ارسال به دیگران پرینت

سرطان‌هایی که ممکن است در آینده از بین بروند

محققان می‌گویند به شرط رعایت برخی نکات، امکان از بین رفتن سرطان دهانه رحم، سرطان کبد و سرطان ریه در آینده وجود دارد.


سرطان‌هایی که ممکن است در آینده از بین بروند

هر شانس برای غلبه بر چندین نوع سرطان برخوردار است. در این گزارش آمده است که چه نوع سرطان‌هایی در آینده از بین می‌روند و چرا این اتفاق می‌افتد.

ملیتا ووژنوویچ نماینده سازمان بهداشت جهانی در پایان ماه مه در مجمع انکولوژی مسکو گفت: بشریت تا ده سال آینده نمی‌تواند تمام سرطان‌ها را شکست دهد، اما مطمئناً با برخی از انواع آن سازگار می‌شود. مهمتر از همه، پزشکی جهانی به شکست سرطان دهانه رحم که امروزه چهارمین بیماری شایع در بین زنان محسوب می‌شود، نزدیک است. سالانه بیش از 570 هزار مورد جدید از این نوع سرطان در جهان ثبت می‌شود و این نوع سرطان باعث 7.5 درصد مرگ و میر ناشی از تومور‌های بدخیم می‌شود.

در همین حین، این بیماری به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و یک واکسن ایمن و مؤثر در برابر عامل ایجاد کننده آن یعن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شده است، همانطور که توسط چندین آزمایش بالینی و مطالعات جداگانه نشان داده شده زنان که با این واکسن در سن 12 تا 13 سالگی واکسینه شده با گذشت ده سال از تزریق واکسن، هیچ سرطان یا تومور دهانه رحم در این افراد گزارش نشده است.

عملاً هیچ عوارض جانبی جزعلائم عصبی جزئی و سردرد، برای واکسن وجود ندارد که فقط در چهار مورد از صد هزار دختری که با این واکسن واکسینه شده اند، گزارش شده است.

استرالیایی‌ها اولین کسانی بودند که در سال 2007 دختران نوجوان را واکسینه کردند. در سال 2017، تعداد سرطان‌ها و سرطان دهانه رحم در زنان 18 تا 24 ساله به نصف کاهش یافت و عفونت با ویروس HIV نیز تقریباً 20 برابر کاهش یافت. با این سرعت، تا سال 2066 سرطان دهانه رحم به طور کامل از قاره سبز محو خواهد شد.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که واکسن کافی نیست. آزمایش HPV برای بزرگسالان و تشخیص به موقع شرایط پیش سرطانی و بدخیمی در زنان بسیار مهم است. اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است. همچنین غربالگری و درمان ضایعات پیش سرطانی از نظر مالی سودآورتر از مبارزه با سرطان پیشرفته است.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی معتقدند که غلبه بر سرطان ریه نیز به شرطی که سیگار کشیدن کاملاً متوقف شود، دور از دسترس نیست.

به گفته آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، سرطان ریه دومین نوع شایع سرطان است که به ویژه مردان به آن مبتلا هستند.

حقیقت این است که دود سیگار حاوی بیش از 60 ماده سرطان زاست و نیکوتین سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند. سیگار‌های الکترونیکی و سیگار‌های سبک معمولی نیز از خطر کمتری برخوردار نیستند.

نوع اول اغلب منجر به تشکیل تومور‌های بدخیم می‌شود، در حالی که نوع دوم یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان ریه، آدنوکارسینوم را ایجاد می‌کند.

ما برای ترک سیگار به برنامه‌های دولتی نیاز داریم. افزایش مالیات بر تولیدکنندگان سیگار و ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن عمومی ضروری است.

در سال 2019، دولت روسیه مفهوم کنترل دخانیات وزارت بهداشت را تا سال 2035 تصویب کرد که شامل سیستم‌های گرمایش سیگار، بخار و دخانیات می‌شود. فرض بر این است که در 15 سال، بیش از 21 درصد از جمعیت بزرگسال کشور ما سیگار نمی‌کشند. طبق گزارش مجله پزشکی "The Lancet"، روسیه در بین 10 کشور سیگاری‌ترین کشور‌ها قرار دارد.

شانس زیادی برای اجتناب از سرطان کبد وجود دارد و این امر مستلزم کاهش چشمگیر مصرف مشروبات الکلی است.

به گفته کارشناسان WHO، بیش از 740 هزار مورد سرطان در سال 2020 مربوط به الکل است. نه تنها سرطان کبد (154 هزار) با الکل مرتبط است، بلکه سرطان مری (189 هزار رایج ترین)، حفره دهان و روده بزرگ نیز با مصرف الکل مرتبط است.

سرطان مربوط به الکل در مغولستان 9.8 درصد از کل تومور‌های بدخیم و در روسیه 6 درصد تشخیص داده شد. در کشور‌هایی که مشروبات الکلی به طور سنتی ممنوع اس، به عنوان مثال در کویت، عملاً چنین بیماری‌هایی وجود نداشته است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه