ارسال به دیگران پرینت

پاسخ سفارت ایران به انگلیس: باب دیپلماسی بر اساس احترام متقابل باز است

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه باب دیپلماسی درقبال ایران نیمه‌باز است تصریح کرد که این باب، بر اساس احترام متقابل تعریف می‌شود.

پاسخ سفارت ایران به انگلیس: باب دیپلماسی بر اساس احترام متقابل باز است

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه باب دیپلماسی درقبال ایران نیمه‌باز است تصریح کرد که این باب، بر اساس احترام متقابل تعریف می‌شود.

در پیام توئیتری سفارت جمهوری اسلامی ایران آمده است: ایران احترام را با حرف و در عمل پاسخ می‌دهد، اما شان ایرانیان به هر قیمتی حفظ می‌شود. سفارت با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی مشتری و نوکر هیچ بازیگری در جهان نیست خاطر نشان کرد که باب دیپلماسی بر اساس احترام متقابل و در شرایط برابر باز است.

پیشتر وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود که ایران با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید این کشور بر سر دو راهی قرار دارد. یک مسیر ادامه اقداماتی نظیر «حمله به کشتیرانی در خاورمیانه»، «فعالیت‌های بی ثبات کننده از طریق نیروهای نیابتی» و «عدول از تعهدات برجامی» است که به گفته او برای تهران هزینه‌بر خواهد بود. مسیر دوم دریچه نیمه‌بازی است که راب ادعا کرد انگلیس (پس از خروج آمریکا از برجام) طی دو سال گذشته در حوزه دیپلماسی نشان داد و مسیر بهتری به سمت جلو است.

این دیپلمات انگلیسی با تکرار اتهام نقش ایران در حمله به یک کشتی صهیونیستی در دریای عمان و کشته شدن یک شهروند انگلیسی در این حادثه ادعا کرد که جمهوری اسلامی را پاسخگو خواهد کرد.

تنش‌های لفظی بین انگلیس و ایران پس از آن بالا گرفته است که در روزهای گذشته اخبار جهت‌دار و مشکوکی از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی درباره رخدادهای دریایی در خلیج فارس و دریای عمان منتشر و به صورت گسترده توسط برخی رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بازنشر شده است.

صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است.

عصر روز جمعه نیز شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که ۲ نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام «مِرسِر استریت»، در پی حمله به آن، کشته شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری «مرسر استریت» بوده است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران در انجام این حمله دست داشته است.

اگرچه هیچ‌یک از اخبار منتشر شده دارای منبع روشن و مورد تایید نبود و از قول منابع غیرمشخص منتشر شده بود، اما جهت‌گیری مجموعه خبرهای ذکر شده، القاء وجود ناامنی در خطوط کشتیرانی در خلیج فارس و دریای عمان است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل بامداد جمعه اعلام کرد که این کشور مسئله حمله به کشتی «مرسر استریت» در نزدیکی سواحل عمان را در شورای امنیت به بحث بگذارد. «باربارا وودوارد» ادعا کرد: «حمله به کشتی‌های تجاری مصداق تهدید علیه ایمنی و صلح بین‌المللی است.»

این درحالیست که «زهرا ارشادی» معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به رئیس شورای امنیت با اشاره به اظهارات تحریک آمیز اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و تهدید به استفاده از زور، به این رژیم هشدار داد که منتظر عواقب تمام ماجراجویی ها و محاسبات نادرست احتمالی خود باشد.

«محسن بهاروند» سفیر ایران در لندن نیز با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی مستقر درلندن، با محکوم کردن خبرسازی های دروغین در مورد اقدامات ایران برای آسیب زدن به امنیت دریانوردی درخلیج فارس و دریای عمان، از جامعه بین المللی درخواست کرد که برای مقابله با این مواضع بی ثبات کننده، همکاری کنند.

وی خاطر نشان کرد که رفتارهای ماجراجویانه و مغرضانه تعداد خاصی از کشورها، با زبانی آمیخته با زور و تهدید، علیه جمهوری اسلامی ایران،نه تنها ناقض اصل عدم توسل به زور برای مبنای منشور سازمان ملل متحد می باشد،بلکه امنیت دریانوردی بین المللی را در دراز مدت در منطقه به خطر می اندازد.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران به عنوان ضامن امنیت خلیج فارس است، اظهارات تحریک‌آمیز و به صورت هماهنگ طراحی‌ شده از سوی انگلیس و آمریکا را محکوم و تصریح کرد کرد: آن‌ها که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی‌های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی‌پایه و اساس به ایران اتهام‌زنی می‌کنند. وی هشدار داد: هرگونه ماجراجویی ضدایرانی پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه