ارسال به دیگران پرینت

سیدحسن نصرالله: ‌

ایران برای دفاع از خود نیاز به کسی ندارد

سید حسن نصرالله به مناسب سالگرد پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی گفت: مهمترین دستاورد لبنان در جنگ ۳۳ روزه این بود که «معادله بازدارندگی» و قواعد جلوگیری از درگیری شکل گرفت و بازدارندگی قابل توجهی را در برابر اسرائیل ایجاد کرد.

ایران برای دفاع از خود نیاز به کسی ندارد

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود به مناسبت پانزدهمین سالگرد پیروزی مقاومت بر دشمن صهیونیستی در جنگ جولای 2006 ، به حوادث اخیر «خلده» و اتفاقاتی که در مراسم تشییع «علی شبلی» عضو حزب‌الله که هفته گذشته در یک مراسم عروسی به قتل رسیده بود پرداخت.

سید نصرالله ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت و همچنین «احمد جبریل» و تعدادی از عناصر مقاومت که به تازگی از دنیا رفته‌اند،  گفت که از تمامی فرماندهان که در محور مقاومت حضور داشتند در خوشحالی و ناراحتی ما حضور داشتند از همه آنها قدردانی می‌کنم.

وی در ادامه به بررسی ابعاد جنگ 33 روزه پرداخته و افزود، من در سال‌های قبل همیشه شرایط جنگ 33 روزه را گفته و دستاوردها و پیروزی‌های مقاومت و مواضع دوستان و دشمنان را مطرح کرده‌ام و دیگر نمی‌خواهم وارد این مسائل شوم چون آنها را قبلاً بیان کرده‌ام.  بالاترین مسئولیت امروز بر دوش همگان این است که از این پیروزی‌ها و دستاوردها و نتایج جنگ 33 روزه محافظت کنند. این دستاوردها و معادلاتی که رقم خورده به همین سادگی به دست نیامده است و  جانفشانی‌های زیادی در این رابطه صورت گرفته است. امروز امانت این شهدا و فرماندهان شهید و مردان و زنان و کودکان شهید  در دست ما است و  ما باید از دستاوردهای این خون‌ها محافظت کنیم.‎

«معادله بازدارندگی» مهمترین دستاورد لبنان در جنگ 33 روزه بود

دبیر کل حزب‌الله در ادامه اظهار داشت، مهمترین دستاورد لبنان در جنگ 33 روزه این بود که معادله بازدارندگی و قواعد جلوگیری از درگیری شکل گرفت و بازدارندگی قابل توجهی را در برابر اسرائیل ایجاد کرد که بسیار راهبردی و استراتژیک است. وقتی امنیت به وجود آید همه چیز  وجود خواهد داشت.  وقتی امنیت وجود نداشته باشد سرمایه گذاری و تجارت و اقتصاد نیز وجود نخواهد داشت لذا این دستاورد بزرگ و راهبردی توسط مقاومت لبنان به دست آمد و امنیت و آرامش 15 سال است که به استثنای برخی تنش‌های مقطعی در لبنان به وجود آمده است. البته در این مدت نیز باید دولت و ارتش لبنان به وظایف خود بپردازند.

 15 سال هیچ تجاوز هوایی اسرائیل علیه لبنان صورت نگرفته است

سید حسن نصرالله گفت، لبنان دهها سال بود که همیشه جولانگاه نیروی هوایی اسرائیلی‌ها بود و آنها هر کاری می‌خواستند در جنوب منطقه بقاع و خود بیروت انجام می‌دادند و  هیچ بازدارنده‌ای نیز در برابر آنها وجود نداشت. امروز 15 سال است که هیچ جنگنده اسرائیلی وارد لبنان نشده تا بتواند هدفی را در لبنان مورد اصابت قرار دهد، جز در مواردی که  حادثه‌ای در سال 2014 پیش آمد که هیچ  خسارت جانی و مالی نداشت و اسرائیلی‌ها نیز پاسخ این حمله را دیدند.

سید نصرالله تاکید کرد،  15 سال است که هیچ تجاوز اسرائیلی ضد لبنان صورت نگرفته است. البته در خصوص تجاوزهای هوایی صحبت خواهم کرد و خواهم گفت که چگونه باید با این تجاوزها مقابله شود، اما  در مجموعه چنین امنیتی در عرصه لبنان سابقه نداشته است.

ترس از انتقام مقاومت مانع حمله رژیم صهیونیستی به لبنان شد

وی ادامه داد، چیزی که  مانع تجاوز اسرائیلی‌ها به  لبنان در این مدت شده،  ترس دشمن است از اینکه  واکنش انتقام جویانه ما را ببیند. مقاومت لبنان برای اسرائیلی‌ها بسیار ترسناک است. غیر از نقض حریم هوایی لبنان که توسط جنگنده‌ها و پهپادها صورت می گیرد، اما  15 سال است که مسئولان سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی  هر روز لبنان را تهدید می‌کنند، اما  نتوانسته‌اند هیچ کاری انجام دهند.‎

صهیونیست‌ها  تنش‌های موجودیتی و  امنیتی دارند 

نصرالله تاکید کرد، رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که در صورت بروز جنگ در جبهه داخلی اسرائیل چه اتفاقاتی خواهد افتاد و زیرساخت‌های آن با چه شرایطی مواجه خواهد شد.  آنها می‌دانند که در صورت بروز جنگ، ارتش با چه شرایطی مواجه می‌شود. ارتش اسرائیل  قطعاً در  هر رویارویی جدید ویران خواهد شد.  امروز بر اساس شرایط و اوضاع فلسطین و منطقه و  شرایط مقاومت فلسطین و چنددستگی و نفرت شدید و شکاف میان شهرک‌نشینان که  پیش از این سابقه نداشته است، صهیونیست‌ها  تنشهای موجودیتی و  امنیتی دارند  و به شدت از نتایج رویارویی جدید با حزب الله لبنان واهمه دارند. این همان معادله بازدارندگی است که جنگ 33 روزه آن را تصویب کرد و این همان چیزی است که به لبنان امنیت داده است.

موشک‌های نقطه زن حزب الله یک تهدید موجودیتی علیه اسرائیل است

دبیرکل حزب‌الله افزود، مهمترین نگرانی صهیونیست‌ها  بعد از شکست در جنگ لبنان «سلاح مقاومت» است. آنها البته مطالبات حداقلی و حداکثری در این زمینه دارند و با فشارهای اقتصادی و معیشتی و اجتماعی تلاش دارند موقعیت جدیدی را به لبنان تحمیل کنند و بار دیگر لبنان را به شرایط قبل از سال 2000 و 2006 بازگردانند و این کشور را به جولانگاه خود تبدیل کنند و البته برخی گروه‌ها در داخل لبنان وجود دارند که  دانسته یا نادانسته به این اهداف صهیونیست‌ها خدمت می‌کنند.

وی تصریح کرد، مقاومت لبنان از سال 2006 تاکنون در تمامی ابعاد کمی و کیفی و ناوگان تسلیحاتی و سلاح های مختلف و همچنین موشک‌های دقیق و نقطه زن تقویت پیدا کرده و  وزیر جنگ اسرائیل چند روز پیش به صورت علنی اعلام کرد که موشک‌های دقیق حزب الله یک تهدید موجودیتی علیه اسرائیل است.

صهیونیست‌ها در دسترسی به اهداف خود شکست خوردند

نصرالله اظهار داشت، طبعا  صهیونیست‌ها در دسترسی به اهداف خود شکست خوردند،  با این وجود برخی نقض حریم هوایی در اراضی سوریه را رقم زدند،  اما این عملیات‌ها نیز نتوانست به اهداف مورد نظر دست پیدا کند البته ما در این حملات شهدا و خسارت‌های مادی و جانی متحمل شدیم اما آنها نتوانستند ما را شکست داده و به اهداف خود دست پیدا کنند و جلوی قدرتمندتر شدن حزب الله لبنان را بگیرند. ‎

افشای طرح صهیونیست‌ها برای حمله به زیر ساخت‌های لبنان

دبیر کل حزب‌الله در ادامه گفت، با این وجود رژیم صهیونیستی تلاش دارد با ماهی گرفتن از آب گل آلود و تغییر مهره‌های میدانی از شرایط موجود سوء استفاده کند.  لذا چند روز گذشته اسرائیلی ها نقض حریم هوایی ضد لبنان را انجام داده و تصور می‌کردند که  لبنانی‌ها سکوت خواهند کرد. آنها تصور می کردند که اگر مناطق خالی از سکنه را مورد حمله قرار دهند،  با واکنشی مواجه نخواهند شد اما  برنامه آنها این بود که بعد از این حملات طی چند روز آینده حملاتی را نیز  ضد زیرساخت‌های لبنان انجام دهند.  لذا عملیاتی که پنجشنبه شب انجام شد عملیاتی خطرناک بود و اسرائیلی ها مدعی شدند که یک موشک مجهول در برخی مناطق خالی از سکنه شلیک شد، اما نیروی هوایی صهیونیست‌ها برخی مناطق لبنان را مورد حمله قرار داد. در لبنان  برخی مسئولان لبنانی که در برج‌های خود زندگی می‌کردند حتی متوجه این حمله نیز نشدند اما برخی مردمی که در مناطق نزدیک به حملات زندگی می‌کردند به خوبی این حملات را درک کردند و دچار ترس  وحشت شدند.

باید خیلی سریع پاسخ اخیر صهیونیست‌ها داده می‌شد

وی اضافه کرد،  آنها مدعی بودند که به مناطق خالی از سکنه حمله کردند و البته ما نیز در بیانیه خود به این موضوع اشاره کردیم.  آنها تصور می‌کردند که در شرایط نابسامان هیچ کس به دنبال تثبیت معادله بازدارندگی لبنان نخواهد بود و  معادلات بازدارندگی که حزب الله در سال 2006 رقم زده،  رها شده است.  اما ما در این شرایط باید تصمیمی می‌گرفتیم که مناسب با این حادثه باشد،  وقتی چنین تجاوز‌هایی صورت می‌گیرد و نیاز به پاسخگویی داشته باشد ما دو نوع تقسیم بندی در این رابطه را مد نظر داریم. یکی از عوامل نقش زمان است که  البته ماهیتی جوهری و اساسی ندارد و برای ما خیلی تفاوت نمی‌کند که این پاسخ فوری انجام شود یا یک یا چند هفته بعد.

در  ماجرای حمله به نیروی ما در دمشق عملیات  انتقام جویانه ما در نتیجه تدابیر امنیتی اسرائیلی‌ها مدتی به تعویق افتاد. اما  در برخی از عملیات‌ها عامل زمان مهم است و باید خیلی سریع جواب این تجاوزها داده شود و اگر در واکنش تاخیر ایجاد شود،  پاسخ ما هیچ ارزشی نخواهد داشت لذا ما زود تصمیم گرفتیم و زود هم به این عملیات پاسخ دادیم.‎

ایران برای دفاع از خود نیاز به کسی ندارد

وی  در ارتباط با واکنش حزب الله لبنان به شرایط منطقه‌ای و جنگ نفتکش‌ها و شرایط ایران تاکید کرد که ایران اسلامی و جمهوری اسلامی ایران خودش به تنهایی این قدرت را دارد که از خود دفاع کند و برای دفاع از خود نیاز به کسی ندارد و هر کاری که بخواهد خودش انجام می‌دهد.

لذا ما  تصمیم به پاسخ گرفتیم (حمله موشکی به اراضی اشغالی)  و این  تصمیم را به خوبی اتخاذ کردیم و آن را به دور از از شتابزدگی و با کارشناسی بالا انجام دادیم.  آنها مدعی بودند که به یک سرزمین خالی از سکنه حمله کردند و ما نیز به همین سرعت عمل کردیم و آنها شهروندان ما را مورد حمله قرار ندادند و ما نیز همین طور عمل کردیم.

پیام عملیات اخیر مقاومت و اجرای آن در روز

دبیر کل حزب‌الله عنوان کرد، ما دیروز انتخاب کردیم که یک منطقه خالی از سکنه در مزارع شبعا را هدف قرار دهیم.  ما از این اقدام یک پیام داشتیم و  نزدیک پادگان های آنها را هدف قرار دادیم. ما تصمیم گرفتیم این عملیات را در روز روشن انجام دهیم و شبانه این کار را انجام ندادیم،  چون ما همانند آنها نمی‌خواستیم مردم را بترسانیم.

مسئولیت هر عمل انجام شده را شجاعانه می‌پذیریم

سید نصرالله ادامه داد،  در شمال فلسطین اشغالی  مردم فلسطین زندگی می کنند لذا ما در روز عملیات کردیم و نیروهای خود را به خطر انداختیم اما  نخواستیم فلسطینی‌ها (اراضی اشغالی) در نتیجه این عملیات  دچار ترس و وحشت شوند و  عملیات خود را انجام داده و مسئولیت عملیات خود را پذیرفتیم. ما آنقدر شجاعت دادیم که هرکاری که انجام دهیم مسئولیت خود را خواهیم پذیرفت و بیانیه ما مانند موشک باران ما با صلابت است.

به هر تجاوزی پاسخ خواهیم داد/ به دنبال تثبیت معادلات قبلی هستیم

نصرالله بیان کرد، هدف ما از عملیات دیروز تثبیت قواعد بازدارندگی است. ما می‌خواهیم معادلات جدیدی پایه ریزی کنیم. رسانه‌های  صهیونیستی مدعی بودند که ما به دنبال ایجاد معادلات جدید هستیم اما ما به دنبال تثبیت معادلات قبلی هستیم ما می‌خواهیم از کشور خودمان محافظت کنیم. ما دیروز خواستیم در عرصه میدانی به دشمن بگوییم که هر تجاوز هوایی با واکنش ما مواجه خواهد شد و مطمئن خواهید شد که هر تجاوز جدید هوایی شما نیز با پاسخ قطعی و البته در زمان و روش مناسب  مواجه خواهد شد.

دبیر کل حزب‌الله بیان کرد، لذا دشمن در صورت انجام هر حماقت باید محاسبات دقیق برای خودش انجام دهد و  باید بداند که تمام مساحت لبنان و تمام جغرافیای این کشور خط قرمز ماست،  حتی اگر این حمله ضد مناطق خالی از سکنه صورت گرفته شده باشد.  آنها باید بدانند که ما  انتقام هر نوع حمله‌ای را خواهیم گرفت. ‎

نصرالله خطاب به رژیم صهیونیستی: به اختلاف نظرهای داخلی دل نبندید

سید نصرالله تاکید کرد، به دشمن می‌گویم که نسبت به این چنددستگی‌ها و اختلاف‌نظرها دلخوش نباشید این اختلاف نظرها طی دهه‌های گذشته  وجود داشته،  اما شما دلخوش نباشید که مقاومت در این شرایط اقدامی نخواهد کرد ما در سایه همین چند دستگی‌ها، شکست‌های متعددی به شما تحمیل کرده و شما را از مناطق مختلف لبنان اخراج کردیم و مقاومت با همین گروه‌ها در شرایط  چند دستگی موجود در سال 2000 و 2006 شما را با شکست مواجه کرد.

امنیت لبنان در گروی مقاومت و حمایت از مقاومت و سلاح مقاومت است

وی  خطاب به دشمن صهیونیستی گفت که هرگز امیدوار نباشید که بستر مردمی مقاومت لبنان و افکار عمومی همراه مقاومت،  حزب‌الله را رها کند. طبعاً انتقادها و اختلاف نظرهایی وجود دارد اما مردم و افکار عمومی در خصوص بستر مقاومت ، ایمان و اعتقاد راسخ به این موضوع دارند و آنها به خوبی می‌دانند که  امنیت لبنان در گرو مقاومت و حمایت از مقاومت و سلاح مقاومت است. بستر کنونی مقاومت تاریخی است و مردم اهل صبر و بصیرت و تأمل هستند.

پرونده انتقام دو شهید حزب‌الله هنوز باز است

دبیر کل حزب‌الله اظهار داشت، نکته بعدی  اینکه عملیات دیروز پاسخی به عملیات جنگنده‌های اسرائیل بوده و ارتباطی با شهادت علی کامل و محمد طحان نداشت. پرونده آنها  متفاوت است و این پرونده هنوز باز است و قصاص آنها هنوز صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  گروههای شهید «علی کامل محسن» و شهید «محمد قاسم طحان» وابسته به مقاومت اسلامی لبنان هستند که در پاسخ به تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی ضد مناطقی در جنوب لبنان که بامداد پنجشنبه اتفاق افتاد،  مناطقی در اطراف مواضع اشغالگران اسرائیلی در مزارع شبعا را با دهها راکت با کالیبر 122 میلیمتری هدف قرار دادند.

پاسخ مقاومت در همین سطح باقی نخواهد ماند

سید حسن نصرالله  در ادامه تاکید کرد که دشمن تصور نکند که پاسخ ما محدود به همین شرایط باشد ممکن است ما در شمال فلسطین اشغالی نیز  اهدافی داشته باشیم که  در صورت تکرار تجاوزها  آنها را نیز مورد حمله قرار خواهیم داد. لذا دست ما باز است و  واکنش ما محدود به «مزارع شبعا» نخواهد بود. ‎

سید حسن نصرالله عنوان کرد، نکته دیگر اینکه ما به دنبال جنگ نیستیم و ضد هیچ کسی تجاوز نکرده ایم اما آماده هستیم و از جنگ نمی ترسیم و  حتماً هم در هر جنگ احتمالی آینده پیروز خواهیم بود چرا که این وعده الهی و وعده پیامبر خداوند است.  من به دشمن تاکید می کنم که هر حماقتی انجام دهند پاسخ آن را دریافت خواهند کرد.

دبیر کل حزب‌الله تصریح کرد، نکته آخر در این بخش از سخنانم اینکه وقتی این تجاوز هوایی پیش آمد،  افکار عمومی سکوت کردند و حتی برخی محافل داخلی لبنان نیز موضوعی نگفتند اما  بعد از عملیات انتقام جویانه ما به داد و فریاد پرداختند. البته  ما نمی خواهیم با آنها وارد مناقشه شویم. آنها بیش از 40 سال است که به ما  اتهام وارد می‌کنند و ما نمی‌خواهیم  به آنها پاسخ بگوییم. اگر  آنها همه حقیقت را نیز با چشم خودشان ببینند باز هم لجاجت خواهند کرد و حقایق را نخواهند پذیرفت. لذا  ما نیز به این صحبت‌های آنها اهمیتی نمی‌دهیم.

واکنش به حوادث منطقه دروزی نشین «شویا»

وی  در ادامه به حوادث منطقه دروزی نشین شویا  پرداخت و گفت که  نیروهای مقاومت بعد از بازگشت از عملیات خود در این منطقه با بعضی افراد وارد درگیری شدند و  حادثه‌ای  پیش آوردند. البته دشمنان نیز از این حادثه خوشحال شدند و  دوستان ما ناراحت شدند.  این موضوع باید مورد  توجه قرار گیرد؛ چرا که  دشمنان به ما اتهام زدند که این سکوی پرتاب موشک در بین  شهروندان قرار داده شده و عملیات از این منطقه انجام شده است.

آنها  فضای بدی را در رسانه‌ها در این عرصه ایجاد کردند. من وقتی این  تصویربرداری‌های جعلی را  دیدم بسیار ناراحت شدم. لذا  منتشر کردن این تصاویر بسیار بدتر از این حادثه بود. آنها در شبکه‌‌های اجتماعی این فیلم‌ها را پخش کردند و مدعی شدند که این چهره مقاومت است.  البته بعداً فیلم واقعی و اصلی  منتشر شد که ما آن را  فیلمبرداری کرده بودیم که  این سکوی پرتاب  در خارج از منطقه مسکونی شلیک خود را انجام می‌داد. ‎

نصرالله  خواستار تحقیقات در این رابطه شده و گفت دستگاه‌های ذیربط باید در خصوص این عملیات تحقیقات لازم را انجام دهند.

انفجار بندر بیروت؛ فاجعه ملی و انسانی بود

وی بخش سوم موضوع سخنان خود را به اولین سالگرد انفجار بندر بیروت اختصاص داده و ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های شهدای لبنانی در این حادثه اعم از لبنانی و غیر لبنانی گفت که  حزب الله از لحظه اول با این حادثه تعامل داشته و آن را یک فاجعه ملی و بحران انسانی دانست که همه را داغدار کرده است. از  لحظه اول اولویت ما این بود که  زخم‌ها را مداوا کرده و شهدا و مجروحان را تکریم کنیم. این منطقه ما است و اگر کسی بخواهد از روی منطق عمل کند باید چنین تعاملی با حادثه داشته باشد. اما از لحظه اول برخی رسانه‌های شناخته شده عربی و منطقه‌ای و داخلی  قبل از این که غبار انفجار بخوابد  بدون هیچ تحقیقی حزب‌الله را نسبت به این  انفجار متهم کرده و گفتند که این انبارهای  تسلیحات حزب الله بود که منفجر شده است.

بهربرداری سیاسی آمریکا و آل سعود از انفجار بیروت

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد، لذا  بهره‌برداری سیاسی که قبلاً پول آن را آمریکایی‌ها و آل سعود در راستای منافع اسرائیل داده بودند آغاز شد. اما  با گذشت چند روز پوشالی بودن این ادعاها  مشخص شد، ولی آنها  هرگز معذرت‌خواهی نکردند،  انگار هیچ دروغی ضد ما نگفته بودند، آنها  حتی دنبال سناریو و فرضیه‌های جدیدی رفتند و  مدعی شدند که اسرائیل این کار را انجام داده است. البته آنها به دنبال محکوم کردن اسرائیل نبودند بلکه می خواستند حزب‌الله را محکوم کنند. اما با گذشت یک سال این سناریوی آنها نیز با هیچ ادله‌ای تثبیت نشد. ‎

وی تصریح کرد، تحقیقات رسمی ارتش لبنان و فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها و تمامی کمیته‌های حقیقت یاب به  این نتیجه واضح و شفاف و علنی رسیدند که هیچ سلاح و موشک و مهماتی در این انبارها وجود نداشته است و  هیچ بمبارانی نیز صورت نگرفته است، لذا  آنها داستان جدیدی را طراحی کردند و موضوع «نیترات» را مطرح کردند. خب  دستگاه قضایی بگوید که این نیترات را چه کسی وارد بیروت کرده است؟ این کشتی  حادثه‌ای برایش پیش آمده بود و این  محموله را در بیروت تخلیه کرده است، اما چه کسی مانع از بارگیری مجدد این محموله و خروج آن از بیروت شده است؟ آنها با  ارتش سایبری خود تلاش دارند سناریوهای متعددی را در این زمینه مطرح کنند. ‎

جنگ رسانه‌ای دشمن علیه مقاومت

دبیرکل حزب الله لبنان به جنگ رسانه‌ای موجود ضد حزب الله لبنان اشاره و تاکید کرد که آنها می‌خواهند به صورت مکرر دروغ بگویند تا در نهایت مردم این دروغ ها را بپذیرند.

نصرالله تاکید کرد، هر ادعایی که تا این لحظه در یکسال گذشته مطرح شده، و  اتهاماتی که به حزب الله وارد شده هیچ منطق عقلانی نداشته و تنها با هدف اتهام زنی و فحاشی ضد حزب الله بوده است، البته ما نیز می‌توانستیم مانند آنها عمل و  اقدام به تحریک مردم کنیم و رقبای خود را متهم کنیم که از افراد مسلح و خرابکاران و عوامل تکفیری در سوریه و لبنان حمایت می‌کنند. اما ما این کار را انجام ندادیم.

سید نصرالله افزود، در اولین  سالگرد این حادثه من می‌گویم که مردم باید بدانند چه کسی دشمن آنها است. کسانی از این حادثه بهره‌برداری کردند و قبل از تحقیقات اتهامات سیاسی را در رسانه‌ها مطرح کردند و  اخبار و گزارش‌های دروغ پخش کردند تا افکار عمومی را منحرف کنند،  همان‌هایی هستند که این موضوع انسانی را  به یک موضوع سیاسی تغییر دادند و  یک پرونده ملی را به یک موضوع نژادی و مذهبی تغییر دادند و می‌خواستند بین مسلمانان و مسیحیان شکاف و دشمنی ایجاد کنند و  قربانیان را مسیحی و قاتلان را مسلمان قلمداد کنند.

حزب‌الله هیچ نگرانی از تحقیقات قضایی درباره انفجار بیروت ندارد

دبیر کل حزب‌الله عنوان کرد، در  هر دستگاه قضایی ممکن است فعالیت‌های عادلانه صورت گیرد و در برخی دادگاه‌ها نیز فعالیت های سیاسی انجام شود.  حزب‌الله هیچ نگرانی نسبت به تحقیقات قضایی ندارد، چراکه نیترات آمونیوم هیچ ربطی به ما ندارد و  هیچ اتهامی در عرصه واقعی و عقلانی نسبت به ما وجود ندارد. نگرانی ما این است که حقیقت دچار انحراف و دستکاری شود ما نگران سیاسی‌کاری در این پرونده هستیم و می‌ترسیم از این پرونده  بهره برداری سیاسی صورت گیرد.

دبیرکل حزب الله خواستار شفافیت در اعلام نتایج تحقیقات فنی و سیاسی نسبت به این حادثه شد و  تاکید کرد که مسئولیت کتمان واقعیت‌ها در این حادثه  بر دوش خود مسئولان است و  حزب‌الله خواستار اعلام حقایق در این رابطه است. در واقع  برخی وجود دارند که نمی خواهند حقیقت اعلام شود، چون  برخی شرکت‌های بیمه در  مخفی نگهداشتن این واقعیت‌ها دست دارند. شرکت‌های بیمه باید ششصد میلیون دلار به متضرران این حادثه پرداخت کنند و به همین علت حقیقت را پنهان نگه می دارند.

حزب‌الله با سیاسی کاری در پرونده انفجار بیروت مخالف است

نصرالله  خواستار وحدت معیار در انجام تحقیقات شده و گفت که تحقیقات نباید به صورت گزینشی دنبال ‌شود؛ چرا باید برخی از  افراد دولت کنونی و برخی از افراد دولت‌های سابق مورد بررسی قرار گیرند، لذا نباید  گزینشی عمل شود. متاسفانه  تحقیقات قضایی با سیاسی کاری همراه شده و  به صورت گزینشی دنبال می‌شود.  این پرونده باید در مسیر طبیعی خودش پیگیری شود و ما در حزب الله نمی پذیریم که این پرونده به صورت سیاسی کارانه دنبال شود و واقعیت ها مخفی بماند. 

دبیر کل حزب‌الله عنوان کرد، کمیته های حقیقت یاب باید صادقانه در این عرصه صحبت کنند و دستگاه قضا باید این پرونده را در مسیر طبیعی خود ریل گذاری کند. باید  به این سوال پاسخ داده شود که آیا همه مورد بازجویی و تحقیقات قرار گرفته‌اند  یا تحقیقات تنها از افراد خاص و به صورت گزینشی و سیاسی کارانه دنبال می شود.

سید حسن نصرالله گفت، من از لبنانی‌ها می‌خواهم که این پرونده را در مسیر خودش قرار دهند و  خانواده‌های شهدا نباید به سیاستمداران اجازه دهند که از خون فرزندان شما در مسیر اهداف سیاسی خود بهره برداری کنند.

واکنش به حوادث اخیر «خلده» در جنوب لبنان 

وی در خصوص کمین منطقه خلدة در جنوب لبنان و ترور یک عضو حزب الله گفت که  این یک حادثه ساده نبود و کمینی نظامی از پشت بام‌ها بود که  به صورت ناجوانمردانه به زنان و کودکان تیراندازی شد. اتفاقی که انجام شد یک کشتار و جنایت بود  و یک حادثه صرف نبود.  مردم از ناحیه سر و سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. تمام تیراندازی‌های صورت گرفته به قصد کشتن مردم بود و هدف تیراندازان کشتار مردم بود. این عده  جنایتکار هستند و نمی‌شود توصیف دیگری در این زمینه داشت.

آنها هیچ دلیل منطقی در این جنایت نداشتند و  منتسب به هیچ عشیره و گروهی نیستند و حتی انسان نیستند. ما از ارتش نیز در این زمینه تشکر می‌کنیم و در خصوص این عملیات از موضع قدرت صبر کردیم تا این مشکل حل شود. من  باز هم از بستر مقاومت  می‌‌خواهم که در برابر اتهامات و تجاوزها صبر پیشه کنند  و اجازه ندهند شرایط به سمتی پیش برود که دشمن به دنبال آن است. ما  نمی‌خواستیم شرایط به سمتی پیش برود که فتنه‌ای در لبنان ایجاد شود بلکه  می‌خواستیم  نهادهای دولتی مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهند. ‎

عاملان جنایت خلده باید محاکمه شوند

سید حسن نصرالله  عدم کشیده شدن تحولات خلدة به یک فتنه داخلی را یک معجزه خواند و  تاکید کرد که  تمامی عناصر مشارکت کننده در این کشتار باید به صورت عادلانه مورد محاکمه قرار بگیرند. اینها افرادی شناخته شده هستند و ما چیزی بیش از این نمی خواهیم.  ارتش لبنان برای جلوگیری از اتفاقات مشابه باید وارد عمل شود و اجازه بستن اتوبان‌ها و بزرگراه ها را ندهند. اگر  نیروهای امنیتی عوامل خرابکار را در این زمینه نمی شناسند ما آنها را به خوبی می‌شناسیم و می‌توانیم آنها را مشخص کنیم.  وظیفه قانونی ارتش این است که عوامل خرابکاری را در این عرصه دستگیر و زندانی کند نه اینکه تنها به بازگشایی اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها اقدام کند. کمترین ثمره خون شهدای خلده باید  عدم تکرار بسته شدن اتوبان‌ها باشد.

نصرالله گفت، مطالبه ما محاکمه قاتلان و متجاوزان در خلدة است و ما  مشکلی با عشایر مختلف در این منطقه نداریم. ادبیات  مدنی ما می‌گوید که هیچ کس نباید  نسبت به گناه دیگران مسئول باشد. منطق دین و قرآن نیز این موضوع را می‌گوید.‎

واکنش به تشکیل دولت جدید در لبنان 

وی در بخش پایانی سخنان خود در مورد  تشکیل دولت جدید در لبنان نیز گفت که همچنان  حزب الله نیز منتظر مشخص شدن اوضاع است. حزب الله  اگر در مورد رفع مشکلات معیشتی مردم کاری از دستش بر بیاید انجام می‌دهد که بعدا در این زمینه صحبت خواهد کرد.

درخواست برای برگزاری مراسم محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

نصرالله در پایان خواستار برگزاری  مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و از همه خواست تا عزاداری‌ها در شرایطی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گیرد تا مرتکب حرام و حق الناس نشویم. 

وی تاکید کرد که مراسم ها در مراسم روباز برگزار شود و کسانی که علائم بیماری دارند یا ارتباط با کسانی داشتند که علائم بیماری داشته‌اند «شرعاً» جایز نیست که در این مراسم‌ها شرکت کنند. لذا باید  پروتکل‌ها  رعایت شود و اگر آمارها بالا برود شاید مجبور شویم در میان مراسم برگزاری عزاداری‌ها را لغو کنیم. همچنین مدیران مجالس عزاداری در رعایت پروتکل‌های اجتماعی و بهداشتی کاملا دقیق و سخت گیر عمل کنند.

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه