ارسال به دیگران پرینت

ماهی 300 هزار تومان به خارجی‌ها یارانه داده شده میشود

نماگرهای اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در 4 ساله منتهی به سال 1399 حدود 48 میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور اتفاق افتاده است که به ازای هر ایرانی سالی 150 دلار خروج سرمایه اتفاق افتاده است که با نرخ دلار 20 هزار تومانی، ماهی حدود 300 هزار تومان از جیب هر ایرانی خارج شده است. اگر چه میزان خروج سرمایه از کشور روندی کاهشی داشته است؛ ولیکن حجم عظیم خروج از سرمایه نشان می‌دهد که درآمدهای نفتی وارد شده به اقتصاد کشور نه تنها صرف توسعه و رفاه کشور نشده است بلکه به خارج از کشور می‌روند.

 ماهی 300 هزار تومان به خارجی‌ها یارانه داده شده میشود

اگرچه میزان خروج سرمایه از کشور طی این 4 سال روندی کاهشی داشته است ولیکن حجم عظیم خروج از سرمایه نشان می‌دهد که درآمدهای نفتی وارد شده به اقتصاد کشور نه تنها صرف توسعه و رفاه کشور نشده است بلکه به خارج از کشور می‌روند. این خروج سرمایه در حالتی اتفاق افتاده است که برخی از اقتصاددانان بر این باورند که نرخ ارز همانطور که دستوری بالا رفته است دستوری نیز پایین بیاید و اصلا توجهی به این امر ندارند که روند کاهشی خروج سرمایه از کشور طی 4 سال اخیر یکی از نتایج افزایش قیمت ارز در مقابل سایر دارایی‌های اقتصاد است.

نماگرهای اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در 4 ساله منتهی به سال 1399 حدود 48 میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور اتفاق افتاده است. معمولا خروج سرمایه به دلیل قوی نگه‌ داشتن مصنوعی نرخ ارز اتفاق می‌افتد. قوی نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز به آن معنی است که درآمدهای حاصل از نفت و مشتقات نفتی همچون گاز و پتروشیمی و... وارد اقتصاد می‌شود و بانک مرکزی آن را درون ایران به فروش می‌رساند. چنین سیاستی در شرایطی که تورم داخلی وجود دارد منجر به این می‌شود که قیمت نسبی ارز خارجی در مقابل سایر کالاها کاهش یابد و افراد تشویق شوند دارایی‌های خود را (مثلا منزل و...) را بفروشند و به دلار تبدیل کنند و در کشوری دیگر همین دارایی‌ها را خریداری کنند.

چه میزان یارانه به خارجی‌ها داده می‌شود؟

معمولا قوی نگه داشتن نرخ ارز به تشویق واردات نیز خواهد انجامید که به نوعی یارانه به افراد خارجی است که با یک سری محاسبات سر انگشتی می‌توان میزان یارانه به خارجی‌ها را طی سال‌های 1396-1399 حساب کرد. با تقسیم 48 میلیارد دلار بر 4 سال، به صورت میانگین، سالانه 12 میلیارد دلار خروج سرمایه اتفاق افتاده است که اگر به 80 میلیون جمعیت ایرانی تقسیم کنیم به ازای هر ایرانی سالی 150 دلار خروج سرمایه اتفاق افتاده است. با تسعیر این مبلع با نرخ دلار 20 هزار تومانی، تقریبا ماهی 300 هزار تومان از جیب هر ایرانی خارج شده است و در واقع به خارجی‌ها یارانه داده شده است. با این حال همانطور که در شکل فوق مشخص است، اگر چه میزان خروج سرمایه از کشور روندی کاهشی داشته است؛ ولیکن حجم عظیم خروج از سرمایه نشان می‌دهد که درآمدهای نفتی وارد شده به اقتصاد کشور نه تنها صرف توسعه و رفاه کشور نشده است بلکه نصیب افراد خارج می‌شود.

 

 

 

منبع : بورسان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      مردم ایران ۴۵تومن یارانه میگیرن .بل این همه مشکلی که دارن..
      این پول حلاله برای خارج از ایران میفرستن...دست اقای رئیس قبل بانک مرکزی درد نکنه ...مردمو گرفتار کرده

    • ناشناس ارسالی در

      اوناهم یارانه دارن ماهم داریم ولی زمین تاآسمان فرق داره

    • م. م ارسالی در

      کسی که حکم خروج سرمایه ی بنده رو صادر کرده خیلی بیجا کرده😡😡😡😡

    • مبنا ارسالی در

      آخه اونا یارانه می‌خوان چکار با ارز به این گرونی...آخه برا چی یارانه بهشون تعلق میگیره ...اینو بدین به ملت خودمون که وطن فروش نیستن پدر کشور مون ن

    • ناشناس ارسالی در

      آقایون دقیقتر مطالعه کنند!!!

    • ناشناس ارسالی در

      ای وای چرا مقامات جلوی خروج سرمایه رو از کشور نمیگیرن،خداوند انگلستانو نابود کنه

    • ناشناس ارسالی در

      مابیشترازعربستان یارانه میگیریم ۴۵۰۰۰تومان تومان اینم دولت سراحمدی نژادبودبه مردم دادکه هنوزهمون ۴۵۰۰۰تومان هست که نمیدونیم بااین پول چکارکنیم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه