ارسال به دیگران پرینت

مذاکره کره‌ جنوبی و آمریکا درباره نحوه آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران

وزرای دارایی کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا روز شنبه ۱۹ تیرماه درباره نحوه آزادسازی دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در بانک‌های سئول مذاکره کرده‌اند.

مذاکره کره‌ جنوبی و آمریکا درباره نحوه آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران

این کشور از آمریکا درخواست اجازه برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران برای اختصاص به مبادلات تجاری اقلام انسان‌دوستانه از طریق کانال «ساز و کار مالی سوئیس» کرده است.

سوئیس ۱۰ بهمن ۹۸ اعلام کرد که سازوکار بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران فعال شده و خردادماه امسال نیز وزیر خارجه سوئیس اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت خود را از سرعت‌ بخشیدن به صدور مجوز نقل و انتقالات مالی برای تجارت اقلام انسان‌دوستانه با ایران در چهارچوب سازوکار مالی سوئیس اعلام کرده است.

بعد از تحریم‌های آمریکا ۷ تا ۹ میلیارد دلار از پول نفت ایران به خاطر تحریم‌ها در کره جنوبی مسدود شد و پیگیری مقام‌های دولت ایران در طول دو سال گذشته برای آزادسازی این منابع به نتیجه نرسیده است.

در ماه‌های گذشته بخشی از این پول با موافقت آمریکا برای واردات واکسن، پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل و موارد دیگر آزاد شده ولی بخش اعظم این منابع مالی کماکان در بانک‌های کره جنوبی بلوکه هستند.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران از پول مسدود شده خود در کره جنوبی تنها برای واردات اقلام انسان‌دوستانه از همین کشور می‌تواند استفاده کند.

تجارت بین دو کشور نیز پس از تحریم‌های آمریکا به شدت افت کرده است و آخرین آمارهای گمرک کره جنوبی نشان می‌دهد که طی ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰، این کشور تنها ۶۴ میلیون دلار صادرات به ایران داشته و در کل سال ۲۰۲۰ نیز این رقم ۱۸۶ میلیون دلار بود.

 

منبع : رادیو فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه