ارسال به دیگران پرینت

ابتلا به "زوال عقل" با افزایش اندک آلودگی هوا

مطالعات نشان می‌دهد افزایش اندک آلودگی هوا از ذرات ریز سمی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد.

ابتلا به "زوال عقل" با افزایش اندک آلودگی هوا

 مطالعات نشان می‌دهد افزایش اندک آلودگی هوا از ذرات ریز سمی می‌تواند خطر ابتلاء به زوال عقل را تا ۱۶ درصد افزایش دهد. محققان دانشگاه واشنگتن از داده‌های چندین دهه پروژه‌های طولانی مدت در مورد خطر آلودگی هوا و ابتلاء به زوال استفاده کردند.

آنها علاوه بر خطر ابتلا به زوال عقل، دریافتند که افزایش کمی آلودگی هوا خطر آلزایمر را تا ۱۱ درصد افزایش می‌دهد. به گفته محققان، بهبود کیفیت هوا می‌تواند یک استراتژی کلیدی برای کاهش این شرایط به ویژه در محله‌های آسیب پذیر باشد.

محققان محیط زیست تأکید می‌کنند آلودگی هوا می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی از آسم تا سرطان ریه شود. یک نوع آلودگی بسیار خطرناک، ذرات ریز است که "pm 2.5" نامیده می‌شود؛ به این دلیل که عرض این ذرات ۲.۵ میکرومتر است که حدود ۳۰ برابر کوچک‌تر از قطر موی انسان است و آنقدر کوچک است که می‌تواند حتی به کوچک‌ترین مجاری هوای ریه‌ها نفوذ کند. آلودگی "pm 2.5" با اگزوز خودرو، محل‌های ساخت و ساز، دودها، آتش سوزی‌ها و سایر منابع مرتبط است. این آلودگی همچنین با افزایش خطر ابتلاء به کووید -۱۹ شدید مرتبط است.

تحقیقات اخیر همچنین ارتباط بین آلودگی "pm 2.5" و زوال عقل، تضعیف حافظه و توانایی تفکر را که اغلب افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ثابت کرده است. یک مطالعه جدید که نتایج آن چهارشنبه در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شد شواهدی برای این فرآیند ارائه می‌دهد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه