ارسال به دیگران پرینت

رسوایی آهنگساز المپیک توکیو به دلیل اذیت و آزار کودکان معلول

داستان مشکلات و رسوایی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ ادامه دارد:‌ آهنگساز اصلی بازی‌ها مجبور به استعفا و آهنگ او از افتتاحیه المپیک حذف شد.

رسوایی آهنگساز المپیک توکیو به دلیل اذیت و آزار کودکان معلول

کیگو اویامادا موزیسین ۵۲ ساله که در تیم هنری افتتاحیه المپیک بود در روزهای اخیر به خاطر سر و صدای زیادی که در فضای مجازی نسبت به رفتار و کردار گذشته اش به راه افتاد عذرخواهی کرد اما قضیه نخوابید. او با لقب هنری کورنلیوس شناخته می شود و در دهه ۱۹۹۰ با سبک شیبویاکِی محبوبیت زیادی کسب کرد.

کورنلیوس سالها قبل در دهه ۱۹۹۰ در مصاحبه با مجله‌ها گفته بود که در زمان کودکی بچه‌های همکلاسیش که دچار معلولیت بودند را اذیت و آزار می کرده و «اصلا پشیمان هم نیست».

البته شاید سختگیرانه به نظر بیاید که یک آدم بزرگ در این سن و جایگاه هنری برای خطاهای کودکیش مجازات شود. اما جزییات مصاحبه‌های او که تازگی دوباره ترند شده این بار کاربران فضای مجازی ژاپن و جهان را شوکه کرد. به طوری که کمیته برگزاری المپیک مجبور به پذیرش استعفای او شد.

اما مگر اویامادا چه کرده بود؟ (هشدار: منزجرکننده)

در مصاحبه سال ۱۹۹۵ اویامادا ۲۲ صفحه درباره این آزار و شکنجه‌ها حرف زده و جزییات بسیار شنیعی را وصف کرده. او گفته بود بچه‎ های معلول را مجبور می کرده مدفوع انسان را بخورند. کارهای دیگری که کرده و تا دبیرستان ادامه داشته: وادار کردن بچه های معلول ذهنی به لخت شدن، اجبار آنها به خودارضایی پیش دیگران، اجرا کردن فنون خطرناک کشتی روی آنها (چون کودک جثه نحیفی داشته و «کتک زدنش آسان بود») یا انداختن مت ورزش روی یک بچه و با زانو پریدن روی او در اتاق لوازم ورزش.

او گفته بود به نظرش این کارها بامزه بوده و موقع انجام این کار از ته دل می‌خندیده.

او پسر بچه‌ای به نام ساوادا را از ابتدایی تا دبیرستان آزار داده بود و موقع تعریفش قهقهه میزده. از اینکه یک کودک معلول ذهنی دیگر را وادار میکرده برایش خوراکی بخرد افتخار می‌کرده.

مصاحبه کننده بعدها با مادر این کودک صحبت کرده. مادر گفته بود که در اثر این کارهای کورنلیوس معلولیت کودک بدتر شده و او هرگز نتوانست دیگر به جامعه بازگردد.

در پایان مصاحبه از او پرسیده شده بود که دوست داری با کودکانی که آزار دادی ملاقات کنی؟ گفته بله خیلی باحال میشه اگر دوباره ببینمشان! در جواب اینکه آیا خود را یک بچه غلدر آزارگر می دانی گفته بود کارهایی که من کردم بد بوده ولی من آزارگر نیستم.

در طول‌این ۲۵ سال بارها و بارها خبرنگاران در مورد این مصاحبه‌ها سراغ او رفتند اما او هرگز عذرخواهی نکرده بود.

اویامادا روز جمعه اعتراف کرد که مطالب چاپ شده از قول او در مصاحبه با Rock’On Japan در ۱۹۹۴ و Quick Japan در ۱۹۹۵ صحت داشته و درست بوده.

یک کاربر توییتر نوشت: اصلا امکان نداره کسی که بچه های معلول رو اذیت میکرده و حالا به عنوان آدم بالغ هم به کارش افتخار میکنه در پارالمپیک ایفای نقش کنه. محاله.

سردبیر مجله راک آن ژاپن بابت ترتیب دادن چنین مصاحبه‌ای عذرخواهی کرد و گفت این کار از نظر اخلاقی و حرفه‌ای نادرست بوده. خود مصاحبه کننده هم عذرخواهی کرد.

وقتی این مطالب دوباره در فضای مجازی زنده شد او مجبور به عذرخواهی شد و گفت که من بابت آن کارها متاسفم ولی باز هم میخواهم به عنوان یک موزیسین تمام تلاشم را در پارالمپیک کنم! کمیته برگزاری هم از او دفاع کرد و گفت بله او الان یک هنرمند بااخلاق است و ما او را نگه خواهیم داشت.

اما چند روز بیشتر از این ماجرا نگذشت که اویامادا مجبور به استعفا شد و کمیته برگزاری هم مجبور به پذیرش استعفا او شد و گفت در نگه داشتن او در این سمت اشتباه کرده. حالا قطعه ای چهار دقیقه ای که او ساخته بود و قرار بود مراسم افتتاحیه المپیک توکیو با آن شروع شود حذف شده و برگزارکنندگان در حال دست و پا زدن برای تهیه یک آهنگ جدید هستند، در حالی که فقط سه روز به افتتاحیه باقی مانده است.

همه مقررات سرسام آور المپیک

المپیک توکیو روز جمعه یکم مرداد، یعنی چند روز دیگر شروع می شود. المپیکی که با همه المپیک‎های تاریخ فرق دارد. المپیکی که برای اولین بار یک سال به تاخیر افتاده و حالا قرار است با هزار اما و اگر و قانون و تبصره برگزار شود.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • شهروند ارسالی در

      اینم از ژاپنی های با اخلاق

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه