ارسال به دیگران پرینت

طرح ۱۰ روزه مهار کرونا | محدودیت‌های جدید امروز اعلام می‌شود

همزمان با افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ بیماران کرونایی در کشور، ستاد مقابله با کرونا قرار است امروز در جلسه‌ای درباره محدودیت‌های تردد و کسب‌‎وکارها تصمیم‌گیری کند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته با اشاره به لزوم پرهیز از ترددهای غیرضروری و نقش آن در جلوگیری از شیوع ویروس، بر کاهش ترددها طی ۱۰روز آینده تاکید کرد. درهمین راستا قرار است امروز دستورات جدیدی در ارتباط با محدودیت‌های کرونایی در حوزه تردد، کسب‌وکار، آموزش و ادارات دولتی صادر شود. طی دو روز گذشته ۱۰۹۵نفر دیگردرکشور قربانی ویروس کرونای دلتا شده‌اند.

طرح ۱۰ روزه مهار کرونا | محدودیت‌های جدید امروز اعلام می‌شود
 همزمان با افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ بیماران کرونایی در کشور، ستاد مقابله با کرونا قرار است امروز در جلسه‌ای درباره محدودیت‌های تردد و کسب‌‎وکارها تصمیم‌گیری کند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته با اشاره به لزوم پرهیز از ترددهای غیرضروری و نقش آن در جلوگیری از شیوع ویروس، بر کاهش ترددها طی ۱۰روز آینده تاکید کرد. درهمین راستا قرار است امروز دستورات جدیدی در ارتباط با محدودیت‌های کرونایی در حوزه تردد، کسب‌وکار، آموزش و ادارات دولتی صادر شود. طی دو روز گذشته ۱۰۹۵نفر دیگردرکشور قربانی ویروس کرونای دلتا شده‌اند.
 ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد، خواستار جمع شدن صف‌های داروی کرونا از مقابل داروخانه‌ها شد. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری همچنین پرهیز از ترددهای غیرضروری و نقش آن در جلوگیری از شیوع ویروس را مورد تاکید قرار داد و گفت: کاهش تردد از جمله مسائل محوری در روند کنترل ویروس است بنابراین ترددها باید در ۱۰ روز آینده به شکل محسوسی کاهش یابد. رئیسی همچنین عصر روز پنج‌شنبه با حضور در داروخانه ۲۹ فروردین نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه همه توان دولت برای موضوع کرونا بسیج شده است، اعلام کرد روز شنبه‌(امروز) در جلسه ستاد ملی کرونا، به طور ویژه مساله را دنبال خواهیم کرد.  در همین حال به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا قرار است امروز(شنبه) درباره محدودیت‌های تردد و کسب‌‎وکارها تصمیم‌گیری ‌شود. به گزارش «ایرنا»، وی روز گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: درباره ریز دستورالعمل رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های هفته جاری به احتمال زیاد روز شنبه(امروز) تصمیم‌گیری و ابلاغ می‌شود.  وی افزود: این تصمیم‌گیری‌ها در حوزه تردد، کسب و کار، آموزش و مسائل فرهنگی و ادارات دولتی خواهد بود که باید به صورت جدی وارد عمل شویم.  رئیسی ادامه داد: واقعا هیچ راه دیگری به جز این وجود ندارد باید برویم به سمت کنترل شدید تا از ورودی بیمار به بیمارستان‌ها کم شود، چون آمار‌ها در حال بالا رفتن است واقعا هیچ راهی جز این وجود ندارد.

  لزوم جلوگیری از جابه‌جایی مردم

همزمان با سخنان رئیس‌جمهوری و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره لزوم کاهش ترددها و برنامه‌ریزی برای کنترل شدید کرونا در کشور، سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران نیز روز پنجشنبه در جلسه مشترک سپاه، بسیج و وزارت بهداشت تاکید کرد که هر تصمیمی توسط ستاد کرونا برای تعطیلات گرفته شد باید با همراهی نیروی انتظامی به دقت آن را اجرایی کنیم.  به گزارش خبرگزاری فارس، سلامی با بیان اینکه امروز برای مقابله با کرونا، حجت بر همه تمام است، خطاب به فرماندهان سپاه‌های استانی گفت: قرارگاه‌های امام رضا(ع) را در استان‌ها تشکیل دهید و به خانه‌ها رجوع کنید و اجازه ندهید مردم تا حد امکان جابه‌جا شوند. وی افزود: حیات این ویروس در جابه‌جا شدن است. اگر جابه‌جایی صورت نگیرد، این ویروس در بدن می‌میرد و حیاتش ادامه پیدا نمی‌کند.    به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با توجه به تعطیلات آخر هفته در کشور، در راستای مهار ویروس افسارگسیخته کرونا دست به برقراری محدودیت‌های جدی بزند.

  دارو به اندازه کافی وجود دارد

 اما جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز گذشته با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری تشکیل شد و در این جلسه رئیس‌جمهور اهمیت مشارکت و همکاری همدلانه آحاد مردم در رعایت اصول بهداشتی برای کنترل ویروس کرونا را مورد تاکید قرار داد و افزود: یقین دارم اگر مردم به درستی در جریان خطرات وضعیت کنونی ویروس قرار گیرند، با رعایت همه‌جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی و با اعمال کنترل‌ها و محدودیت‌های بیشتر، شرایط مناسبی در کنترل و غلبه بر این بیماری خواهیم داشت و از مردم می‌خواهم در این مسیر دولت را یاری کنند.

به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه صف‌هایی که در رابطه با واکسیناسیون و تهیه دارو شکل می‌گیرد، باید سریعا جمع شوند و با مدیریت مناسب شاهد این‌گونه صف‌ها نباشیم، تصریح کرد: دارو به اندازه کافی وجود دارد و روند واکسیناسیون نیز سرعت خواهد گرفت.

رئیسی در ادامه ضمن تاکید بر سرعت تولید واکسن داخلی گفت: این جزو اولویت‌های دولت است که معاون اول رئیس‌جمهور با جدیت پیگیری می‌کند. او اظهار امیدواری کرد با وارداتی که انجام می‌شود در زمان کوتاهی شاهد واکسینه شدن درصد زیادی از مردم باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم کسب و کار و اشتغال مردم دچار آسیب نشود و نحوه مدیریت این موضوع باید از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا برای آحاد مردم تبیین شود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت تمامی اصول بهداشتی در مراسم عزاداری و سوگواری ایام محرم بیان کرد: اعتقاد و باور قلبی داریم که این سوگواری‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی در روح و روان جامعه و زندگی مردم داشته باشد، اما رعایت اصول بهداشتی در مراسم عزا و سوگواری‌ها امری ضروری است و حفظ و صیانت از جان مردم اولویت دارد.

  تسریع در روند واکسیناسیون

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه مربوط به تامین واکسن کرونا، بر لزوم سرعت بخشیدن به روند تامین واکسن کرونا از طریق واردات و تولید داخلی تاکید کرد و گفت: استمرار روند فعلی واکسیناسیون نیازمند واردات ۱۰ میلیون دز واکسن است که باید تا پایان مرداد انجام شود و این روند باید در کنار حمایت از تولید واکسن داخلی و افزایش واردات واکسن مورد نیاز با قوت اجرایی شود.  به گزارش «ایسنا» وی افزود: اولویت اول و اصلی امروز کشور کرونا و تسریع در روند واکسیناسیون مردم است که تحقق این هدف با تامین واکسن مورد نیاز از طرق تقویت تولید داخل و افزایش واردات با جدیت پیگیری می‌شود.  معاون اول رئیس‌جمهور واردات ۲۰ میلیون دز واکسن کرونا تا پایان شهریور را اولویت بعدی برای استمرار واکسیناسیون در کشور دانست و به مسوولان ذی‌ربط از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر و وزارت امور خارجه ماموریت داد با جدیت موضوع واردات واکسن کرونا را دنبال کنند تا همزمان با سرعت گرفتن تولید واکسن داخلی، شاهد واکسیناسیون هرچه سریع‌تر گروه‌های هدف و قطع زنجیره انتقال بیماری باشیم.

در ادامه این جلسه، علیرضا رئیسی، معاون درمان وزارت بهداشت، گزارشی از وضعیت کلی کشور در رابطه با شیوع کرونا ارائه کرد و گفت: مهار شدت بیماری کرونا نیازمند مداخله جدی و موثر است تا بتوانیم هرچه سریع‌تر روند ابتلا و مرگ و میر را کاهش دهیم.   

  لزوم توسعه کلینیک‌های سرپایی و بستری

همزمان روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دستوراتی را برای مقابله با کرونا در پیک پنجم و در جهت تشدید اجرای طرح شهید سلیمانی صادر کرد. لزوم توسعه کلینیک‌های سرپایی و بستری موقت استان‌ها و کاهش ۳ ساله سن واکسیناسیون از جمله این دستورها است.

  مرگ ۱۰۹۵نفر در دو روز

در همین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۱۹ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۷۰۷ نفر از آنها بستری شدند. همچنین۷۱۵۴ هزار نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در این بازه زمانی ۵۲۷ بیمار دیگر کرونا هم جان خود را از دست دادند. روز پنج‌شنبه ۵۶۸ نفر دیگر قربانی ویروس کرونا شدند.  در همین راستا فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت در راستای شواهد قوی علمی خواستار بازبینی تصمیم ستاد ملی کرونا و منع تجمع دسته‌های عزاداری در فضاهای بسته حتی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی شد. به گزارش انتخاب او نسبت به احتمال رسیدن به مرگ روزانه ۸۰۰ نفر بر اثر کرونا هشدار داد.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه