ارسال به دیگران پرینت

آیا خطر توقیف سیاه باز را تهدید میکند ؟

همواره یک بخشی از ذهن مخاطب جدی سینما و سریال درگیر این است که نکند این فیلم یا سریال هم توقیف شود یا به سد سانسور بخورد.

 آیا خطر توقیف سیاه باز را تهدید میکند ؟

نهال موسوی - چند روزی است که فیلم سیاه‌باز به کارگردانی حمید همتی و تهیه کنندگی علی قائم‌مقامی در سینماها اکران شده است، موضوع آن در ارتباط با شخصی است که در زمینه بیت کوین فعالیت دارد و ناخواسته درگیر ماجرایی جنایی می‌شود.

در صفحه اینستاگرام فیلم سیاه‌باز ویدئو بخشی از فیلم منتشر شده است که حکایت از رشوه دادن یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم به نیروی پلیس دارد. شخصیتی که سام قریبان نقش آنرا بازی می‌کند به نیروی پلیس (آتیلا پسیانی) ابتدا پیشنهاد دادن 2 بیت کوین را می دهد، تا عاقبت به 7 بیت کوین می‌رسد و این تعداد را به حساب پلیس مذکور انتقال می‌دهد! (هر بیت کوین در فیلم معادل 12 هزار دلار است، در حال حاضر که بسیار بیشتر از این رقم است).

از زمان دیدن این صحنه مدام ذهنم درگیر اتفاقاتی است که امکان دارد برای فیلم سیاه‌باز هم رقم بخورد! آنهم این که آیا این صحنه مثل بسیاری موارد مشابه دیگر بعد از چند روز به دلیل اعتراض نهادهایی سانسور می‌شود؟ یا حتی احتمال توقیف فیلم هم وجود دارد؟ دلیل این پرسش این است که بسیاری موارد از این دست را دیده ایم که فیلم یا سریالی بعد از اکران یا پخش در پلتفرم‌ها با چنین مشکلی رویرو شده اند.

نزدیکترین مثال سریال "می‌خواهم زنده بمانم" حدود 2 ماه قبل بود که به دلیل ایراداتی که مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی ناجا بعد از پخش 14 قسمت به سریال وارد کرد، پخش قسمت پانزدهم آن با فراز و فرودهایی همراه شد.

در سریال می‌خواهم زنده بمانم معاونت اجتماعی ناجا به شخصیت و شخصیت پردازی یک نیروی انتظامی دهه 60 (کمیته سابق) اعتراض داشتند و ذکر کرده بودند: «از آنجایی که در سکانسهایی از این سریال خانگی به پیشینه یک سازمان انقلابی و پیشکسوتانی که سالیان متمادی در خط مقدم صیانت و پاسداری از ارزشهای اسلامی و انقلابی تلاش کرده و با نادیده‌انگاری ایثارگری‌هایشان در این سریال، به جایگاه و کارنامه درخشانشان توهین نیز شده است که وقایع تحریف شده در این سریال موجبات نگرانی و تکدر خاطر تعداد زیادی از بینندگان عزیز را فراهم آورده است. لذا، ادامه روند پخش این سریال در دست بررسی و رسیدگی است.»

سیاه باز

ساترا (نهاد نظارتی نمایش خانگی تحت نظر صداوسیما) برای مدتی پخش سریال را متوقف ساخت، که عاقبت با جلسات و صرف زمان زیادی بحث و شرح موقعیت داستانی و دراماتیک مابین سازندگان و ساترا و اعمال تغییراتی در داستان مشکل حل شد.

حال که در سیاه‌باز با بحث بیت کوین طرف هستیم و داستان فیلم در زمان معاصر است و بحث پلیس فاسد امروزی مطرح می‌شود آیا شدت خطر توقیف آن بیشتر نیست؟

البته واضح است که مجوز ساخت و پروانه پخش فیلم سینمایی را معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی (زیر مجموعه وزارت ارشاد) صادر می‌کند ولی اگر نهادهای مربوطه این اشکال را به فیلم وارد کنند وزارت ارشاد تا چه اندازه می‌تواند در مقابل آنها ایستادگی کند؟

سیاه باز 2

نکته دیگر این است که چند مدتی است نظارت بر پخش فیلم و سریال در شبکه نمایش خانگی به سازمان ساترا ( نهاد وابسته به صداوسیما) سپرده شده است؛ پرسش دیگری که وجود دارد این است که فیلمی مانند سیاه‌باز زمان عرضه در پلتفرم‌های نمایش خانگی خواهد توانست از ساترا مجوز بگیرد؟

با توجه به این اتفاقات رخ داده همواره یک بخشی از ذهن مخاطب جدی سینما و سریال درگیر این است که نکند این فیلم ؛  سریال هم توقیف شود یا به سد سانسور بخورد.

انگار تنها راه پیش رو آن است که وقتی فیلمی یا سریالی پخش شد هر چه سریعتر آنرا دید چون احتمال دارد که هر آئینه همین نسخه هم سانسور شده یا توقیف گردد. یا شاید این نسخه‌ای که در سینماها اکران شده است در زمان نمایش خانگی با جرح و تعدیل همراه شود!؟

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه