ارسال به دیگران پرینت

نماینده مجلس: بخش عمده هزینه هایی که جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند، در دفاع از منافع جهان اسلام و مسئله فلسطین است

«جلیل رحیمی جهان‌ آبادی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسرائیل و آمریکا چالش هایی را با ایران پیدا کردند، انتظار می رود که در میان کشورهای اسلامی عربستان در جایگاه یک کشور شاخص اسلامی مواضع دوستانه‌تر و همراه‌تری با ایران در پیش بگیرد، زیرا بخش عمده هزینه هایی که جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند، در دفاع از منافع جهان اسلام و مسئله فلسطین در خاورمیانه است. عربستان سعودی به علت پیوند عمیق در ابعاد اقتصادی و امنیتی با آمریکا، تصمیماتی را در منطقه گرفته که تامین کننده امنیت خاورمیانه و منطقه غرب آسیا نیست.

نماینده مجلس: بخش عمده هزینه هایی که جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند، در دفاع از منافع جهان اسلام و مسئله فلسطین است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سوء تفاهم و اختلافات دیدگاه با عربستان داریم و بر همین اساس سه دور مذاکرات بین تهران و ریاض برگزار شده است، عراق هم در تلاش است تا سوء تفاهمات را برطرف کند و استراتژی و چالش‌ها را کاهش و اشتراکات را مورد نظر قرار دهد.

«جلیل رحیمی جهان‌ آبادی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در رابطه با مذاکرات میان ایران و عربستان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسرائیل و آمریکا چالش هایی را با ایران پیدا کردند، انتظار می رود که در میان کشورهای اسلامی عربستان در جایگاه یک کشور شاخص اسلامی مواضع دوستانه‌تر و همراه‌تری با ایران در پیش بگیرد، زیرا بخش عمده هزینه هایی که جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند، در دفاع از منافع جهان اسلام و مسئله فلسطین در خاورمیانه است. عربستان سعودی به علت پیوند عمیق در ابعاد اقتصادی و امنیتی با آمریکا، تصمیماتی را در منطقه گرفته که تامین کننده امنیت خاورمیانه و منطقه غرب آسیا نیست.

او ادامه داد: ایران معتقد است که امنیت منطقه و خلیج فارس را کشورهای منطقه باید تامین کنند، این کشورها بهتر می‌توانند امورات منطقه‌ای و جهانی خود را مدیریت کنند. متاسفانه عربستان به دلیل پیوند با ایالات متحده طرفدار حضور آمریکایی‌ها و نقش آنها در مسائل منطقه است. از دیگر چالش‌های ایران و عربستان اسرائیل است، وجود اسرائیلی ها برای همه کشورهای اسلامی خطر دارد، اسرائیل از زمان پیدایش با اشغال سرزمین‌های اسلامی و بیت المقدس به منافع بسیاری از کشورها از جمله سوریه، اردن، لبنان، مصر و غیره آسیب زده و امنیت این کشورها را به خطر انداخته است. اسرائیل با آسیب به منافع ملی ایران، آسیب به شخصیت‌های برجسته و ارزشمند ایرانی جنایاتی را مرتکب شده است.

رحیمی جهان آبادی مطرح کرد: سعودی‌ها به تبعیت از آمریکا و حمایت از آنها رفتار دوستانه تری با اسرائیلی ها دارند و تلاش می کنند تا ایران را به عنوان خطر و بحران منطقه معرفی کنند و اقدامات ایران را، چالش زا بدانند این در حالی است که ایران یک کشوری است که به دنبال صلح و ثبات در منطقه است. ایران همواره، ستون امنیتی منطقه و پایه امنیتی جهان اسلامی بوده و هست.

او در پایان گفت: عربستان درک درستی از جایگاه و نقش ایران در منطقه، خاورمیانه و جهان اسلام ندارد. ما سوء تفاهم و اختلافات دیدگاه با عربستان داریم و بر همین اساس سه دور مذاکرات بین تهران و ریاض برگزار شده است، عراق هم در تلاش است تا سوء تفاهمات را برطرف کند و استراتژی و چالش‌ها را کاهش و اشتراکات را مورد نظر قرار دهد. ایران و عربستان منافع مشترکی در زمینه امنیت منطقه، تبادلات اقتصادی و مسئله حج دارند، جمهوری اسلامی ایران از هر کاهش تنشی استقبال می‌کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      شماهامایه ننگ مردم ایران هستیدکه چنین ثروت این مملکت رابه بادمی دهید...

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه