ارسال به دیگران پرینت

این موشک ایرانی اسرائیلی‌ها را به وحشت انداخت+عکس

فناوری موشکی ایران اکنون یکی از پیشرفته‌ترین علومی است که در داخل کشور به طور کامل بومی‌سازی شده است.

این موشک ایرانی اسرائیلی‌ها را به وحشت انداخت+عکس
فناوری موشکی ایران اکنون یکی از پیشرفته‌ترین علومی است که در داخل کشور به طور کامل بومی‌سازی شده است.
این موشک ایرانی اسرائیلی‌ها را به وحشت انداخت+عکس

قدرت موشکی کشورمان امروز به عنوان یکی از مولفه های قدرت بین المللی ایران اسلامی مطرح است. نقطه آغاز این قدرت بومی را می توان دوران دفاع مقدس و تحریم های اقتصادی کشورهایی دانست که دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی صدام را برای حمله به ایران تجهیز کردند.

 این دانش در سال های اخیر به لطف اتکا به قدرت درون کشور و استفاده از نیروهای جوان متخصص به حدی از پیشرفت و کیفیت رسیده است که به رغم تحریم های سنگین دشمنان دیگر این امکان وجود ندارد که این تحریم ها بر این قدرت و صنعت موثر واقع شوند.

امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیروهای مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که بارها از سوی مقامات عالیرتبه نظام هم اعلام شده و آن هم این است که ما برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچ کس اجازه نمی‌گیریم و برنامه‌های دفاعی خود را به ویژه در حوزه موشکی با قاطعیت دنبال می‌‎کنیم. یکی از نقاط اوج این فناوری را می‌توان در موشک‌های بالستیک دانست که جمهوری اسلامی ایران به لبه فناوری در این زمینه رسیده است.

وحشت اسرائیل از این موشک بالستیک ایران /موشک عماد به سرزمین های اشغالی می رسد +تصاویر

موشک های بالستیک چه ویژگی‌هایی دارند؟

موشک بالستیک نوعی موشک است که بخش اعظمی از مسیر خود را به صورت منحنی و یا به شکل توپ طی می‌کند که به این یا همان توپ نیز به همین علت است. مهم‌ترین مولفه موشک‌های بالستیک، پیشرانه آنهاست که میزان برد را مشخص می‌کند. موشک‌های بالستیک می‌توانند نقاطی را در فاصله‌های بین ۱۵۰ تا ۵ هزار کیلومتر را مورد اصابت قرار دهند، نمونه‌های برد بلند این موشک‌ها توانایی خروج از جو را دارند که پس از رسیدن به ارتفاع مناسب با سقوط آزاد و با هدایت صحیح به داخل جو بازمی‌گردند.

تقسیم بندی موشک‌های بالستیک براساس برد آن‌ها انجام می‌شود. مهم‌ترین مولفه موشک‌های بالستیک پیشرانه آن است که میزان برد را مشخص می‌کند که می‌تواند بردی از ۱۵۰ تا ۵ هزار کیلومتر داشته باشد، نمونه‌های برد بلند این موشک‌ها توانایی خروج از جو را دارد که پس از رسیدن به ارتفاع مناسب با سقوط آزاد و با هدایت صحیح به داخل جو بازمی‌گرند.

موشک بالستیک عماد

موشک بالستیک عماد یکی از موشک‌های بالستیک ساخت صنایع دفاع کشورمان است که ۱۹ مهر سال ۹۵ با حضور مسئولان دفاعی کشورمان همچون سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی و معرفی شد. البته این موشک یک سال قبل از رونمایی یعنی در سال ۱۳۹۴ آزمایش شده بود.

سردار حسین دهقان وزیر وقت دفاع در مراسم رونمایی از موشک عماد با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در توسعه و تکمیل توان موشکی نیروهای مسلح و افزایش قدرت بازدارندگی موثر جمهوری اسلامی ایران، گفت: این موشک که تمامی مراحل طراحی وساخت آن توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع صورت پذیرفته است، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به طور کامل منهدم کند.

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز بُرد این موشک را ۱۷۰۰ کیلومتر اعلام کرد که قرار است به عنوان سومین موشک دوربرد ایران قدرت دفاعی کشور را تثبیت کند.

وحشت اسرائیل از این موشک بالستیک ایران /موشک عماد به سرزمین های اشغالی می رسد +تصاویر

مشخصات فنی

این موشک از انواع موشک‌های بالستیک زمین به زمین است که وزن آن در حدود ۱۷ تن، طول آن بیش از ۱۵ متر و قطر آن نیز در حدود یک متر و ۲۵ سانتی متر تخمین زده می‌شود. موشک بالستیک عماد یک موشک با جدایش دو مرحله‌ای است که وزن کلاهک آن در حدود ۷۵۰ کیلوگرم که با استفاده از سوخت مایع خود را تا بُرد بین یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر تا دو هزار کیلومتری به اهداف مشخص شده می‌رساند. 

این موشک چندین ویژگی دارد که مقامات دفاعی رژیم صهیونیستی و آمریکا از رونمایی آن وحشت زده شدند. نخست سرعت بالای پیمایش مسیر توسط موشک عماد است که این موشک را قادر می سازد تا با موفقیت از سد دفاعی رژیم صهیونیستی به نام آرو ۳ یا پیکان ۳ عبور کرده و اهداف موردنظر در سرزمین‌های اشغالی را منهدم کند. دومین ویژگی این موشک بهره مندی از کلاهکی است که باعث می‌شود تا پس از شلیک موشک عماد، مانورپذیری و هدایت کلاهک تا زمان برخورد و انهدام اهداف در این موشک طراحی شده باشد. همین ویژگی باعث شده تا ضریب خطای این موشک به زیر ۱۰ متر برسد.

وجود بالک‌هایی بر روی سر جنگی این موشک بالستیک باعث شد تا بسیاری از کارشناسان دفاعی اعلام کنند که سر جنگی این موشک ایرانی توان هدایت در مرحله آخر را داشته و همچنین از دقت بسیار بالایی برخوردار است. عماد به عنوان اولین موشک دوربرد ایرانی، قادر است تا لحظه رسیدن به هدف، توسط مجریان خود کاملا تحت کنترل باشد.

پرتاب‌گرهای موشک عماد به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بتوان از آن تحت هر شرایطی استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل در کنترل و هدایت بهتر موشک ها، تنوع پرتاب‌گرهاست که برای این موشک به صورت متحرک و ثابت لحاظ شده است.

کارشناسان و رسانه‌ها درباره عماد چه می‌گویند؟

یکی از کارشناسان برجسته دفاع موشکی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ایرانی‌ها توان نصب بالک‌ها روی موشک‌های بالستیک را داشته و می‌توانند دقت موشک‌های خود را شدیدا افزایش داده و موشکی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر با توان حمله دقیق را داشته باشند، آن‌ها به موشک‌هایی با دقت بالا دست پیدا کرده‌اند که به راحتی دشمنان این کشور را فلج می‌کنند.

روزنامه‌ صهیونیستی هاآرتص خبر پرتاب آزمایشی موفقیت‌آمیز موشک دوربرد بالستیک سطح به سطح عماد را منعکس کرد. به نوشته این روزنامه، برد این موشک و دقت آن مشخص نیست، اما گفته شده می‌تواند تا لحظه اصابت به هدف کنترل شود.

وحشت اسرائیل از این موشک بالستیک ایران /موشک عماد به سرزمین های اشغالی می رسد +تصاویر

شبکه سی ان ان نیز ضمن انتشار خبر آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد در این باره گفت که این موشک بالستیک دور برد توسط کارشناسان ایرانی طراحی و ساخته شده است که به گفته وزیر دفاع ایران می‌تواند تا لحظه اصابت به هدف کنترل شود.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به خبر رونمایی از موشک عماد نوشت که این موشک در حالی آزمایش شد که برخی مقامات ایران ماه‌ها قبل اعلام کرده بودند توافق هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهان ممکن است محدودیت‌هایی برای برنامه موشکی این کشور ایجاد کند. ایران اعلام کرده است موشک‌های این کشور هرگز حامل کلاهک هسته‌ای نخواهند بود، زیرا تهران هیچ برنامه‌ای برای تولید سلاح‌های هسته‌ای ندارد، اما مقامات نظامی ایران بر توسعه برنامه موشکی این کشور تاکید کرده اند.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی ارسالی در

      با سلام.لطفا یک سری هم به روستاهای کپر نشین استان های کرمان ، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بزنید شاید اونها نیازمند تر باشند تا هزینه های ساخت موشک

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه