ارسال به دیگران پرینت

قرص جدید کرونا و تاثیرات آن در درمان کرونا | عوارض جانبی این دارو زیاد نیست

بر اساس بررسی‌های انجام شده داروی مولنوپیراویر برای مهار کرونا موثراست؛ این خبر را استرالیا به جهان صادر کرد اما قرص جدید مهار کرونا چقدر امیدبخش است؟

قرص جدید کرونا و تاثیرات آن در درمان کرونا  |  عوارض جانبی این دارو زیاد نیست

اخبار متعدد درباره کم و کیف شیوع بیماری کرونا در جهان مشاهده می‌شود. امروزه شاهد واریانت‌های متعدد کرونا با شدت‌ خطرناکی بسیاری  هستیم این در حالی است که حتی تزریق دو دوز واکسن هم مصونیتی در برابر ابتلا به بیماری ایجاد نمی‌کند اما این روزها اخباری امیدوارکننده به گوش می رسد مبنی بر اینکه «قرص کرونا آمد». این خبر چندی پیش در رسانه ها منتشر شد و خبر از  صدور مجوزی اضطراری در استرالیا برای داروی مولنوپیراویر  می‌دهد. بر اساس اظهارت شرکت سازنده مصرف این قرص ویروس را پس از ۵ روز از بین می‌رود. حال کم و کیف یا صحت این خبر جای تامل دارد چون تاکنون داروهای موثر برای مهار کرونا در پروتکل درمانی قرار گرفته که این روزها گفته می شود اثرگذاری بالایی ندارد اما ادعا شده که این قرص می‌تواند در کاهش روند ابتلا موثر باشد. هرچند هنوز روند درمان کرونا در مجامع علمی در حال بررسی است.

علی فاطمی، نائب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره تاثیر دارو مولنو پیراویر  گفت: این دارو یک ضد ویروس آنفولانزا به شکل کپسول خوراکی است که در مدل حیوانی باعث جلوگیری از انتقال ویروس کرونا شده است.

او افزود: این دارو هم اکنون بر روی هزار و 800 انسان در سراسر جهان در حال  آزمایش است و پیش بینی می‌شود به زودی مجوز مصرف اضطراری در بعضی کشورها (از جمله استرالیا) را اخذ کند.

فاطمی درباره عوارض جانبی این دارو ادامه داد: با وجود اینکه عوارض جانبی این دارو زیاد نیست و  فقط در حد گیجی و سردرد است اما نگرانی‌هایی در مورد احتمال سرطان‌زا بودن آن وجود دارد.

در ادامه یدالله سهرابی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران و عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور درباره داروی مولنوپیراویر و تاثیرات آن در درمان کرونا گفت: این دارو  مجوز اضطراری اخذ کرده و آزمایشات متعدد بر روی راسوها انجام شده و با دارونما مقداری جواب مثبت داده است.

او افزود: شرکت سازنده این دارو مجوز اضطراری را اخذ کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: این دارو برای آنفلوآنزا به کاربرده می‌شود. البته در ترکیبات این دارو دستکاری شده و برای مهار کرونا ویروس به کار برده شده است.

سهرابی ادامه داد: هم اکنون بیماری کووید با واریانت‌های متعدد در دنیا بی‌داد می‌کند. این دارو قبلا برای آنفلوآنزا موثر بوده که با تغییرات پاسخ گرفته شده البته چندین مرحله اقدامات اساسی را نیاز دارد.

او تاکید کرد: البته شرکت تولید کننده با شرکت هندی قرار داده بسته و بر روی دو هزار نفر قرار داد منعقد امضا کرده تا استانداردهای مورد نیاز و انحراف معیارهای مورد نظر مشخص شود.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه