ارسال به دیگران پرینت

اشتباهاتی که میتواند به رابطه زناشویی آسیب بزند

افسانه وکیلی گفت: مخفی نگه داشتن راز از شریک اشتباهی است که بسیاری از مردم در روابط مرتکب می شوند. اسرار و قلمروهای ناشناخته در زندگی ممکن است باعث شود که همسران احساس جدایی و فاصله نسبت به هم پیدا کنند بنابراین هرگز نباید زن و شوهر رازی را از شریک زندگی خود مخفی کنند.

اشتباهاتی که میتواند به رابطه زناشویی آسیب بزند

افسانه وکیلی، روانشناس و مدیر دفتر مشاور خانواده و ازدواج با اشاره به اشتباهاتی که می‌تواند به یک رابطه آسیب برساند، گفت: شکننده، در عین حال دوست داشتنی؛ این مناسب‌ترین تعریف برای هررابطه ‌ای است. هیچ کس در جهان کامل نیست حداقل تا زمانی که وارد رابطه می‌شود. مردم اغلب مرتکب اشتباه می‌شوند و عبرت گرفتن از اشتباهات یک قانون معمول است که رفتار انسانی را بیان می‌کند اما درعین حال با مرتکب شدن به برخی اشتباهات، باعث آسیب جبران ناپذیری به روابط و زندگی خود می شوند.

او افزود: همیشه توصیه می‌شود زوجین از اشتباهات ارتباطی اجتناب کنند زیرا روابط حاصل یک اتحاد دو نفره هستند؛ بنابراین یک چنین اشتباهی ممکن است بر هر دو آنها تاثیر بگذارد. اشتباهات خاص ممکن است منجر به شکستگی جبران ناپذیر شود و پس از مرتکب شدن اشتباه متاسفانه ممکن است که دیگر اعتماد و عشق به فرد بازنگردد.

وکیلی با بیان اینکه «از دست دادن کنترل» یکی از اشتباهات است، تصریح کرد: اگر می‌خواهید رابطه را بیشتر یا برای همیشه حفظ کنید، در کنترل خودتان باشید. بسیاری از مردم به راحتی کنترل خود را به خصوص نسبت به شریک زندگی از دست می‌دهند. ازدواج یا توافق متقابل ازدواج در رابطه، مجوزی برای ابراز احساسات شما نیست. از دست دادن کنترل نشانه ای از کمتر یا پایین‌تر درنظرگرفتن شریک است. اقدامات مکرر از جمله از دست دادن کنترل در مکالمات و یا اقداماتی که ممکن است شریک زندگی خود را تحریک کند و علاقه بین دو را کاهش دهد، است.

این روانشناس در ادامه به عاملی دیگری اشاره کرد و گفت: ارتباطات تنها راهی است که دو نفر می‌توانند یکدیگر را بدست آورند و ذهن یا خود فرد را درک کنند همچنین عشق، شور و احساسات دیگر را برای دیگران به ارمغان می آورد. بسیاری از مردم وارد ارتباط مسموم با شریک خود می‌شوند و درنتیجه ممکن است علاقه  کمتر شود. شکایت از عدم گفتگو بین زوجین شایع است و این نشات گرفته از کمبود ارتباطات است.

او افزود: صحبت کردن با یکدیگر باعث افزایش رابطه و کاهش تنش‌های احتمالی می‌شود. ارتباط برقرار کردن آنچه که فرد از دیگران نیاز دارد و آنچه انتظار می رود مفید است. فقدان ارتباطات یا ارتباط بد ازعناصر ارتباط مخرب در یک رابطه است. 

وکیلی ضمن توصیه به زوجین گفت: بحث‌هایتان را کش ندهید، بحث‌هایتان را به روز بعد موکول نکنید وهمیشه مراقب باشید تا قبل از رفتن به رختخواب، مشاجرات را پایان دهید. بسیاری از افراد به بحث‌های ناخواسته می‌رسند و همه روز را با همان موضوع ادامه می دهند. در یک رابطه، استدلال نباید به عنوان نشانه ای از شأن و مقام یا وضعیت در نظر گرفته شود حتی اگر فردی احساس می کند که درست می‌گوید و فرد دیگر کاملا اشتباه می‌کند، زمانی که شریک مقابل همچنان برای رابطه تلاش می‌کند، می‌توان به خاطر زندگی مسالمت آمیز و رابطه شاد سکوت کرد.

این مدیر دفتر تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به نقش انکار جنسی در مشکلات یک رابطه زناشویی اشاره کرد و افزود: نقش رابطه جنسی در ازدواج بدیهی است. رابطه زناشویی را به نفع همسر خود نگذارید و هرگز آن را به عنوان یک مقاومت یا اعتراض به او محکوم نکنید. هنگامی که درخواست شریک برای رابطه جنسی رد می‌شود، او ممکن است صدمه ببیند و نسبت به رابطه سرد شود. بهتر است مشکلاتتان را قبل از رفتن به رختخواب حل کنید و همه مسائل را با برقراری ارتباط مناسب برطرف کنید. هنگامی که کسی از داشتن رابطه جنسی با شریکش رد می‌شود، ممکن است شخص رضایت جنسی را در شخص دیگری جستجو کند و رابطه از بین برود و حتی منجر به خیانت شود.

او در ادامه بیان کرد: بسیاری از روابط از کمبود عاشقانه و تعهد رنج می‌برند. افراد در رابطه نباید گفتن عبارات عاشقانه را به طرف مقابل متوقف کنند. حرف‌های عاشقانه واضح ترین بیان عشق و محبت در رابطه است. تعهد به شریک نیز برای بیان عشق اهمیت دارد. شرکای بی اعتنا شایع ترین دلیل طلاق و شکست هستند. اگر زن و شوهری می‌خواهند با خوشحالی و بدون مشکل رابطه‌شان ادامه پیدا کند باید ابتدا به شریک خود متعهد شوند و همیشه به او اعتماد داشته باشند.

وکیلی با تاکید بر اینکه نباید رازی بین زن و شوهر مخفی بماند، گفت: مخفی نگه داشتن راز از شریک اشتباهی است که بسیاری از مردم در روابط مرتکب می شوند. اسرار و قلمروهای ناشناخته در زندگی ممکن است باعث شود که همسران احساس جدایی و فاصله نسبت به هم پیدا کنند بنابراین هرگز نباید زن و شوهر رازی را از شریک زندگی خود مخفی کنند و مهمتر از همه این است حتی اگر رازهایی را مخفی می‌کنند، شریک زندگی نباید متوجه شود که رازهایی را از او مخفی شده است چون همین موضوع باعث اختلاف می‌شود.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه