ارسال به دیگران پرینت

رئیس جمهور بلاروس:

ورزشکار پناهنده را تحریک کردند

لوکاشنکو: من فردی بسیار منطقی ام. من هرگز چیزی را به کسی دیکته نکرده ام و قصد آن را ندارم.

ورزشکار پناهنده را تحریک کردند

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس خارجیان را عامل "تحریک و کنترل" ورزشکار المپیکی و پناهنده این کشور به لهستان  خواند و در برابر تحریم های جدید بریتانیا شانه بالا انداخت.

"الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس در سالگرد انتخابات سال 2020 و با ترتیب دادن یک کنفرانس خبری طولانی دیکتاتور بودن خود را رد کرد و گفت از بلاروس در برابر نقشه کودتای مخالفان دفاع کرده است.

خلاصه خبر

  • لوکاشنکو دیکتاتور بودن خود را رد می کند و می گوید انتخابات 2020 این کشور عادلانه بوده است.
  • او مخالفان انتخابات را متهم به کودتا کرد.
  • او می‌گوید دونده دوی سرعت و پناهنده این کشور "کنترل شده" خارجیان بوده است.
  • بریتانیا تحریم های بیشتری را علیه مینسک اعمال کرد.
  • رهبر مخالفان: تحریم ها به پایان سرکوب کمک می‌کند.

 

در حالیکه او در کنفرانس خبری کاخ ریاست جمهوری اش در مینسک صحبت می کرد، بریتانیا تحریم‌های جدید خود علیه صادرات نفتی و پتاس بلاروس را اعلام کرد. پتاس یکی از اصلی ترین عناصر ساخت کود است و  از اصلی ترین درآمدهای ارزی بلاروس محسوب می‌شود.

لوکاشنکو گفت که بریتانیا با این اقدامات خود را گیر می اندازد و گفت که او به جای جنگ تحریمی آماده گفت و گو با غرب است.

وی افزود که یه صورت عادلانه پیروز انتخابات ریاست جمهوری 9 آگوست سال 2020 بوده است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در کنفرانس رسانه ای کاخ ریاست جمهوری مینسک در سالگرد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال 2020 / عکس: رویترز

شانه بالا انداختن رهبر بلاروس در برابر تحریم‌ها/ ورزشکار پناهنده دست نشانده غرب است

رهبر بلاروس افزود:  برخی از مردم [ در آن زمان] خود را برای " انتخابات عادلانه آماده می کردند و برخی دیگر نیز خواستار کودتا (ضربه به دولت) بودند.

ده ها هزار نفر در اعتراضات خیابانی 2020 شرکت و لوکاشنکو را به تقلب در انتخابات متهم کردند. تظاهرات ادامه دار سال 2020 بزرگترین چالش لوکاشنکو پس از سال 1994 به شمار می‌آید.  او از سال 1994 و حدود 6 دوره رئیس جمهور بلاروس است.

از آگوست سال 2020 تظاهرات خیابانی سرکوب شده اند و بسیاری از مخالفان دستگیر یا تبعید شده اند. مخالفان دولت برنامه  کودتا را رد می کنند.

لوکاشنکو با رد اتهامات دیکتاتور بودن خود گفت: در رابطه با دیکته کردن.. برای بیان آن به منابع مستدل نیاز دارید. من فردی بسیار منطقی ام. من هرگز چیزی را به کسی دیکته نکرده ام و قصد آن را ندارم.

بلاروس پس از پناهندگی "کریستینا تیمانوسکایا" دونده دوی بلاروس به لهستان و به دنبال اختلاف با مربیانش در باره صدور حکم بازگشت او از توکیو به بلاروس در مرکز توجه بین المللی قرار گفت.

 لوکاشنکو گفت: کار خودش (تیمانوسکایا) نبود. او کنترل و تحریک شد. دوستانش از لهستان با او در توکیو تماس گرفتند و به او گفتند وقتی به فرودگاه می‌آیی به سراغ افسر پلیس ژاپنی برو و فریاد بزن کسانی که مرا به فرودگاه اوردند افسران اطلاعاتی هستند.

او افزود: هیچ کدام از عوامل خدمات ویژه در ژاپن حضور نداشتند.

لوکاشنکوی 66 ساله قدرت را با حمایت سیاسی و حمایت مالی روسیه حفظ کرده است زیرا بلاروس را کشوری حامی در برابر اتحادیه اروپا و اتحاد نظامی ناتو می بیند.

رئیس جمهور بلاروس گفت: بلاروس در صورت لزوم به فشارهای تحریمی پاسخ می‌دهد اما "نیازی به استفاده از محورهای تحریم و فشار نیست".

تحریم های بریتانیا خرید اوراق بهادار قابل انتقال و ابزارهای بازار پول در بانک های دولتی و دولت بلاروس را نیز ممنوع می‌کند.

تحریم های قبلی به ویژه تحریم های گسترده اتحادیه اروپا باعث تغییر مسیر لوکاشنکو نشد ه است.

تنش میان بلاروس و غرب در اردیبهشت گذشته و به دلیل فرود اجباری هواپیمای حامل یک فعال رسانه‌ای مخالف دولت لوکاشنکو  در فرودگاه مینسک به اوج خود رسید.

 لیتوانی و لهستان به صورت جداگانه این کشور را متهم می کنند که به تلافی تحریم های اتحادیه اروپا تلاش در مهندسی بحران مهاجرت در منطقه آنها دارد.

ورشو گزارش داد که تعداد بی سابقه ای از مهاجران از روز جمعه از مرزهای بلاروس عبور کرده به سمت مرزهای لهستان رفته اند. آنها میگویند بیشتر مهاجران عراقی و افغان هستند.

لوکاشنکو لیتوانی و لهستان را مقصر می داند و سرزنش می‌کند.

او همچنین دخالت در مرگ "ویتالی شیشوف" کنشکر بلاروسی مستقر در کیف اوکراین را رد کرد.

به گزارش یورو نیوز، ویتالی شیشوف، مدیر انجمن "خانه بلاروس در اوکراین" به کسانی که پس از سرکوب اعتراضات ۲۰۲۰ بلاروس راهی اوکراین شده بودند کمک می‌کرد تا کار و مسکن پیدا کنند.

جسد حلق آویز شده شیشوف هفته گذشته در کیف اوکراین پیدا شد.

مخالفان لوکاشنکو می‌گویند در حال حاضر بیش از 600 فعال سیاسی بلاروس زندانی هستند.

"سوتلانا تیخانوفسکایا" رهبر تبعیدی مخالفان در بلاروس از ویلنیوس پایتخت لیتوانی گفت: تحریم ها گلوله نیستند اما توقف سرکوب کمک می‌کنند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه