و "از هیچ کس انتقام گرفته نمی شود".

فرار مایوسانه افغان ها به فرودگاه کابل

ازدحام جمعیت برای خروج از فرودگاه کابل در صبح دوشنبه و در اولین روز پس از تصرف کابل از سوی طالبان بیشتر و بیشتر شد و گروه های بیشتری از مردم ناامید افغان برای فرار این کشور تصرف شده به فرودگاه هجوم بردند.

آنها با عجله از محدوده و محوطه فرودگاه گذشتند و باند آسفالته بخش هواپیماها رفتند. همان طور که هواپیماهای نظامی برای حرکت و پرواز آماده می‌شدند، مردم به شکلی خطرناک به کناره های هواپیماهای نظامی چسبیدند و یک مورد روی باند فرودگاه در مقابل یک هواپیمای در حال فرود قرار گرفتند.

با گسترش هر و مرج نیروهای آمریکایی کنترل بخش غیرنظامی فرودگاه را در دست گرفتند. با این حال بسیاری از مردم از گیت های ورودی فرودگاه عبور کرده و سعی کردند خود را به دو هواپیمای تجاری پارک شده در حاشیه ترمنیال فرودگاه برسانند.

دولت آمریکا اعلام کرد که طی روزهای آینده هزاران شهروند آمریکایی، کارکنان سفارت و خانواده های آنها به ویژه " شهروندان آسیب پذیر افغان" را از این کشور خارج می‌کند.

 

سربازان آمریکایی روز دوشنبه 25 مرداد 1400 در فرودگاه کابل افغانستان / خبرگزاری فرانسه/ Getty Images

افغانستان؛ دلخراش ترین تلاش‌ها برای فرار از کابل/ هرج و مرچ در فرودگاه/ تعلیق پروازهای غیرنظامی

رسانه ها در صبح دوشنبه از تیراندازی در فرودگاه و کشته شدن 3 تا 5 نفر خبر دادند. هنوز معلوم این این افراد با تیراندازی از بین رفته اند یا از ازدحام جمعیت زیر دست و پا مانده یا جان باخته اند. 

ناامیدی در این فضا موج می‌زد و بسیاری از مردم که می‌دانستند شانس فراری ندارند و اشک می‌ریختند.

اگرچه طالبان کنترل کشور را در دست دارد اما هیچ دولتی به معنای واقعی وجود ندارد. این موضوع دستیابی به اطلاعات موثق را دشوار کرده است. هم برای مردم داخل کشور و هم برای بخش عظیمی از جهان که رویدادها را مشاهده و دنبال می‌کنند.

ویدئوی روزنامه نگاران صدای شلیک گلوله در فرودگاه ها را منعکس می‌کند و مردم همچنان روی باند فرودگاه  می‌دوند و خود را به گیت‌ها می‌رسانند.

رسانه های محلی نیز از چسبیدن جوانان به بدنه هواپیماها خبر دادند. هلی کوپترهای آپاچی با ارتفاع کم بر فراز جمعیت پرواز کردند تا راه را برای هواپیماهای نظامی باز کنند.

 

روز دو شنبه 25 مرداد 1400خارج از فرودگاه بین المللی کابل/ عکس: EPA

افغانستان؛ دلخراش ترین تلاش‌ها برای فرار از کابل/ هرج و مرچ در فرودگاه/ تعلیق پروازهای غیرنظامی

اداره هواپیمایی غیر نظامی افغانستان در روز دوشنبه اعلام کرد به علت هرج و مرج همه پروازهای غیرنظامی به داخل و خارج از فرودگاه کابل متوقف شده است.  این آژانس از مردم خواست به فرودگاه سفر نکنند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه