ارسال به دیگران پرینت

عزاداری مسلمیه پشت درهای بسته و چالش محرم ۱۴۰۰

چند روز پیش روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم اعلام کرد به‌دلیل شیوع موج جدید کرونا، امسال نیز مانند سال گذشته مراسم سنتی «#مسلمیه» در حرم مذکور برگزار نخواهد شد و برنامه‌های مرتبط بدون حضور جمعیت و به‌صورت پخش زنده از صداوسیما پخش می‌شود.

 عزاداری مسلمیه پشت درهای بسته و چالش محرم ۱۴۰۰

محسن حسام مظاهری

- چند روز پیش روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم اعلام کرد به‌دلیل شیوع موج جدید کرونا، امسال نیز مانند سال گذشته مراسم سنتی «#مسلمیه» در حرم مذکور برگزار نخواهد شد و برنامه‌های مرتبط بدون حضور جمعیت و به‌صورت پخش زنده از صداوسیما پخش می‌شود.

- این تصمیم تولیت حرم حضرت عبدالعظیم با مخالفت مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و برخی از دیگر متولیان مذهبی مواجه شد که در موضعی عجیب و باوجود آغاز پیک پنجم کرونا اعلام کردند امسال نخواهند گذاشت هیچ مجلس و هیئت و مراسمی به دلیل کرونا تعطیل شود!

- در نتیجه‌ی این اختلاف نظرها، شب گذشته تعدادی از مداحان جوان مشهور تهران ازجمله عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر، حیدر خمسه، محسن عرب خالقی، حسین طاهری و سیدعلی مومنی در اجتماع عزاداران پشت درهای بسته‌ی حرم عبدالعظیم تا نیمه‌های شب به مداحی و روضه‌خوانی پرداختند. 

- تصاویر و فیلم‌های این مراسم نشان می‌دهد که هیچ پروتکلی در آن رعایت نشده و جمعیت به‌هم‌فشرده و بدون رعایت فاصله بوده و اغلب افراد نیز بدون ماسک بوده‌اند. 

- در نتیجه‌ی اصرار مسئولان و برخی مداحان و وعاظ بر برپایی مجالس و تأکید «عدم تعطیلی حتی یک هیئت» کاملاً محتمل است که در محرم و صفر شاهد تکثیر چنین وضعیتی در سطح کشور باشیم.

- تصادف روزهای آغاز به کار دولت جدید با ایام محرم و نیز تصورات و مطالباتی که بدنه‌ی هیئتی از رییس‌جمهور جدید دارد نیز قدرت و نفوذ ستاد ملی مقابله با کرونا را بیش از پیش کاهش داده است. 

- از چند هفته‌ی پیش زمزمه‌هایی در محافل هیئتی به گوش می‌رسد که از عزم مداحان و وعاظ برای جبران مافات (محدودیت‌های سال گذشته در اجرای مراسم محرم) حکایت می‌کند. 

- مواضع چند روز پیش مسئولان سازمان تبلیغات و مشخصاً سخنان صریح رییس سازمان تبلیغات در حمایت از برگزاری مجالس نیز این موضع را تقویت کرده است.

- در چنین شرایطی، تنها مداخله‌ی احتمالی رهبری و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد کرونا می‌تواند اراده‌ی مذکور را کنترل کند. در غیراین‌صورت محرم و صفر پرچالشی در پیش رو خواهیم داشت.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه