ارسال به دیگران پرینت

استاندار: مشکل عمده آب خوزستان، کشت‌های پرمصرف شلتوک است

قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار خوزستان گفت: ناراحتی و گلایه مندی مردم از آب به حق است و ما هم باید به صورت شبانه روزی تلاش کنیم برای اینکه دغدغه های مردم را کاهش دهیم؛ تمام هم و غم و پیگیری‌های ما برای این بوده است که به درد مردم برسیم.

استاندار: مشکل عمده آب خوزستان، کشت‌های پرمصرف شلتوک است

استاندار خوزستان گفت: ناراحتی و گلایه مندی مردم از آب به حق است و ما هم باید به صورت شبانه روزی تلاش کنیم برای اینکه دغدغه های مردم را کاهش دهیم؛ تمام هم و غم و پیگیری‌های ما برای این بوده است که به درد مردم برسیم.

قاسم سلیمانی‌دشتکی، ۲۶ تیرماه در جلسه هماهنگی دستگاه‌ها برای برگزاری باشکوه دهه ولایت که در بیت امام جمعه اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سال بسیار سختی از نظر تنش آبی و خشکسالی داشتیم و مردم هم بسیار از این بابت اذیت شده اند و ناراحتی و گلایه مندی آن ها به حق است و ما هم باید به صورت شبانه روزی تلاش کنیم برای اینکه دغدغه های مردم را کاهش دهیم؛ تمام هم و غم و پیگیری‌های ما برای این بوده است که به درد مردم برسیم.

ملاک آبرسانی باید درصد استفاده مردم از آب باشد نه میزان لوله‌کشی

وی افزود: اینکه گفته می شود در استان خوزستان شاخص آبرسانی ۹۰ درصد است از نظر ما قابل قبول نیست چرا که در برخی مناطق لوله کشی آب انجام شده است اما به دلیل اینکه یا چاه خشک شده یا شبکه فرسوده است و یا تاسیسات دچار نقص فنی است این لوله کشی فاقد آب است و من در نشستی که حدود ۲ هفته پیش با معاون مناطق محروم و روستایی کشور داشتم اعلام کردم که این رقم ۹۰ درصد از نظر ما درست نیست و استان خوزستان از نظر آب شرب دچار مشکل است و در واقع باید این ملاک باشد که ببینیم چند درصد مردم از آب شرب استفاده می‌کنند نه اینکه چقدر لوله کشی انجام شده است.

سلیمانی دشتکی تصریح کرد: همه انرژی و تلاش ما بر این است که آلام مردم را کمتر کنیم. نظام هم در استان کار کرده است و هیچ کس منکر تلاش‌ها و خدمات نظام در استان نیست اما مشکلات زیاد است و کارهای باقیمانده و اقداماتی که نیاز به اصلاح دارد باید انجام شود.

وی عنوان کرد: امام جمعه محترم، علما، شیوخ، کارشناسان و اصحاب رسانه از وضعیت آب پشت سدها بازدید داشتند؛ آبی که برای ما قابل برنامه‌ریزی باشد با احتساب ۲ میلیارد متر مکعب آب پاییزه حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب محاسبه شده است که بدون در نظر گرفتن آن دو میلیارد که البته هم اکنون از آن هم به دلیل فشارهای زیاد در حال بهره برداری هستیم به میزان ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب برای بخش کشاورزی می توانیم در نظر بگیریم که بخشی از آن برای نیشکر است، بخشی از آن برای کشت جایگزین و فصلی و یک قسمتی هم برای کشت تابستانه و یک قسمت هم برای حق‌آبه محیط زیست است.

مشکل عمده خوزستان کشت‌های پرمصرف شلتوک است

وی افزود: باقیمانده ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدها یک ‌قسمت برای آب شرب، یک قسمت برای پایداری شرب که حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب می شود، یک قسمت هم مربوط به بخش صنعت است که اگر همه آن ها را جمع بزنیم بیش از آن عددی است که در دسترس ما است و مشکل عمده ما کشت های پرمصرف شلتوک است که اگر بنا باشد کشت شلتوک در دستور کار باشد برای احشام سنگین به ویژه گاومیش ها، کشاورزی جایگزین و دیگر بخش ها آبی نمی رسد. ما چاره ای نداریم جز اینکه خواهش و تمنا کنیم که کشاورزان عزیز همکاری کنند و از کشت شلتوک پرهیز کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در برخی از مناطق استان آبرسانی از طریق تانکر انجام می شود که از مدیر مربوطه خواستم رقم مورد نیاز برای این کار را اعلام کند که بر اساس اعلام وی حدود ۳ میلیارد تومان برای این بخش اختصاص دادیم و تاکید کردم هر میزان بیش از این مورد نیاز است حتماً تامین می‌کنیم که هیچ گونه مشکلی در این بخش نداشته باشیم.

سلیمانی‌دشتکی اظهار کرد: همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان از محل مناطق محروم، ۱۰۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات تنش آبی و یک نوبت دیگر هم ۷۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات تنش آبی به آبفا اختصاص دادند و از فرمانداران خواستیم بخش آب را در اولویت خود قرار دهند و پروژه‌هایی که با مبلغ حدود ۱۰ میلیارد تومان به سرانجام می رسند را اجرایی کنند. برای کشاورزان نیز آب کرخه که حدود ۹۰ متر مکعب بود را به ۱۳۰ متر مکعب رساندیم و این رقم نیز افزایش پیدا می کند و آب به عمده مناطق رسید و امیدواریم کاهش پیدا نکند.

اختصاص مبلغی از محل ستاد اجرایی فرمان امام برای حل مشکل تنش آبی

وی بیان کرد: همچنین با پیگیری هایی که از معاون اول رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور، وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی داشتیم قرار شد هیاتی در سطح معاونین وزرا و مقامات عالی رتبه کشور به استان سفر کنند و خروجی تصمیمات این هیات مورد پذیرش مجموعه دولت و مقامات کشور خواهد بود.

در پایان این نشست پس از مذاکره با نماینده ستاد اجرایی فرمان امام مقرر شد مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی و تهیه تانکر آبرسانی توسط ستاد اجرایی فرمان امام اختصاص یابد که ۵۰ درصد از این رقم طی روزهای آینده تخصیص خواهد یافت.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه