ارسال به دیگران پرینت

بهترین غذاها برای سلامت روده

سلامت عمومی بدن، تا حد زیادی به میکروب‌های موجود در روده وابسته است. فلور روده، به کاهش یا افزایش وزن کمک می‌کند. با افزایش مواد غذایی فرآوری شده، جای تعجب نیست که بسیاری از مردم از سندرم روده‌ی تحرک‌پذیر رنج می‌برند. هر آن‌چه به بدن ما وارد می‌شود، بیش از حد تصورمان بر سلامتمان تاثیرگذار است.

بهترین غذاها برای سلامت روده

مترجم: مینا شهری

55آنلاین: سلامت عمومی بدن، تا حد زیادی به میکروب‌های موجود در روده وابسته است. فلور روده، به کاهش یا افزایش وزن کمک می‌کند. با افزایش مواد غذایی فرآوری شده، جای تعجب نیست که بسیاری از مردم از سندرم روده‌ی تحرک‌پذیر رنج می‌برند. هر آن‌چه به بدن ما وارد می‌شود، بیش از حد تصورمان بر سلامتمان تاثیرگذار است. 

امروزه، متخصصان تغذیه، تلاش می‌کنند تا با پشتوانه‌ی علم، در شیوه‌ی تغذیه و زندگی بشر تغییراتی ایجاد کنند.

میکروب‌های کوچکی که در روده‌ی انسان زندگی می‌کنند، عامل سلامت عمومی بدن هستند. این موجودات کوچک به ما کمک می‌کنند که با عفونت مبارزه کنیم و ممکن است بدن را از خطر بیماری‌هایی مثل دیابت، مشکلات قلبی و حتی امراض روانی دور نگه دارند.

مطالعات جدید به این نتیجه رسیده‌اند که این موجودات کوچک، با مصرف برخی غذاهای خاص، به ویژه غذاهای حاوی پروبیوتیک، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

در ادامه، پانزده نوع از بهترین مواد غذایی را که برای سلامت روده مفید هستند، با هم بررسی می‌کنیم.

1. مارچوبه

مارچوبه برای سلامت روده‌ی انسان بسیار مفید است. زیرا حاوی پروبیوتیک‌هایی است که سوخت مناسبی برای سالم نگه داشتن میکروب‌های روده هستند. علاوه‌براین، بسیاری از غذاهای ما حاوی آفت‌کش‌ها هستند، مارچوبه در پاکسازی این مواد شیمیایی مضر از بدن نیز موثر است.

2. سرکه‌ی سیب

با این که ممکن است نوشیدن سرکه‌ی سیب چندان راحت و خوشایند نباشد، اما مصرف این ماده‌ی غذایی، خواص فراوانی دارد. سرکه‌ی سیب به کاهش وزن کمک و به دلیل دارا بودن پروبیوتیک و آمینواسیدهای مفید، رفلاکس اسید معده و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر را درمان می‌کند.

3. غلات کامل

اگر غلات کامل جایگزین کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند ماکارونی و نان سفید شوند، عملکرد روده بهبود پیدا می‌کند. غلات کامل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که عملکرد دستگاه گوارش ما را بهبود می‌بخشند.

4. بادام‌ها

بادام یک منبع عالی برای تامین پروبیوتیک‌ها، اسیدهای چرب، فیبر و پلی‌فنول‌ها در روده‌ی ما است که همه‌ی آن‌ها برای میکروب‌های روده بسیار مفید هستند. از آن‌جا که خوردن بادام آسان و لذت‌بخش است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از میان‌وعده‌های ناسالم باشد.

5. ماست

حتماً شنیده‌اید که مصرف ماست برای سلامت روده چقدر مفید است. با خوردن این ماده‌ی غذایی سرشار از پروبیوتیک، فلور روده‌ی خود را خوشحال کنید.

6. موز

موز به دلیل توانایی تامین اینولین در روده، در این فهرست قرار گرفته است. اینولین نوعی فیبر است که به باکتری‌های مفید روده اجازه‌ی رشد داده و سلامتشان را تضمین می‌کند.

7. چغندر سوئیسی

سبزیجات تیره و برگ‌دار، برای سلامتی بسیار مفید هستند. علاوه‌براین، چغندر سوئیسی حاوی کربوهیدرات‌های مضر نیست و می‌توانید هرچقدر که دوست دارید آن را مصرف کنید.

8. کلم ترش

از آن‌جا که اکثر غذاهای تخمیری برای سلامت روده مفید هستند، جای تعجب نیست که کلم ترش هم در این فهرست قرار دارد. کلم ترش حاوی میکروب‌هایی است که به سلامت روده کمک می‌کنند. از دیگر مزایای آن، می‌توان به کاهش نفخ، گاز و سوءهاضمه اشاره کرد.

9. اسفناج و کلم پیچ

سبزیجات برگ‌دار منبع عالی مواد مغذی و فیبر هستند. اسفناج و کلم پیچ هر دو دارای مواد مغذی مفیدی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و فولات هستند که به سلامت روده کمک می‌کنند.

10. جوانه‌ی بروکسل

به نظر می‌رسد مردم دو دسته هستند. یا جوانه‌ی بروکسل را دوست دارند، یا از آن متنفرند. اما اگر بتوانید این ماده‌ی مغذی را مصرف کنید، برای سلامت روده‌ی شما معجزه می‌کنند. این گیاه حاوی ترکیبات گوگردی است که با باکتری‌های مضر مبارزه کرده و جا را برای باکتری‌های مفید باز می‌کنند.

11. پیاز

انواع پیاز، به دلیل غلظت بالای اینولین و فروکتان در این لیست قرار گرفته‌اند. این ترکیب سالم باعث افزایش فلور روده و در عین حال رفع یبوست و کاهش کلسترول می‌شوند.

12. تمشک

تمشک به دلیل فیبر بالا، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان، یک منبع غذایی فوق‌العاده مفید است. فیبر به حرکت دستگاه گوارش کمک می‌کند، آنتی‌اکسیدان با التهاب مقابله نموده و محیط را برای فلور روده پاکسازی می‌کند.

13. آووکادو

مصرف آوودکادو فواید بسیاری برای سلامتی دارد، زیرا سرشار از مواد مغذی و فیبر است. مواد مغذی مانند پتاسیم، باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شوند.

14. سیر

سیر دارای خواص ضدقارچ و ضدباکتریایی است که با باکتری‌های مضر روده مبارزه کرده و مخمر و سایر میکروب‌های خوب روده را تعدیل می‌کند. علاوه‌براین، سیر نوعی ضدالتهاب است که برای شادابی و سلامت روده ضروری است.

15. هندوانه

مصرف هندوانه در روزهای گرم تابستان، بهترین راه برای حفظ رطوبت بدن و مصرف پروبیوتیک به طور هم‌زمان است. هندوانه حاوی فروکتان و ویتامین C است که باعث مبارزه با التهاب می‌شود. علاوه‌براین، هندوانه دارای ترکیباتی است که جذب آهن را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

بسیاری از غذاهای ذکرشده در این فهرست، علاوه بر بهبود سلامت روده، می‌توانند روی سلامت عمومی بدن، خواب و وزن نیز تاثیر مناسبی داشته باشند.

بسته به حساسیت یا تحمل غذایی هر شخص، برخی از این غذاها ممکن است برای دستگاه گوارش برخی از افراد دیرهضم باشند. همیشه قبل از تغییر ناگهانی الگوی غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه