ارسال به دیگران پرینت

روزانه چند بیت کوین در ایران معامله می‌شود؟

از زمانی که بازار رمز ارزها داغ شد و بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی به سمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال و در صدر آن‌ها بیت‌کوین سوق پیدا کردند، کنجکاوی‌ها درباره آمار و ارقام معاملات BTC در ایران بیشتر شد. تیم میهن بلاکچین در این مقاله تلاش کرده تا میزان خرید و فروش بیت کوین در ایران را تخمین بزند. در این مقاله، فاکتور اصلی مورد بررسی، صرافی‌های رمز ارز بودند؛ زیرا معاملات Bitcoin در ایران، تنها محدود به اکسچنج‌ها نیست و در برخی گروه‌های تلگرامی نیز انجام می‌شود. همچنین در برخی سایت‌ها نیز می‌بینیم که برخی افراد، خانه یا اتومبیل خود را در ازای BTC معامله می‌کنند. از این رو، آمار دقیقی از میزان خرید و فروش بیت کوین نمی‌توان جمع آوری کرد. برخی از دیتاهای مربوط به معاملات بیتکوین، از منابع مختلف داخلی و خارجی تامین شده‌اند، که در این مقاله آنها را مطالعه خواهید کرد. با ما همراه باشید.

روزانه چند بیت کوین در ایران معامله می‌شود؟

خرید و فروش بیت کوین در ایران

 

از حدود سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲)، افرادی در ایران قدم به دنیای بیتکوین و آلت کوین‌ها (که تعداد آنها در آن زمان بسیار کم بود) گذاشتند و حتی برخی از ایرانی‌ها هزاران BTC را از طریق ماینینگ و یا سرمایه گذاری به دست آوردند. در آن زمان، برخی صرافی‌های خارجی وجود داشتند که این کاربران از طریق آنها به خرید و فروش رمز ارزها می‌پرداختند و برخی از کاربران نیز به صورت فرد به فرد این معاملات را انجام می‌دادند. این‌ها افرادی بودند که از همان زمان درباره بزرگ‌ترین ارز دیجیتال مطالعه و تحقیق می‌کردند و دانش زیادی درباره بیتکوین داشتند؛ در آن زمان، منبع فارسی برای آموزش Bitcoin وجود نداشت و این افراد باید منابع خارجی را زیر و رو می‌کردند و درباره مفاهیم جدیدی که در این ارز رمزنگاری شده وجود دارد، مطالعه می‌کردند.

چند سال بعد، با افزایش قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها، ایرانی‌های بیشتری وارد این حوزه شدند و برخی از آنها نیز منابع فارسی برای آموزش بیت کوین و دیگر رمز ارزها راه اندازی کردند که این موضوع، باعث سهولت در یادگیری مردم و در نتیجه ورود تعداد بیشتری از آنها به حوزه کریپتوکارنسی‌ها شد. در نهایت، به سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) رسیدیم که BTC برای اولین بار به قیمت حدود ۲۰ هزار دلار رسید. در این دوره، شاهد ورود خیل عظیمی از مردم ایران و جهان در این حوزه شدیم و حتی کسانی که دانش کافی در این زمینه نداشتند نیز، ترغیب به سرمایه گذاری در بیتکوین و کریپتوکارنسی‌ها شدند؛ همین موضوع، باعث افزایش حجم خرید و فروش بیت کوین در ایران و سایر کشورها شد. بنابه گزارش راه پرداخت (رسانه فینتک) در سال ۹۶، تا قبل از سال ۲۰۱۷ میزان خرید و فروش بیت کوین در ایران، ماهانه حدود ۴۰ میلیون تومان بود؛ اما در این سال، هفته‌ای حدود ۶۵۰ میلیون تومان BTC معامله می‌شد! این موضوع، اولین هجوم ایرانی‌ها به بازار رمز ارزها بود و پس از آن، تعداد افرادی که در این بازار سرمایه گذاری می‌کردند، به شدت افزایش یافت. 

در زمانی که بازار رمز ارزها صعودی یا اصطلاحا گاوی است، بسیاری از افراد از سراسر جهان به سمت این بازار هجوم می‌آورند و حجم مبادلات صرافی‌های ارز دیجیتال افزایش می‌یابد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما زمانی که بازار نزولی یا به اصطلاح خرسی می‌شود، بیشتر این سرمایه گذاران و تریدرهای تازه وارد متضرر می‌شوند و از بازار خارج می‌شوند. این موضوع باعث کاهش معاملات بیتکوین می‌شود.

 

مفهوم بازار گاوی و بازار خرسی در حوزه رمزارزها چیست؟

روش‌های خرید و فروش بیت کوین در ایران

در گذشته، برای خرید و فروش بیت کوین در ایران گزینه‌های زیادی وجود نداشت؛ اما امروزه روش‌های متعددی برای معامله BTC وجود دارد؛ اکنون افراد می‌توانند به راحتی در صرافی‌های ایرانی ثبت نام و احراز هویت کنند و به خرید و فروش رمز ارزها بپردازند؛ همچنین روش‌های دیگری مثل معاملات فرد به فرد و OTC، معاوضه بیتکوین در ازای دارایی‌های دیگر، مبادله BTC در ازای خدمات مختلف (مانند حقوق کارمندان، فروش سیگنال‌های معاملاتی و غیره) و خرید تتر و استفاده از آن به منظور خرید Bitcoin در صرافی‌های خارجی نیز وجود دارد که در ادامه، به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

معاملات OTC 

OTC مخفف Over The Counter به معنای معاملات خارج از صرافی است؛ یعنی به صورت مستقیم بین دو نفر یا دو سازمان انجام می‌شود. این نوع مبادلات با نظارت صرافی‌ها انجام می‌شوند؛ یعنی صرافی به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد و در ازای دریافت مقداری کارمزد، از انجام صحیح و کامل این مبادلات اطمینان حاصل می‌کند.

این بازار مناسب سرمایه‌داران کلان است، که قصد دارند تعداد بسیار زیادی از یک ارز دیجیتال را در یک قیمت مشخص به فروش برسانند.

بازار OTC چیست؟ همه چیز درباره معاملات خارج از صرافی‌های رمزارز

معاملات فرد به فرد (P2P)

در ایران، برخی معاملات به صورت فرد به فرد در صفحات مجازی مثل تلگرام انجام می‌شود؛ در این گروه‌های تلگرامی، خریداران و فروشندگان یکدیگر را پیدا کرده و به صورت مستقیم به یکدیگر متصل می‌شوند و معامله خود را انجام می‌دهند. اما مسئله‌ای که در این میان وجود دارد، عدم اعتماد طرفین به یکدیگر است؛ بنابراین برخی گروه‌ها در ازای دریافت مبلغی کارمزد، به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده قرار می‌گیرند، تا اطمینان حاصل کنند که این خرید و فروش به درستی انجام می‌شود. 

خرید و فروش در ازای کالاهای دیگر

برخی مبادلات نیز در ازای فروش اتومبیل یا منزل انجام می‌شود. در برخی گروه‌های معاملات رمز ارزها و یا وبسایت‌هایی مانند دیوار، می‌توان آگهی‌هایی را مشاهده کرد که در ازای دریافت بیت کوین، خانه، زمین یا اتومبیل خود را می‌فروشند. این موضوع بیشتر درباره خانه‌ها یا اتومبیل‌های لوکس اتفاق می‌افتد.

دریافت بیت کوین در ازای انجام خدمات مختلف

برخی دیگر از معاملات نیز در ازای انجام خدمات مبادله می‌شود؛ برخی شرکت‌ها حقوق کارمندان خود را به صورت بیت کوین پرداخت می‌کنند. برخی از کانال‌‌هایی که سیگنال‌های معاملاتی ارائه می‌دهند نیز در ازای این خدمات، از مشتریان خود BTC دریفات می‌کنند. کانال‌های فروش پکیج‌های آموزش سرمایه گذاری و غیره نیز از بیتکوین به عنوان روش پرداخت استفاده می‌کنند. 

خرید USDT و استفاده از آن برای خرید بیت کوین در صرافی‌های خارجی

صرافی‌های ایرانی تمام رمز ارزها را پشتیبانی نمی‌کنند و ایرانی‌ها برای خرید این ارزهای دیجیتال، باید به صرافی‌های خارجی مراجعه کنند. همچنین برخی سرمایه گذاران ایرانی ترجیح می‌دهند که ابتدا با ریال خود از این اکسچنج‌ها تتر خریداری می‌کنند و سپس با انتقال به یک صرافی خارجی، بیت کوین تهیه کنند.

ارز دیجیتال تتر چیست ؟ همه چیز درباره رمزارز USDT

تخمین خرید و فروش بیت کوین در ایران بر اساس جمعیت

طبق آماری که ویکی‌پدیا در سال ۲۰۲۱ منتشر کرده، جمعیت ایران حدود ۱ درصد از جمعیت کل جهان را در بر می‌گیرد. طبق برآورد اتاق بازرگانی در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، حدود ۱۲ میلیون ایرانی در حوزه کریپتوکارنسی‌ها فعالیت می‌کنند. در زمان نگارش این مقاله در تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۰، حجم معاملات ۲۴ ساعته بیت کوین، حدود ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است و با در نظر گرفتن حجم معاملات ۲۴ ساعته ۵۰ بیت کوین در ایران (حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) می‌توان نتیجه گرفت که میزان خرید و فروش بیت کوین در ایران، تقریبا ۰.۰۰۶ درصد از معاملات جهانی را در بر می‌می‌گیرد. 

بنابر گزارش رسانه مشرق نیوز در ۳ اسفند ۹۹ تعداد کاربرانی که به معامله کریپتو می‌پرداختند، به بیش از یک میلیون نفر رسید و در آن زمان، تنها در یکی از صرافی‌های داخلی، در طول ۲۴ ساعت، حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش رمز ارز صورت گرفته است. با این آمار حدودی، می‌توان تخمین زد که در تمامی اکسچنج‌های ایرانی، روزانه حدود ۵ هزار میلیارد تومان معامله شده است؛ در آن زمان، قیمت بیت کوین حدود ۵۷۰۰۰ دلار بود و این مقدار معامله در ایران، نزدیک به ۴۰۰۰ BTC در روز می‌شد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در زمان نگارش این مقاله در تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۰، مقدار خرید و فروش بیت کوین در ایران تقریبا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

سودآوری معاملات Bitcoin در کل دنیا تقریبا یکسان است. طبق اطلاعات به دست آمده از IntotheBlock، در حال حاضر بیش از نیمی از آدرس‌های بیت کوین اکنون در سود هستند؛ آماری که در مقطعی پیش از اردیبهشت ۱۴۰۰ به حدود ۹۱ درصد نیز رسیده بود. در مجموع، محاسبه میزان سودآوری بزرگ‌ترین ارز دیجیتال به میزان سرمایه اولیه، مدت زمان نگهداری و قیمت بیت کوین بستگی دارد.

چرا مردم ایران بیت کوین می‌خرند؟

 

از ابتدای سال ۹۹ تعداد زیادی از مردم وارد بازار بورس شدند تا بتوانند با سرمایه گذاری در بورس، تا حدودی ارزش پول خود را حفظ کنند؛ این هجوم مردم و خرید سهام توسط آنها، باعث افزایش قیمت تقریبا تمامی سهم‌ها شد. ولی در نهایت با اعمال سیاست‌های دستوری و دخالت‌های دولت در بورس،‌ قیمت سهم‌ها دچار افت شدید شد و بسیاری از مردم مجبور شدند با ضررهای ۴۰ تا ۵۰ درصدی، پول خود را از بورس خارج کنند. 

پس از ریزش بازار سهام در ایران، مردم بیشتر از قبل به سمت بازار رمز ارزها کشیده شدند. البته این دو بازار تفاوت‌های بسیاری دارند. به طور کلی بازار سهام دارای پشتوانه معتبرتری در مقایسه با بازار رمز ارزها است. حامی بازار سهام در ایران و در تمام کشورها، دولت و وزارت اقتصاد است اما بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال چنین پشتوانه‌ای ندارند. در واقع یکی از اهداف بیت کوین به چالش کشیدن متمرکز بودن قدرت دولت‌ها است. سازوکارهای تامین امنیت در این دو بازار تفاوت‌های اساسی دارند و همچنین نحوه نگهداری دارایی‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام و بازار ارزهای رمزنگاری شده با هم متفاوت است. اگر به تازگی از بازار سهام به سمت بازار رمز ارزها آمده‌اید، لازم است تا با ماهیت این دو بازار آشنایی پیدا کنید. ما در مقاله‌ای کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

منبع : میهن بلاکچین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه