ارسال به دیگران پرینت

لیبی؛ پسر قذافی برای بازگشت به قدرت تلاش می‌کند

من 10 سال از مردم لیبی دور هستم. در این شرایط شما باید آرام آرام برگردید. مانند یک استریپتز. شما باید کمی با ذهن آنها بازی کنید.

لیبی؛ پسر قذافی برای بازگشت به قدرت تلاش می‌کند

"سیف الاسلام" پسر "معمر قذافی" دیکتاتور سابق و کشته شده لیبی نامزدی برای ریاست جمهوری را رد نکرده و می خواهد "وحدت از دست رفته " لیبی را پس از یک دهه هرج و مرج "بازگرداند".

به گزارش عصرایران، سیف الاسلام قذافی از داخل یک ویلای دو طبقه مجلل در منطقه "زینتان" در غرب لیبی و در مصاحبه‌ای نادر با نیویورک تایمز گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: این مرد 49 ساله که پیش از سال 2011 به عنوان جانشین فرض شده پدرش محسوب می شد در مصاحبه خود گفت که سیاستمداران لیبی در ده سال گذشته "چیزی جز بدبختی" برای لیبیایی ها به همراه نیاورده اند.

سیف الاسلام در اولین حضور سال های اخیر خود گفت: زمان بازگشت به گذشته فرا رسیده است. کشور زمین خورده...نه پول هست و نه امنیت. اینجا زندگی وجود ندارد.

معمر قذافی و نزدیکانش پس از چهار دهه قدرت در سال 2011 با یک قیام مردمی سرنگون شدند.

سه پسر قذافی در این قیام کشته شدند اما سرنوشت سیف الاسلام هنوز مشخص نیست.

"سیف الاسلام" قذافی پسر "معمر قذافی" در 19  نوامبر سال 2011 در بازداشت مبارزان انقلابی "زیتان" در لیبی

سیف الاسلام قذافی

شبه نظامیان لیبی در نوامبر سال 2011 و چند روز پس از کشته شدن پدرش  او را بازداشت کردند.

دادگاه طرابلس 4 سال بعد او را به دلیل ارتکاب جنایات در قیام لیبی به اعدام محکوم کرد.

دیوان کیفری بین‌المللی بارها خواستار تحویل و محاکمه وی شده است.

بازگشت به سیاست

سیف الاسلام از ژوئن سال 2014  تا مصاحبه  اخیر خود با نیویورک تایمز دیده نشد و خبری از او نبود.

او در مصاحبه خود اعلام کرد که اگر انسانی آزاد بود بازگشت به سیاست را سازماندهی می کرد و افزود که گروگان‌گیران سابق "اینک دوستانش هستند".

او گفت که گروه‌های مبارزه مسلح و نظامی این کشور سرانجام دریافته‌اند او (سیف الاسلام) می‌تواند متحدی قدرتمند باشد.

در سال‌های اخیر لیبی بین دو دولت رقیب با پشتیبانی نیروهای خارجی و گروه‌های مسلح بی شمار تقسیم شده است.

لیبی از سال 2015 تاکنون دو دولت داشت. دولت وفاق ملی به پایتختی "طرابلس" کنترل غرب لیبی را در دست داشت و از سوی سازمان ملل متحد نیز به رسمیت شناخته می‌شد. قطر و ترکیه از حامیان این دولت هستند.

در مقابل، دولت شرق لیبی (موسوم به ارتش ملی لیبی) به پایتختی بنغازی و به رهبری ژنرال خلیفه حفتر اداره می شد و از سوی روسیه، عربستان سعودی، مصر، امارات، سوریه و یونان مورد حمایت قرار می‌گرفت.

پس از آنکه در پائیز گذشته نیروهای تحت حمایت ترکیه حامی دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس دو پایگاه نیروهای دولت شرقی به رهبری "خلیفه حفتر" را از بین بردند، دو دولت در ژنو موافقت خود را برای آتش بس اعلام کردند.

از آن زمان به بعد وضعیت امنیتی به آرامی بهبود یافت. دولت موقت در ماه مارس (اسفند) به توافق رسید و انتظار می‌رود انتخابات عمومی در آذر سال جاری برگزار شود.

با این حال هر نوع بازگشت سیف الاسلام قذافی به سیاست لیبی با موانعی روبه رو می‌شود. محکومیت او در دادگاه طرابلس و حکم بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی از بزرگترین آنها است.

به گفته نیویورک تایمز، پسر قذافی که در بریتانیا تحصیل کرده جایگاه متزلزل دارد و همچنان تلاش می‌کند.

سیف الاسلام می‌گوید که اگر اکثریت مردم لیبی او را به عنوان رهبر انتخاب کنند موضوعات حقوقی کنار گذاشته خواهد شد.

وی گفت: من 10 سال از مردم لیبی دور هستم. در این شرایط شما باید آرام آرام برگردید. مانند یک استریپتز. شما باید کمی با ذهن آنها بازی کنید. استریپتز به رقاصان نوعی رقص گفته می شود که آرام آرام لباس‌های خود را در می آورند.

سیف الاسلام گفت: ما مانند ماهی و مردم لیبی مانند دریا برای ما هستند.

وی افزود: ما بدون آنها می‌میریم اینجا جایی است که ما حمایت می‌شویم. ما اینجا مبارزه می کنیم و مردم لیبی اقیانوس ما هستند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه