ارسال به دیگران پرینت

کدام موادغذایی برای تابستان و گرما مناسب است؟

تغذیه مناسب هنگامی که هوا گرم می‌شود می‌تواند عامل مهمی برای مقابله با گرما باشد و در صورت بی‌توجهی به تغذیه ممکن است افراد در معرض بیماری‌های ناشی از تنش گرمایی قرار گیرند.

کدام موادغذایی برای تابستان و گرما مناسب است؟

زیبا کاوه یی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  افزود: تغییراتی که گرما در روند زندگی ما ایجاد می کند روی نحوه تغذیه   هم اثر می گذارد. بسیاری از افراد هنگام گرم شدن هوا بی اشتها می شوند و ممکن است با از دست دادن اشتها مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت نکنند.

وی اظهار داشت: با افزایش تعریق که واکنشی طبیعی برای کاهش دمای بدن بوده، ممکن است بخشی از ریزمغذی ها به خصوص آنها که نقش الکترولیتی در برقراری تعادل دمای بدن را دارند دفع شده و افزایش بیش از حد این فرآیند مشکلات ناشی از کمبود را ایجاد می کند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مواد مغذی که در گرما باید به آنها توجه کرد شامل آب به عنوان مهمترین عامل، ریزمغذی هایی مانند ویتامین های ب و ث و مواد معدنی مهمی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم هستند و اختلال در میزان هریک از این ریز مغذی ها به خصوص مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم، بدن را در معرض خطرات ناشی از گرمازدگی قرار می دهد.

کاوه یی، افزاش ضربان قلب، خستگی مفرط و احتمال از حال رفتن را بخشی از علایم کمبود ریز مغذی ها در بدن دانست و تصریح کرد: برای پیشگیری از اثرات مخرب گرما بر بدن باید مایعات کافی به خصوص آب کافی بنوشیم، رنگ ادرار شاخص خوبی بوده برای اینکه بدانیم بدن به میزان مناسب هیدراته است یا خیر. هر چه ادرار پررنگ تر باشد نشانه کم آبی بدن است و باید به سرعت مایعات مورد نیاز برای بدن تامین شود.

به گفته وی، اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند آب خالص بنوشند توصیه می کنیم از ترکیب آب و حلقه های لیموی ترش و پره های نعناع بدن شکر برای خود نوشیدنی درست کنید و البته استفاده از روش های سنتی مانند نوشیدنی های خیار و سنکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی را هم به برنامه روزانه تان اضافه کنید.

این استاد دانشگاه افزود: استفاده از سبزی ها و میوه ها به خصوص آن دسته از میوه هایی که آب بیشتری دارند راهکار خوبی برای گرمازدگی  است، آنها مواد غذایی مناسبی برای آبرسانی به بدن هستند و مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را به بدن می رسانند و هم به دلیل وجود فیبر در ترکیب آنها می توانند آب بیشتری را در بدن نگهدارند و مانع از دفع آب مورد نیاز از بدن شوند.

کاوه یی ادامه داد: جایگزینی سدیم و پتاسیم از دست رفته در تعریق با مصرف میوه های حاوی پتاسیم مانند موز و یا سبزی هایی مانند کرفس روش تغذیه ای مناسبی است و استفاده متعادل از چربی های خوب منبع امگا ۳ به سوخت و ساز مناسب بدن کمک می کنند و از اتلاف انرژی و آب که در فرآیند هضم و جذب مواد غذایی خیلی سرخ شده و سنگین به هدر می رود جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: استفاده از برخی ترکیبات خنک کننده ی طبیعی که در سبزی هایی مانند نعناع وجود دارند به کاهش کلی دمای بدن کمک می کنند و خودداری از مصرف مواد غذایی که باعث دفع آب از بدن می شوند مانند کافئین و شیرینی ها در فصل گرما می تواند به حفظ آب بدن کمک کند. بنابر این مصرف این مواد غذایی در فصل گرم می بایست کمتر شود.

کاوه یی در پایان گفت: ساعات خیلی گرم روز را در محل های خنک طی کنید،  مایعات کافی بنوشید و از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه