ارسال به دیگران پرینت

غذای کنسروی را نخورید

خوردن غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند باعث نوسان قند شود. مواد غذایی فراوری‌شده که با کنسرو کردن، غذاهای نیمه‌آماده، فریز کردن و غیره به وجود می‌آیند ممکن است موجب انسولین هم شوند.

غذای کنسروی را نخورید

داریا ساولیوا مربی تناسب اندام و متخصص تغذیه ورزشی در مصاحبه با این خبرگزاری خاطرنشان کرد: قبل از فرآوری کردن محصولات، بسیاری از غذاها حاوی پوسته‌ای هستند که شاخص گلیسمی آنها را کاهش می‌دهد - ضریبی که میزان جذب کربوهیدرات‌ها توسط بدن و افزایش سطح قند خون را نشان می‌دهد. پس از پردازش و فرآوری کردن این محصولات، این شاخص افزایش می‌یابد که به افزایش قند خون کمک می‌کند.

وی گفت: با خوردن غذاهای فرآوری‌شده، جهش قند ایجاد می‌شود و مقدار زیادی انسولین تولید می‌شود. برای پایین آوردن آن، قند به همان سرعت افت می‌کند، یعنی چنین نوسان قندی ایجاد می‌شود.

میوه همچنین می‌تواند باعث نوسان انسولین شود، بنابراین به عنوان مثال یک سیب به یک مشت آجیل نیاز دارد. در واقع آجیل میزان کربوهیدرات خالص موجود در سیب را متعادل کرده و میان‌وعده را با یک غذای سالم و فرآوری‌نشده تکمیل می‌کند.

مواد غذایی فرآوری‌شده جذاب هم هستند، اما در بیشتر مواقع آن‌ها دارای کالری بالا و شکر اضافه و چربی زیاد هستند که مواد مغذی کمی دارند و پر از مواد شیمیایی و نگهدارنده نیز هستند. موادی مانند نمک، قند و چربی که گاهی به غذاهای فرآوری‌شده اضافه می‌شوند تا طعمشان را دلپذیرتر و عمر مفیدشان را بیشتر کند برای بدن بسیار ضرر دارد.

به گفته این متخصص تغذیه، آرد بیشترین مراحل فرآوری را پشت سر می‌گذارد و شاخص گلیسمی بسیار بالایی دارد.

وی گفت: هنگام انتخاب آرد، باید به ظرافت آسیاب توجه کنید. آرد هرچه لطیف و سفیدتر باشد، سریع‌تر جذب می‌شود، یعنی عملاً گلوکز است که وارد جریان خون می‌شود.

به گفته مربی تناسب اندام، شما لازم نیست غذاهای فرآوری‌شده را به طور کامل کنار بگذارید، اما بعد از خوردن آنها باید از خوردن غذا به مدت پنج ساعت خودداری کنید. این به شما کمک می‌کند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنید.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه