ارسال به دیگران پرینت

ویژگی های واکسن سینوفارم

نتایج یک تحقیق جدید در کشور مجارستان حاکی است که واکسن چینی "سینوفارم" در میان افراد زیر 50 سال تا حد 90 درصد دربرابر کووید-19 مصونیت ایجاد کرده است.

 ویژگی های واکسن سینوفارم

دو پژوهشگر در کشور مجارستان با آزمایش نمونه خون 450 تن از افراد حداقل دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم به این نتیجه رسیدند که 90 درصد افراد زیر 50 سال پادتن‌ها (آنتی‌بادی) لازم را در بدن خود دارند. 

سازمان جهانی بهداشت در ماه مه (اردیبهشت) واکسن سینوفارم را تایید کرد و هم‌اکنون این واکسن ساخت چین در بیش از 50 کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تحقیق که نتایج آن در این هفته بصورت آنلاین منتشر شده در عین حال حاکی است که تنها نیمی از افراد بالای 80 سال که واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند در بدن خود آنتی‌بادی لازم را تولید کرده‌اند. بر اساس این گزارش ، هر چند سطح آنتی‌بادی در بدن معیار مستقیمی برای سنجش میزان محافظت از افراد در برابر کووید-19 نیست اما شواهد روزافزونی حاکی است که میزان آنتی‌بادی می‌تواند سنجه خوبی برای این منظور باشد. برخی کارشناسان هم گفته‌اند "کیت‌های آزمایشی" انتخاب شده ممکن است میزان صحت آزمایش را محدود کرده باشد.

در همین حال ،‌ کمیسیون ملی بهداشت چین از اظهارنظر درباره نتایج این تحقیق خودداری کرده و تاکید کرده که تنها به تحقیقات انجام شده توسط دولت‌ها یا موسسات مهم واکنش نشان می‌دهد. از سوی دیگر ، یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که کارشناسان این سازمان از نتایج این تحقیق آگاه هستند و در حال بررسی تمام شواهد و مدارک موجود هستند.

واکسن سینوفارم مبتنی بر یک ویروس غیرفعال است. شرکت سینوفارم این واکسن را با همکاری موسسه ویروس شناسی ووهان و موسسه محصولات بیولوژیکی پکن تولید کرده است. واکسن های غیرفعال برای دهه ها آزمایش شده و با موفقیت در برابر بیماری هایی نظیر دیفتری، هپاتیت B، فلج اطفال، سرفه سیاه و کزاز استفاده شده اند.

تولیدکنندگان واکسن معمولاً  پنج مسیر فنی را در سراسر جهان پیش می گیرند که «واکسن ویروس غیرفعال» رایج ترین روش است. ویژگی های این نوع واکسن، تولید ساده و سریع با ایمنی بالا است و معمولاً برای مقابله با بیماری های حاد استفاده می‌شود. آزمایش های فاز سوم واکسن سینوفارم در ۱۰ کشور جهان از جمله امارات متحده عربی، بحرین، پرو، مغرب ، آرژانتین، اردن و پاکستان انجام شده است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه