ارسال به دیگران پرینت

دو معضل مهم در مراکز واکسیناسیون | گوشی مسئولان خاموش است

در چند روز گذشته واکسیناسیون سرعت گرفته و همزمان، فاصله دعوت گروه‌های سنی مختلف نیز کاهش یافته، اما در کنار این دو اتفاق که می‌توانست در ذات خودش، خبر خوشی باشد؛ با دو مشکل مواجیم؛ نخست این‌که گروه‌های سنی با فاصله کم، دعوت می‌شوند و به این ترتیب ازدحام در مراکز واکسیناسیون شدت یافته و اغلب مردم از صبح خیلی زود باید به مرکز سلامت بروند تا ثبت‎ نام کنند. معضل مهم دیگر مشکل ثبت‌نام در سامانه است که هم‌چنان ادامه دارد.

 دو معضل مهم در مراکز واکسیناسیون |  گوشی مسئولان خاموش است

در چند روز گذشته واکسیناسیون سرعت گرفته و همزمان، فاصله دعوت گروه‌های سنی مختلف نیز کاهش یافته، اما در کنار این دو اتفاق که می‌توانست در ذات خودش، خبر خوشی باشد؛ با دو مشکل مواجیم؛ نخست این‌که گروه‌های سنی با فاصله کم، دعوت می‌شوند و به این ترتیب ازدحام در مراکز واکسیناسیون شدت یافته و اغلب مردم از صبح خیلی زود باید به مرکز سلامت بروند تا ثبت‎ نام کنند. معضل مهم دیگر مشکل ثبت‌نام در سامانه است که هم‌چنان ادامه دارد.

گروه سنی کهنسالان، برای واکسیناسیون باید منتظر پیامک می‌ماندند و پس ازدریافت پیامک از سوی وزارت بهداشت برای واکسیناسیون به مرکز سلامت مراجعه می‌کردند. اما حالا با سرعت گرفتن واکسیناسیون و پائین آمدن سن افراد برای دریافت واکسن، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفته است منتظر پیامک نوبت‌دهی نباشید؛ برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنید. اما اغلب آنانی که به سامانه salamat.gov.ir مراجعه می‌کنند، باید برای دریافت کد، مدت‌ها منتظر بمانند، انتظاری که در بسیاری از موارد، به سرانجام نمی‌رسد و معمولا در این امر موفق نمی‌شوند، ضمن این‌که در سامانه مذکور، نام برخی از شهرک‌های اقماری از قلم افتاده و جزو هیچ منطقه‌ای محسوب نمی‌شوند؛ پس ساکنان این مناطق در اولین اقدام، شال و کلاه کرده و به یک یا چند مرکز سلامت مراجعه می‌کنند؛ اما در این مراکز هم از آنان خواسته می‌شود پیامک یا کد خود را نشان دهند. و وقتی این مراجعان اعتراض می‌کنند که سامانه کار نمی‌کند و ثبت‌نام‌شان ناموفق مانده، فردی از مرکز سلامت، به آنان توصیه می‌کند بروند و فردا صبح زود بیایند و در لیست انتظار مرکز سلامت ثبت نام کنند.

 

آشفته‌بازاری به نام مرکز سلامت!

معمولا در اغلب مراکز سلامت، با عنوان «رعایت نوبت» مراجعه کنندگانی که توانسته‌اند کدی یا پیامکی دریافت کنند، باید درلیست انتظارآن مرکزسلامت که مسئولیتش را یکی از خود مراجعان بر عهده گرفته، دوباره ثبت نام کنند و طبعا آشنایان و دوستان فرد مسئول لیست!، در این لیست، جایگاه ویژه‌تری دارند و نامشان در ابتدای فهرست یا هر زمانی که دوست و فرصت داشته باشند، ثبت شده! چنین است که دیگران اگر بتوانند خود را به این لیست برسانند باید سه چهارساعت منتظر بمانند تا نوبت‎شان برسد؛ آن‌هم در صفی طولانی و پرازدحام، و زیر تابش آفتاب داغ! و این یعنی آشفته‌بازاری که به رفت‌وآمد مکرر مشمولان واکسیناسیون و تماس و ارتباط چندین ساعته آنان با همدیگردر صف‌های طولانی انجامیده است. مسئله‌ای که این مشکل را حادتر می‌کند.

فراخوان‌های پشت سرهم، موجب افزایش ازدحام

در هفته‌ای که گذشت متولدان دهه چهل، با فاصله‌های یکی دو روزه فراخوان شده‌اند، طبعا تعداد مشمولان واکسیناسیون هر چه به دهه‌های بالاتر برسیم، بیشتر می‌شود، در مورد دهه چهلی‌ها هم همین امر صادق است، و تمام این افراد برای نجات از واریانت دلتا، تلاش می‌کنند به هرترتیبی که شده به واکسن، این معجون طلایی و زندگی‌بخش دست یابند، همین فواصل اندک سال تولد و فراخوان‌های پشت سرهم، بر ازدحام و شلوغی مراکز سلامت و سردرگمی افراد افزوده است. این مشکل را بگذارید در کنار فراخوان افرادی که باید دوز دوم واکسن را هم تزریق کنند. در نتیجه مراکز سلامت، مدتی است به مکان‌های بزرگتری مانند سالن ورزشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی منتقل شده، مکان‌های سرپوشیده‌ای که درست است وسعت زیادی دارند اما از تهویه مطلوبی برخوردار نیستند و نظم و ترتیب هم همان‌طور که اشاره شد، به دست یکی از مراجعانی که احتمالا یا خیلی زود رسیده یا نسبتی با مسئولان مرکز سلامت دارد، سپرده شده. پس انتظار می‌رود به این زودی‌ها و آسانی‌ها دهه چهل به بالا، به راحتی نتوانند به واکسن دست یابند.

 

گوشی مسئولان خاموش است!

در رابطه با این مشکلات ما تلاش زیادی کردیم تا با مسئولان ذیربط تماس بگیریم که متاسفانه پاسخگو نبودند، یا گوشی‌شان خاموش بود، یا جواب نمی‌دادند و یا می‌گفتند مسئولیتی در این زمینه ندارند و لاجرم پاسخگو نیستند! البته خانم مهدی، معاون روابط عمومی وزارت بهداشت در یک گفت‌و‌گوی کوتاه اشاره کردند که در جلسات مختلف وزرات بهداشت، مشکل سامانه ثبت نام، بارها مطرح شده. اما به نظر می‌رسد با وجود تداوم مشکلات سامانه و نقائصی که دارد،ضمن این‎که اراده‎ای برای حل این مشکلات و نجات مردم از سرگردانی وجود ندارد، تصمیمی هم برای رفع نواقص سامانه گرفته نمی‌شود.

 

بلد نیستید از کامپیوتر استفاده کنید!

در این صف‌های طولانی و ازدحام با چندنفر صحبت کردیم، افرادی که از ساعت 5 صبح به این مراکز آمده بودند تا نام‌شان در ابتدای لیست قرار بگیرد، اما پس از چند ساعت معطلی، به آنان گفته شده که به دلیل عدم دریافت پیامک، واکسینه نخواهند شد. مراجعان هر چه منطق و استدلال داشتند به کار می‌بردند تا مسئولان این مراکز را توجیه کنند که عملا سامانه مشکل دارد و برای آنان نه کدی و نه هیچ پیامکی ارسال نشده است، اما جالب پاسخ این مسئولان بود: شما بلد نیستید از کامپیوتر استفاده کنید و نتوانسته‌اید درست وارد سامانه شوید؟! بسیاری از مراجعان گفتند که تا از زمان اعلام نوبت‌شان، مدام وارد سامانه شده و برای ثبت نام تلاش کرده‌اند، حتی با احتمال این‌که ممکن است سامانه با ترافیک مواجه شده باشد، نیمه شب، صبح خیلی زود یا صلاة ظهر وارد سامانه شده‌اند، اما دریغ از یک نتیجه مثبت! طبعا این نوع برخورد نادرست و طبق معمول مقصر دانستن مردم، موجب تنش و درگیری مراجعان با مسئولان مرکز سلامت می‌شود.

 

خبرنگار«فراز» برای بررسی این مشکل، به مراکز سلامت واقع در شهر قدس، شهراندیشه و شهریار مراجعه کرد؛ آن‌چه در این مراکز بیش ازهرچیزی توجه را جلب می‌کند و حتی باعث استرس مراجعان می‌شود، شلوغی و ازدحام بیش ازحد مردم و صف‌های طولانی است؛ ضمن این‌که مدام از سوی مسئولان این مراکز، به مراجعان هشدار داده می‌شود که اگر پیامکی دریافت نکرده‌اند، در لیست آن مرکز ثبت نام نکنند و برگردند، در حالی‌که این افراد نه فقط نتوانسته‌اند در سامانه ثبت نام کنند، بلکه باید مدام از این مرکز به آن مرکز بروند تا شاید در یکی، توفیقی به دست آورند. برخی از مراجعه کنندگان هم گفتند که با وجود دریافت پیامک، مرکز سلامتی که به آنان پیشنهاد شده فاصله خیلی زیادی با محل سکونت آنان دارد و ناچار شده‌اند برای رسیدن به مرکز فوق، ساعت‌ها در راه و ترافیک باشند.

 

منطقه، شهرک و ناحیه در لیست سامانه موجود نیست!

مشکل برخی دیگر از مراجعان نیز این است که شهرک یا ناحیه و منطقه‌ای محل سکونت‌شان در لیست سامانه نیامده، مانند شهر جدید اندیشه. اغلب ساکنان این شهر، که جزو استان تهران محسوب می‌شود، نیز نتوانسته‌اند در سامانه ثبت نام کنند و وقتی به مرکز سلامت مراجعه می‌کنند، مرکز سلامت در بار اول و دوم مراجعه از واکسینه کردن آنان خودداری می‌کند، اما یکی از مسئولان به خبرنگار فراز گفت که این افراد می‌توانند روزهای آتی، حتی بدون ثبت‌نام در سامانه و دریافت پیامک مراجعه کرده و واکسینه شوند. در واقع، طبق معمول اگر انجام و اداره چنین اموری را به خود مردم و مسئولان پائین‌دستی بسپارند، احتمالا آشفتگی و سردرگمی مردم کمتر بوده و از ازدحام و استرس آنان کاسته خواهد شد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه