ارسال به دیگران پرینت

واکسیناسیون هم راه رهایی از کرونا نیست

در بسیاری از کشورهای دنیا که دو سوم جمعیت خود را واکسینه کرده اند ، شیوع گسترده سویه دلتا ویروس کرونا نگرانی زیادی ایجاد کرده و جتی منجر به الزامی کردن دوباره ماسک شده است.

واکسیناسیون هم راه رهایی از کرونا نیست

شیوع سویه دلتا ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان در حالی که برخی کشورهای واکسینه شده مقررات ماسک اجباری و رعایت فاصله گذاری فیزیکی را لغو کرده و برخی از کشورها در آستانه لغو هستند، بر پیچیدگی شرایط مبارزه جهانی با ویروس کرونا افزوده است.

به گزارش عصرایران، با وجودی که در برخی کشورها بیش از دو سوم جمعیت بزرگسال و افراد آسیب پذیر و کادر درمان و اصناف مختلف طی ماه های اخیر به طور کامل هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند، اما شیوع سویه دلتا ویروس کرونا طی روزها و هفته های گذشته آمار مبتلایان و مرگ و میر ها را در این کشورها افزایش داده است.

طی هفته گذشته دنیا شاهد 3 میلیون ابتلای جدید و 55 هزار مرگ و میر کرونا بوده است که تفاوت چندانی با آمار هفته ها و ماه های قبل ندارد و نشان می دهد واکسینه شدن میلیاردها نفر از مردم دنیا در برابر کووید19 هنوز از سرکشی و قدرت درگیر کردن این ویروس آن طور که انتظار می رفته، نکاسته است؛هر چند خوشبختانه از مرگ و میر ها در کشورهای واکسینه شده به طور قابل ملاحظه ای کاسته است.

بسیاری از مبتلایان جدید طی هفته های گذشته به سویه دلتا آلوده می شوند که قدرت سرایت پذیری و بیماری و مرگ زایی بیشتری نسبت به سویه های قبلی دارد.

بدون تردید این خبر بدی برای کشورهایی است که هنوز در اول راه واکسیناسیون هستند و یا حتی واکسیناسیون را شروع نکرده اند؛ چون نشان می دهد حتی با وجود واکسیناسیون، رهایی جامعه جهانی از شر ویروس کرونا به این سادگی ها میسر نخواهد شد.

در بریتانیا که نخستین کشور آغاز کننده واکسیناسیون ضدکرونا بوده و تاکنون بیش از دو سوم جمعیت خود را در برابر ویروس واکسینه کرده، آمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا مرز کم سابقه 51 هزار نفر در روز را رد کرده است و در آمار مرگ و میر هم شاهد افزایش است.

ایستگاه مترو لندن/ 14 ژوئیه 2021/ عکس: آسوشیتدپرس

واکسیناسیون

حتی وزیر بهداشت بریتانیا که هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده بود، دیروز اعلام کرد که تست کرونایش مثبت شده و به قرنطینه می رود.

این در حالی است که طبق وعده قبلی "بوریس جانسون" نخست وزیر بریتانیا ، قرار است از فردا (دوشنبه) بسیاری از محدودیت های کرونایی در بریتانیا از جمله زدن ماسک و بازگشایی مشاغل و اجتماعات عمومی لغو شود.

کارشناسان نظام سلامت نسبت به این بازگشایی در شرایط شیوع سویه دلتا ویروس کرونا هشدار داده اند.

در روسیه نیز که از فردا قرار است محدودیت های کرونایی در پایتخت آن کاهش یابد طی روزهای گذشته شاهد بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر از زمان شیوع همه گیری  کرونا در این کشور است؛ و با توجه به عدم اقبال عمومی گسترده مردم روسیه به زدن واکسن کرونا، کارشناسان نظام سلامت نسبت به افزایش موارد مرگ و میر طی روزها و هفته های آتی هشدار داده اند.

در ایالات متحده آمریکا هم با تکمیل شدن واکسیناسیون بیش از دو سوم جمعیت محدودیت های سراسری (فدرال) کرونایی لغو شده و احبار به زدن ماسک و تجمعات برای افراد واکسینه شده کاهش یافته اما در بسیاری از ایالت ها از جمله ایالت پرجمعیت کالیفرنیا مسئولان ایالتی اعلام کرده اند با شیوع سویه دلتا می خواهند بار دیگر محدودیت های سابق را بازگردانند.

عکس: آسوشیتدپرس

واکسیناسیون

در اسراییل نیز پس از واکسینه شدن 85 درصد جمعیت، اجباری بودن زدن ماسک لغو شده بود اما نگرانی از شیوع سویه دلتا بار دیگر الزام به زدن ماسک در اماکن شلوغ و سربسته را باز گردانده است.

ضرورت بازگشت به محدودیت های کرونایی حتی در کشورهایی که مردم خود را واکسینه کرده اند، نشان از این واقعیت تلخ دارد که محدودیت های کرونایی تا زمانی نامعلوم همچنان باید سبک زندگی جدید جامعه بشری باقی بماند.

ویروس کرونا جدید (کووید19) ویروسی است که طی یک سال و نیم گذشته جهش های زیادی داشته و همین مساله ناظران و کارشناسان را نگران کرده است؛ چون کار مبارزه و ریشه کنی ویروس های جهش کننده  بسیار سخت و احتمال نابودی کامل و از بین بردن آنها از راه واکسن و ایمنی جمعی، غیرممکن است.

با این جهش های مداوم احتمال ابتلا و بیماری شدید و حتی مرگ و میر افراد واکسینه شده - هر چند کمتر از افراد واکسینه نشده -  همچنان وجود خواهد داشت و احتمال درگیری با ویروس کرونا پایان نخواهد یافت و  دنیا همچنان گروگان این ویروس چموش یاقی خواهند ماند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه