ارسال به دیگران پرینت

برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم

برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم منتشر شد.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم

برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم منتشر شد.

 در این برنامه ۸۳ صفحه‌ای، وضع موجود در حوزه‌هایی همچون هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات، فرهنگ عمومی و ... توصیف و راهبردها و راهکارهایی ارائه شده است.

اسماعیلی درباره وضعیت موجود در سینما نوشته: عدم برنامه‌ریزی صحیح برای مخاطب سازی و توجه به علاقه مخاطبان، وجود مفاسد در سیستم توزیع در سینما و خارج از سینما، کمبود سالن‌های سینما با توجه به پراکندگی جنس و جمعیت، عدم برنامه‌ریزی صحیح برای اکران فیلم در خارج از کشور، بدسلیقگی در شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش، تولید فیلم‌های ضدارزش، غیر انقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد، عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد در برابر فعالیت محکومین امنیتی و چهره‌های سینمایی همسو با اهداف دشمنان، اثرگذاری زیاد جشنواره‌های خارجی بر تولیدات سینمایی داخلی، اعطای کمک‌های مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی و همچنین اعطای کمک‌های مالی به خانه سینما که فاقد وجاهت قانونی بوده و معدل فعالیت‌های آن در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی دیده می‌شود، عدم نظارت و رهاسازی ارائه کنندگان فیلم و سریال‌های خارجی (VOD)، عدم برخورد با رفتار‌های ساختارشکنانه برخی مدیران، وجود سرمایه‌گذاری مشکوک در تولیدات سینمایی، کارگردان محوری در تولیدات سینمایی، عدم بازپرداخت وام و تسهیلات اعطایی به تولید کنندگان سینمایی، وابستگی مالی سینمای کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناکارآمد بودن قانون کپی رایت، وجود نگاه‌های سیاسی و بعضاً مخالف آرمان‌های انقلاب در جشنواره فجر.

اسماعیلی همچنین اشاره کرده است که در سال ۱۳۹۷، از ۷۷ فیلم رصد و تحلیل شده، ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی و تخریب کننده انقلاب اسلامی، ۶۱ فیلم ارائه کننده تصویر مثبت از زن بی‌حیاء، ۵۰ فیلم سیاه‌نما و ناامیدکننده، ۶۰ فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی، ۵۵ فیلم القا کننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهاد‌ها بوده‌اند.

در این برنامه در توضیح وضعیت کنونی موسیقی موارد زیر ذکر شده است:

ـ افزایش هولناک ورود گروه های خارجی؛ ایجاد فضای غالب برای گونه های وارداتی با حمایت برخی سفارت خانه‌های بیگانه

- عدم حمایت جدی از موسیقی شریف اقوام و موسیقی ردیف دستگاه ایران

- اعطای مجوز به گونه های ضدتبلیغ موسیقی غربی به ویژه راک و متال

- ایجاد انحصار در خانه ی موسیقی به عنوان مهم ترین مرکز تولید بحران

- عدم حضور هنرمندان متعهد و انقلابی در شوراهای موسیقی

- عدم نظارت بر آموزشگاه‌های موسیقی

- اعطای مجوز فعالیت به هنرمندان ایرانی ضدارزش ساکن خارج از کشور

- برگزاری رویدادهایی منجر به احیای هنر و هنرمندان پیش از انقلاب اسلامی

- اعطای مجوز به گروه های موسیقایی و یا خوانندگان ترکیه ای (که توسط جریان فاسد تهیه کنندگان حاکم بر موسیقی کشور در حال پیگیری است)

- غالب شدن شبکه فاسدی از تهیه کنندگان بر موسیقی کشور که به راستی علاوه بر ایجاد احساس نیاز کاذب، در فرسایش زبان فارسی و تغییر گنجینه ی واژگان مخاطبین، از بسیاری محرمات و ادبیات مبتذل نیز قبح زدایی کرده و می‌کنند.

در توضیح برنامه‌های پیشنهادی در حوزه موسیقی نیز آورده شده است:

- ضرورت تدوین سند راهبردی موسیقی ملی ایرانی با هدف صیانت از فرهنگ بومی و نشر ظرفیت موسیقی اصیل ایرانی و مقابله با هجمه ی موسیقی غربی در حوزه معنا و محتوا

- بهینه سازی و فعال سازی خانه موسیقی ایران بر اساس ضروریات زیر:

* ضرورت شکل گیری ظرفیت جدید مرکب از خانه شعر و ادبیات و خانه موسیقی ایران و سیاستگذاری در راستای فعال سازی موسیقی بومی و متناسب با هویت و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی

* برنامه ریزی هدفمند جهت ذائقه سازی مثبت در بین آحاد جامعه

* قاعده مندسازی مرجع شدن خوانندگان بر اساس ضوابط طراحی شده از طریق اعطای مجوز و فعال نمودن ظرفیت‌های حمایتی

* نظام مند نمودن ضوابط حاکم بر اجرای کنسرت‌ها

* توجه و اهتمام بر توزیع مناسب و هدفمند بودجه و اعتبارات در حوزه موسیقی سنتی، پاپ و ...

ـ انجام پژوهش‌های فرهنگی با هدف ترویج موسیقی اصیل با محتوای سازنده و مفید

ـ راه اندازی رویدادهای خاص در حوزه موسیقی و سرود در گستره جهانی و بین المللی بر اساس سرفصل‌های گفتمان انقلاب اسلامی مانند موسیقی مقاومت، صلح، عدالت و مبارزه با فقر، حمایت از مستضعفین و ... در تقابل با موسیقی غرب گرا (فرهنگ متال، شیطان پرستی، گرافیتی خشن و ...)

ـ فعال نمودن حوزه موسیقی به صورت بین المللی در دو محور کودکان و زنان با رویکرد حمایت از حقوق حقیقی کودکان و کرامت زنان براساس اصل انسانیت و نه جنسیت

ـ حمایت از موسیقی نواحی و محلی مناطق مختلف کشور

ـ ایجاد زمینه‌های لازم در راستای بهره مندی مناسب مطلوب همگان از انواع موسیقی با رعایت شرایط فرهنگی، بومی و دینی جامعه ایران

ـ برنامه ریزی جهت حفظ و اشاعه قطعات برجسته موسیقی ایرانی پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

ـ ایجاد آرامش خاطر برای موسیقیدانان و دست اندرکاران موسیقی از نظر تأمین نیازهای اولیه زندگی

همچنین در بخش تکالیف کمی معاونت امور هنری در حوزه موسیقی در سال ۱۴۰۰ ذکر شده است:

- پیش بینی تعداد آلبوم های موسیقی مجوز گرفته ۱۴۰۰:

در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد آلبوم های موسیقی مجوز گرفته ۴۲۶ آلبوم بوده است. پیش بینی تعداد آلبوم‌های موسیقی مجوز گرفته در سال ۱۴۰۰ ، ۴۸۰ آلبوم است.

- پیش بینی مجامع و جشنواره‌های موسیقی برگزار شده ۱۴۰۰

در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد مجامع و جشنواره های موسیقی برگزار شده ۱۳ رویداد بوده است. پیش بینی مجامع و جشنواره های موسیقی در سال ۱۴۰۰، ۴۲ رویداد است.

- پیش بینی تعداد اجرای صحنه‌ای موسیقی ۱۴۰۰:

در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد اجرای صحنه ای موسیقی ۳۶۶۹ اجراء بوده است. پیش بینی تعداد اجرای صحنه‌ای موسیقی در سال ۱۴۰۰ ، تعداد ۱۲۹۳۹ اجراء است.

- پیش بینی تعداد سالن های کنسرت موسیقی ۱۴۰۰:

در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد سالن‌های کنسرت موسیقی ۵۹ سالن بوده است. پیش بینی تعداد سالن‌های کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۰ ، تعداد ۱۱۰ سالن است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه