ارسال به دیگران پرینت

ارمنستان خواستار ایست‌های گشت مرزی روسیه در مرز باکو-ایروان شد

در پی تشدید تنش‌ها میان باکو و ایروان، نخست‌وزیر موقت ارمنستان خواستار راه‌اندازی ایست‌های گشت مرزی روسیه در تمامی مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد.

ارمنستان خواستار ایست‌های گشت مرزی روسیه در مرز باکو-ایروان شد

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان امروز (پنجشنبه) در پی تشدید تنش‌ها میان ایروان-باکون در مرز دو کشور خواستار راه‌اندازی ایستگاههای گشت مرزی روسی در امتداد تمامی مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد.

پاشینیان در جلسه دولت در این خصوص گفت: «با توجه به وضعیت فعلی، توصیه می‌شود که موضوع استقرار پست‌های گارد مزی روسیه در امتداد کل مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان مورد بررسی قرار گیرد. این امر فرصت را برای انجام اقداماتی در زمینه تعیین مرز و مرزبندی بدون این به وجود می آورد که خطر درگیری‌های نظامی ایجاد شود».

نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد که قصد دارد در خصوص این موضوع با مقام‌های روس گفت‌وگو کند و تأکید کرد که ایروان تمامی گام‌های لازم برای تضمین صلح و ثبات در منطقه را برمی‌دارد.

با این حال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز در جمع خبرنگاران در واکنش به درخواست جدید نخست‌وزیر موقت ارمنستان گفت که کرملین در خصوص ایده ایجاد پست‌های مرزی در امتداد مرز دو کشور ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان اظهارنظر نمی‌کند.

وی در این خصوص گفت: «تماس‌ها با ایروان همچنان ادامه دارد. چیز بیشتری برای گفتن ندارم».

سخنگوی کرملین همچنین ادامه داد که مسکو تلاش‌های زیادی برای احیای نظام آتش‌بس در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام داده است و به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

پاشینیان همچنین با متهم کردن باکو به تنش‌زایی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: «(جمهوری) آذربایجان همچنان به لفاظی‌ها و اقدامات تهاجمی خود ادامه می‌دهد و تمامی پیشنهادات جامعه بین‌المللی برای حل اوضاع فعلی را نادیده می‌گیرد».

وی در خصوص اوضاع متزلزل مرز دو کشور ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان گفت: «اوضاع در امتداد مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان علی‌رغم تلاش‌های دولت ارمنستان و جامعه جهانی ثبات ندارد».

روز گذشته (چهارشنبه)، طبق گفته ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تیراندازی شدیدی در مرز دو کشور رخ داد و آن طور که باکو می‌گوید، دو نظامی جمهوری آذربایجان زخمی شدند و ارمنستان نیز اعلام کرده است که سه نظامی کشورش کشته شده‌اند و پنج نظامی زخمی شده‌اند.

از طرف دیگر، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان امروز (پنجشنبه) به سمت مواضع ارمنستان در مرز مشترک دو کشور در استان «گغارکونیک» آتش گشوده است و یک نظامی ارتش ارمنستان را زخمی کرده‌اند. با این حال، جمهوری آذربایجان می‌گوید که ارمنستان آتش‌بس را نقض کرده است.

از سرگیری تنش‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی بوده است که روز گذشته با طرح روسیه، توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۰۹:۰۰ صبح روز چهارشنبه به وقت مسکو حاصل شده بود.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلیجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

دور جدیدی از تنش‌ها میان ایروان و باکو واکنش‌های جهانی را نیز برانگیخته است به طوری که سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی از درگیری میان دو کشور اعلام کرد که اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه